Annons

Ett par frågor om View NX

Produkter
(logga in för att koppla)

Falkman

Aktiv medlem
Två frågor jag inte fått svar på under Hjälp i NX. (Föresten har en uppdaterad version släppts: View NX 1.2.2 ).

1. När jag justerar en NEF med Snabbjustering eller i Picture control och sedan väljer att spara för konvertering till JPG, förblir NEF´en sparad med de ändringarna jag gjorde. Syns som en stämpel på den justerade bilden i tumnaglarna. För att återfå ursprungsinställningen måste jag dra tilbakla reglagen till sitt ursprungsvärde och spara igen. Finns det inget "Återställ" efter att jag sparat?

2. När man jobbar med bilden i Picture Control är ju bilden fåningt liten i den nya rutan som kommer upp. Visst, det går att förstora men fortafrande i den lilla rutan. Vore bra om man såg bilden som i Snabbjustering, d.v.s. i del eller helskämsläge.

Har jag missat något?
 
Om du ställer reglaget till "inspelat värde" återgår originalbilden till hur inställningarna var i kameran när du tog bilden. Ja, jag utgår ifrån att du pratar om NEF-biler.
Beträffande fråga två har jag inte heller hittat någon inställning som gör att bilden blir större. Skulle varit bra vid åtskilliga tillfällen.
Mvh
JB
 
Om du ställer reglaget till "inspelat värde" återgår originalbilden till hur inställningarna var i kameran när du tog bilden. Ja, jag utgår ifrån att du pratar om NEF-biler.
Mvh
JB

Japp, NEF bilder. Nix, har jag dragit i reglagen så ändras dessa ej tillbaka. Även om jag sätter tillbaka till "Inspelat".
 
Japp, NEF bilder. Nix, har jag dragit i reglagen så ändras dessa ej tillbaka. Även om jag sätter tillbaka till "Inspelat".

Det finns två alternativ:

1) Du ställer in Inspelat värde både för vitbalans och bildkontroll samt justerar manuellt tillbaka värdena för övriga variabler,

2) Du gör en kopia som du klistrar in i mappen. Då kan du behålla den ursprungliga NEF-filen intakt medan du med kopian är fri att korrigera som du vill.

Det andra alternativet är bäst då 1) tenderar att trots allt ge smärre skillnader gentemot originalfilen.
 
Det finns två alternativ:

1) Du ställer in Inspelat värde både för vitbalans och bildkontroll samt justerar manuellt tillbaka värdena för övriga variabler,

2) Du gör en kopia som du klistrar in i mappen. Då kan du behålla den ursprungliga NEF-filen intakt medan du med kopian är fri att korrigera som du vill.

Det andra alternativet är bäst då 1) tenderar att trots allt ge smärre skillnader gentemot originalfilen.


Tack Tore. Det var som jag misstänkte. Lite märkligt att originalfilen, som ju i grunden är en råfil, inte bibehåller sitt ursprungsvärde och att man inte med ett enkelt "trycka på knapp" återställer filen. Det finns ju en inställning för TIFF har jag för mig, där NX automatisk gör en säkerhetskopia vid ändring/spara. Men skillnaden som du syftar på, kanske är försumbar.
 
Då måste jag få komma en enkel fråga.. var ändrar man någonting i View NX?

Kan inte hitta någon bildkontroll eller liknande i View NX..
 
Då måste jag få komma en enkel fråga.. var ändrar man någonting i View NX?

Kan inte hitta någon bildkontroll eller liknande i View NX..

Under Snabbjustering har du möjlighet att direkt ändra vitbalans och bildkontroll samt justera skärpa, kontrast, högdagrar, skuggor, d-lighting samt färgbooster. Det finns även möjlighet att öppna Picture Control Utility där ytterligare förändringsmöjligheter av bildkontrollens olika variabler finns liksom att göra en egen kontrastkurva. Allt kan sedan sparas som en egen bildkontroll.
 
Hm.. hittar Picture Control i arkiv-menyn men inget som heter snabb-justering någonstans.. var ligger det?
 
Haha... upptäckte precis också det :) Har inte uppdaterat det på ett år! :D

Ska göra det nu :)
 
Nu en fråga till.. varför kan inte View NX applicera vinjetteringskontrollen som jag ställt in på högsta i kameran..? Jättetråkigt.. :(
 
Jag hittar inte heller snabbjustering under arkiv och jag har uppdaterat mitt view nx med. Nån som har en aning?
 

Bilagor

  • namnlös.gif
    namnlös.gif
    24.3 KB · Visningar: 286
Senast ändrad:
Gå in under Fönster och markera Snabbjustering.

Det är postiva förändringar i den nya uppdateringen. Nu finns tex även ljushet med.

Jag är väldigt nöjd med View NX (förutom högdagrar då). Speciellt som Nikon lägger ner lite krut på att förbättra en gratisversion. Har efter ett år fortfarande inte installerat Capture NX, tycker View räcker gott och väl för mina behov. Är en fröjd att sitta framför datorn för att enkelt och snabbt kunna ändra de inställningar man tycker är nödvändiga.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.