Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ett Manfrotto allround-huvud, vilket val?

Produkter
(logga in för att koppla)

martinlarsson

Aktiv medlem
Har precis bestämt mig för att skaffa ett riktigt stativ, blir ett 190CXPRO3. Nu undrar jag bara vilket huvud jag skall ha till det. Det vanligaste användningsområdet blir porträttfotografering med ett fast 50mm, m.a.o. inte en värst tung kombination. Det andra användningsområdet jag ser framför mig är landskapsfoto i lugn och ro med ett 70-200 2.8, dvs. c:a 2,5 kg för kamera och objektiv...

Några tips på vilka olika typer av huvud som är vettigt? t.ex. med eller utan joystick? Tänker mig c:a 1500 som max pris...

Vet inte om du behöver just ett Manfrotto huvud... Du måste bestämma om du vill ha kulled eller 3-vägshuvud. Valet mellan dessa finns mycket skrivet om. Med ett hus och en fast 50 i måttligt ljus ställs inga höga krav, det är mer med telezoomen som det blir lite större krav. Å andra sidan är min erfarenhet att huvudet är viktigare än stativet och man har kvar sitt stativ längre än kameran så det är synd att snåla på huvudet. Nu har du valt ett kompakt och ganska nätt stativ så det vore synd att sätta på ett allt för tugnt huvud. Kulled: nu gör ju Manfrotto sina härlig hydrostatiska kulleder i 468mg serien. Dessa staetar över 2500:-MEN de gör smått förbättrade versioner under namnet National Geographic som av någon anledning har sålts ut billigt. Kolla om du hittar ett NGEH- 1 (motsv 468mg med rc2) eller ett NGEH-2 (motsv 468mg med rc5 platta). Jag köpte dessa för 1800:- resp 1500:-. Annars kolla Cullman Magnesit serien. Scandinavian Photo har en bestant Gitzo kulled beg för 2200:- om du kollar deras beg lista.

3-vägs: titta på 405 det har en smart låsning där du vrider lite lätt för att låsa upp och släpper för att låsa. Tangerar din budget.

Vet inte om du behöver just ett Manfrotto huvud... Du måste bestämma om du vill ha kulled eller 3-vägshuvud. Valet mellan dessa finns mycket skrivet om. Med ett hus och en fast 50 i måttligt ljus ställs inga höga krav, det är mer med telezoomen som det blir lite större krav. Å andra sidan är min erfarenhet att huvudet är viktigare än stativet och man har kvar sitt stativ längre än kameran så det är synd att snåla på huvudet. Nu har du valt ett kompakt och ganska nätt stativ så det vore synd att sätta på ett allt för tugnt huvud. Kulled: nu gör ju Manfrotto sina härlig hydrostatiska kulleder i 468mg serien. Dessa staetar över 2500:-MEN de gör smått förbättrade versioner under namnet National Geographic som av någon anledning har sålts ut billigt. Kolla om du hittar ett NGEH- 1 (motsv 468mg med rc2) eller ett NGEH-2 (motsv 468mg med rc5 platta). Jag köpte dessa för 1800:- resp 1500:-. Annars kolla Cullman Magnesit serien. Scandinavian Photo har en bestant Gitzo kulled beg för 2200:- om du kollar deras beg lista.

3-vägs: titta på 405 det har en smart låsning där du vrider lite lätt för att låsa upp och släpper för att låsa. Tangerar din budget.

På telezoomen (Tamron 70-200 f2.8) sitter det ett stativfäste rätt placerat så att vikten av kamera och objektivet balanseras jämnt med min kamera. Behöver man ändå så heavy-duty saker som de du nämner? Jag är newbie på just riktiga stativ (har hittills kört med ett gammalt videostativ, och det har funkat ok, men vart så tungt och jobbigt att släpa med sig att jag stort sett aldrig tagit med det), så min första tanke med detta stativ är att det framförallt skall vara så lätt att jag faktiskt tar med det, och när jag tittar på de huvud du nämner så drar dom iväg en hel del både i vikt och pris.

Hur begränsar man sig t.ex. om man går för ett 496RC2 istället för de du nämner?

Ffa är det så att billigare kulleder rör sig då man skruvar åt. Irriterande med telen. Ett billigt huvud funkar säkert ok nu, men ett bra huvud kan man ha livet ut. Synd att spara i överkant. Ett tips: använd max tygnd på utrustning som är hälften av vad det står att huvudet skall tåla för nattfoto och telen.

Ffa är det så att billigare kulleder rör sig då man skruvar åt. Irriterande med telen. Ett billigt huvud funkar säkert ok nu, men ett bra huvud kan man ha livet ut. Synd att spara i överkant. Ett tips: använd max tygnd på utrustning som är hälften av vad det står att huvudet skall tåla för nattfoto och telen.

Jepp, du har rätt. Jag har tittat mig runt, och om jag ökar mitt max till 2300 får jag ett 468mgrc2, och det ut att vara ett mycket rejält huvud som har potential att hålla många år framöver. Med lite tur finns det kanske någon butik eller leverantör på fotomässan som har ett med sig, så man kan klämma på och prova lite i verkligheten...

Jepp, du har rätt. Jag har tittat mig runt, och om jag ökar mitt max till 2300 får jag ett 468mgrc2, och det ut att vara ett mycket rejält huvud som har potential att hålla många år framöver. Med lite tur finns det kanske någon butik eller leverantör på fotomässan som har ett med sig, så man kan klämma på och prova lite i verkligheten...

Titta också på plattan till rc2. Det finns en variant av rc2 med en lite upphöjd kant som man kan fästa på samma rc2 huvud som gör att kamera eller objektiv inte vill snurra runt på snabbplattan. Man köper alltså 468mg med rc2 fäste och då ingår en standard snabbplatta för rc2. Sedan kan man köpa till fler snabbplattor för rc2 fästet och bland dessa finns alltså en variant med en upphöjd kant. Kolla du Manfrottos hemsida så ser du. En snabbplatta till kostar bara 100-200:-. Detta är bara till nytta om du känner att kamera eller objektiv snurrar runt på snabbplattan.

Titta också på plattan till rc2. Det finns en variant av rc2 med en lite upphöjd kant som man kan fästa på samma rc2 huvud som gör att kamera eller objektiv inte vill snurra runt på snabbplattan. Man köper alltså 468mg med rc2 fäste och då ingår en standard snabbplatta för rc2. Sedan kan man köpa till fler snabbplattor för rc2 fästet och bland dessa finns alltså en variant med en upphöjd kant. Kolla du Manfrottos hemsida så ser du. En snabbplatta till kostar bara 100-200:-. Detta är bara till nytta om du känner att kamera eller objektiv snurrar runt på snabbplattan.

Ok, skall spana in. Jag har 3 kameror, så en snabbplatta till hade jag faktiskt redan tankar på. :)

Jag började som så många andra med ett snålt val som blev ett dyrt val. En mindre Manfrotto som funkade hyfsat men som ger efter när det börjar bli tungt men det mest irriterande var att den hackade när jag gjorde små justeringar, alltså ett evigt justerande upp och ner innan det blev rätt.

http://fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=5109

Jag bytte ganska snart upp mig till en http://fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=8441 som jag är nöjd med, nästan. Med tunga objektiv snurrar snabbplattan som beskrivet i inlägget ovan så nu skall den uppgraderas för att passa de större snabbplattorna. Då tror jag den fyller mina behov.

Med andra ord, snåla inte, köp rejäla grejer direkt så slipper du byta och sitta kvar med en oanvänd kulled. /FW

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto