Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ett jobb som jag blev ganska stolt över...

Produkter
(logga in för att koppla)

JalleS

Aktiv medlem
Så där, nu har jag satt den självbelåtna tonen:)

Jag hade ett foto med riktigt stor potential (jag är verkligen blygsam idag...). Dock så ställde bakgrunden till det en aning eftersom jag inte vågade göra någonting när fototillfället dök upp (jag var rädd att störa katten).

Det omfattade ganska mycket jobb med kloning för att retuchera bort en gardin som hängde ner. Problemet var främst att hur jag än bar mig åt så fick jag en skarv som var ganska så avslöjande.

Tillsist så provade jag med att klona i två olika lager. Ett lager från den ljusa sidan och ett lager från den mörka sida och så att dessa två lager blev överlappande. Som avslutning så lade jag på en lagermask på det övre lagret och tonade masken med en gradient. Då fick jag en ganska bra övergång.

Är det någon som har fler tips att ge?

Retucherad bild:
http://w1.920.telia.com/~u92018612/firenze/slides/IMG_4691-retouch.jpg

Oretucherat orginal (men jag har gjort en hel del med färgerna även i denna variant):
http://w1.920.telia.com/~u92018612/firenze/slides/IMG_4691.jpg

Egentligen så borde jag kanske ha retucherat bort bokhyllan som syns i bakgrunden, men jag misstänkte att detta skulle inte bli bra, så jag nöjde mig med att "enbart" tona bort bakgrunden för att simulera någon form av skärpdjupsoskärpa

--jalle

http://firenze.on.to/firenze

skitbra!
dock har du fortfarande kvar skuggan på insidan av krukan efter gardinen. lite handjagande med skuggverktyget kan nog göra susen.

jag skulle nog rösta på att du mörkar ner bokhyllan än mer.

sen kanske du bör klona bort glittret i krukan precis ovanför kisses huvud.
det kan lätt tas för damm eller "hot pixels".

good work!

Snyggt jobbat och kul bild! :)

Jag vill däremot föreslå att du beskär den upptill så att bilden får ett mer långsmalt format. Ca 3/4 beskärning av den mörka bakgrunden ovanför krukans bakre kant menar jag.

/Johan

Tack! Jag ska prova skuggverktyget. Jag visste inte riktigt hur jag skulle göra för att få bort skuggan.

--jalle

Estethia skrev:
skitbra!
dock har du fortfarande kvar skuggan på insidan av krukan efter gardinen. lite handjagande med skuggverktyget kan nog göra susen.

jag skulle nog rösta på att du mörkar ner bokhyllan än mer.

sen kanske du bör klona bort glittret i krukan precis ovanför kisses huvud.
det kan lätt tas för damm eller "hot pixels".

good work!

Då ramlar jag in i ett annat problem som jag helt enkelt beskar bort i denna version:)

Men jag förstår hur du menar och ska prova.

--jalle

hansen2 skrev:
Snyggt jobbat och kul bild! :)

Jag vill däremot föreslå att du beskär den upptill så att bilden får ett mer långsmalt format. Ca 3/4 beskärning av den mörka bakgrunden ovanför krukans bakre kant menar jag.

/Johan

JalleS skrev:
Då ramlar jag in i ett annat problem som jag helt enkelt beskar bort i denna version:)

Men jag förstår hur du menar och ska prova.

--jalle

Det blir kanon om avståndet mellan bildens övre kant och krukans bakre kant är ungefär lika stort som avståndet mellan bildens nedre kant och krukans "kringla". Låter kryptiskt men jag tror du hajar :)

/Johan

Senast ändrad:
Jalle,

jag tycker gott att du kan få vara lite kaxig efter ett så suveränt arbete!! Kul bild!

mvh Janne

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar