Annons

Ett gäng studiofrågor [D80/18-70/Falconeyes]

Produkter
(logga in för att koppla)

drue

Medlem
Jag ska fota 20-25 personer i veckan, porträttbild + helkroppsbild på samtliga. Jag är färsk i studio inför detta, men har pyttelite grundläggande kunskap hur jag ska ljussätta. Kommer arbeta med:

Nikon D80
18-70 + 55-200 VR
Falcon Eyes SSK-2110F http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=5796979
Nikon SB-800 (ev 2 st)
Lasolite bakgrund
Rummet i fråga kommer vara ca 8 x 5 meter stort med en frihöjd på ca 2.3 m.

Fråga 1:
Ska köra mot vit bakgrund, vilken vit ska man köpa? Super white eller white?

Fråga 2:
Tror jag ska utlösa allt via slavfunktionen, men har funderingar på synckabel också. Den är lite kort dock, så min fråga är om man kan förlänga den via en vanlig 3.5mm förlängingskabel? (alltså sån man använder för att förlänga hörlurars kabel)

Fråga 3a:
Hur skulle ni placera blixtarna? Tanken är att köra ena softboxen högt till vänster, andra snett bakom till höger att belysa bakgrund + högdager och en SB-800 antingen på kameran riktad så den studsar och lättar upp högersidan eller stående på högersidan. Har eventuellt tillgång till en SB-800 till.

Fråga 3b:
Hur "tight" skulle ni placera blixtarna på objektet?

Fråga 4: Någon med ett bra tips på hur man hänger upp en rulle bakgrundspapper på ett billigt och funktionellt sätt? Borra i vägg/tak är inget egentligt alternativ.

Kom gärna med kommentarer och annat, tar emot det mesta med entusiasm :] Får också ursäkta att detta blev helt fantastiskt långt. Mors!

Grundläggande frå ga; Vad ska bilderna användas till?
Oj, det kanske inte framgick med all önskvärd tydlighet. De ska användas som pressbilder och profilmaterial för organisationen människorna tillhör. Så på webben, i tryck och allt vad det innebär. Alltså inget för arty/fancy ljus med skuggor i halva ansiktet utan lite mer rakt upp och ner presentationsbilder (utan att för den sakens skull vara skolfototråkiga).

Senast ändrad:
1.Har du fotat vit bakgrund förut och har rutin på att lysa upp den så du får ett snyggt ljus för helkropp på den så kör då är det jättelätt, har du inte det så skulle jag nog hoppa över den vita bakgrunden och satsa på en mörkgrå, det är lite fegare då skuggorna inte blir så framträdande.

2 ingen aning.

3.Prova lite olika innan om du kan låna in en kompis med tålamod., en blixt nära modellen och en vit markisolering från byggmax http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-16431.aspx eller liknande hoppa SB blixtarna. Eventuellt kan du använda blixt två på bakgrunden för att få en ljus cirkel eller så riktar du boxen så du får ett rimljus och ett svagt centrumljus på bakgrunden.

En blixt snett uppifrån, en blixt låg ett steg under som lyser uppåt, det tar bort alla hårda skuggor utan att bli platt. Det finns massor om detta på nätet googla lite.

Men krångla inte till det i onödan, det är lite retligt att behöva dra ihop 30 personer igen för att det inte blev bra och fler blixtar ökar möjligheterna, men det funkar åt bägge håll chansen att misslyckas och få slagskuggor lite överallt ökar också (den ökar mer än chansen att få det bra om man är ovan vill jag påstå)

3b nära om det är porträtt lite större avstånd för helkropp då boxarna inte är så stora och det är inte så kul om benen faller in i mörkret.

4 Tejp kolla så att tapeten tål limmet först bara sen vänder du på det, lägg rullen där pappret skulle slutat vid normal upphängning och dra ut och upp, tepa på väggen ganska tätt i toppen och kanske på sidorna, jag körde med den metoden ofta före jag köpte ställning.

Bilagor

• 1blixt.jpg
    1blixt.jpg
    13.5 KB · Visningar: 384
  • porträtt_1blixt.jpg
    porträtt_1blixt.jpg
    16.1 KB · Visningar: 382
  • hlekropp1blixt.jpg
    hlekropp1blixt.jpg
    7.8 KB · Visningar: 380
Tack så JÄTTEMYCKET för svar och engagemang!
Till att börja med kan jag besvara fråga 2: Nej, det går icke. Är nog fel antal "poler" i en stereosladd då synckabeln bara har ett streck i själva pluggen. Dålig förklaring, hursomhelst går det inte!

1. Har fotat lite mot vit bakgrund förut, vet att det är svårt att ljussätta men tänker ändå försöka. Grått är inget alternativ då det skulle innebära väldigt mycket photoshoppning på alla bilder. Det är bättre att försöka och misslyckas tänker jag då :]

2. Se ovan.

3. Har skissat upp mina tankar kring porträtt- och helkroppssetupen, bifogade bilder visar detta. Vad tror ni om detta? Har också skrivit in vilka kamerainställningar jag hade tänkt köra på, dessa känns ok hoppas jag. Avstånd osv, känns det uppåt väggarna fel eller är det en bra utgångspunkt? Får såklart experimentera mig fram till något på plats...

4. Skulle ju såklart helst vilja hänga själva rullen högt så man kan dra ner mer och skära bort nedsmutsat papper utan att behöva byta ut hela. Men det kanske inte hinner bli så himla nedsmutsat på 20 personer? Förhoppningsvis har alla torkat fötterna lite extra :]

5. Ny fråga: Har funderingar på att köra allt med mitt nikon 50/1.4D http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=556 istället för det 18-70 som var tänkt från början. Vilket tror ni ger bäst resultat vid f8,0?

Tack än en gång, verkar nog lite hispig inför detta (vet att det egentligen mest handlar om att testa sig fram) men i och med att detta är min första gång jag gör något sånt här "på riktigt" så vill jag vara så förberedd som möjligt!

Bilagor

• porträtt.png
    porträtt.png
    7.5 KB · Visningar: 367
  • helkropp.png
    helkropp.png
    7.6 KB · Visningar: 362
Ja, Du behövde ju bara lite puffar på vägen för att själv kunna ta Dig dit. Oftast är "hispet" det som hindrar en att se klart och det behövs bara lite ledande resonemang för att man ska inse att man faktiskt fattar och inte bara har "gröt i kolan".

Testa uppställningen innan Du ska köra skarpt. Det är lite pinsamt att börja med att testa uppställningen - och det tröttar ut och ökar stressen.

Det blir bra!

Jag skulle inte tveka att köra med 18-70 objektivet,
på f8 tror jag det blir svårt att se någon skillnad av betydelse.

50mm fungerar säkert men jag tycker det är lite för kort och lite för långt.

Jag skulle vara noga med att inget direkt ljus från bakgrundsboxen kan falla på modellen (låter trevligare än objektet).

Sen kan du fundera på varför du belyser bakgrunden
olika mycket i de två fallen?.

Jag skulle inte tveka att köra med 18-70 objektivet,
på f8 tror jag det blir svårt att se någon skillnad av betydelse.

50mm fungerar säkert men jag tycker det är lite för kort och lite för långt.

Jag skulle vara noga med att inget direkt ljus från bakgrundsboxen kan falla på modellen (låter trevligare än objektet).

Sen kan du fundera på varför du belyser bakgrunden
olika mycket i de två fallen?.
Oki, föll nog bara för den proffsiga looken i att jobba med ett fast objektiv :)

Bakgrundsljuset var jag nog bara dum nog att tänka att det utökade avståndet kräver mer ljus där på... så kanske inte är sanning. Den boxen jag har på modellen (tappade ordet när jag gjorde bilden) måste väl ändå ökas lite när den flyttas längre bak?

Dubblar Du avståndet måste Du dubbel-dubbla effekten för att behålla mängden ljus på modellen = det varierar med kvadraten på avståndsökningen.

Du kan testa med helkropp först, det är den uppställningen som kräver mest ljus, för att sedan reducera för torso. Att göra tvärtom _kan_ medföra att Du behöver mer än vad blixtarna kan leverera.

Jag hade satsat på ett fast 50. Tveka inte att variera ISO och/eller bländare för att komma rätt.

Det kommer att gå ännu bättre

Vi plåtar bakgrundspapper!
Du har endast en box mot bakgrunden.
Det spelar då (för exponeringen) ingen roll på vilket
avstånd (eller med vilken brännvidd) du fotograferar bakgrunden.
-
Nu sätter vi till en box på modellen,
Här kan det bli olika mycket av det ljuset som faller på bakgrunden och då kan det kanske bli (lite) olika mycket ljus på
bakgrunden i de två fallen, men stöka inte till det genom att dessutom ändra på bakgrundsbelysningen.

Jag skulle försöka vinkla modellboxarna så att de i möjligaste mån inte träffar bakgrunden alls. Då får du enhetlig belysning av bakgrunden för båda typerna av bilder.

Sen beror det på hur ljusa väggar du har i rummet, du har ju inget fyllnadsljus utan kör det med reflexskärm.
För porträtt går det säker bra, men i helfigur måste du gå nära modellen med skärmen och den måste vara stor (1x2meter).

Ett alternativ är att ställa reflexskärmen bakom fotografen och
slå din 800 kamerablixt(manullt läge) rakt bakåt i denna för att få ett eget fyllnadsljus. (om bakre väggen är tillräckligt ljus kan det räcka med bara den).

Det är rätt att du måste fläska på lite mer med boxen när du flyttar den bakåt!

Lennart: Okej, tack, ska tänka på det sen när jag flyttar på mig/blixten. Ska nog också prova att köra både 50mm och 18-70 för att se vilket som ger bäst resultat.

JaanK: Tog en liten stund att förstå allt du skrev där, men nu tror jag att jag fick ihop det! Har skissat ihop ett nytt förslag nu (med SB800, förlåt), och denna gången flyttat blixtarna spegelvänt. Detta på grund av att jag insåg att håller jag kameran i porträttläge kommer SB800 hamna på min vänstra sida och därför inte funka så bra som upplättningsljus till höger :]

Hursomhelst, i princip samma uppsättning bara att jag slår SB800 snett framåt mot väggen och därmed låter den lätta upp på vänstersidan tillsammans med frigoliten. Observera att värdet på SB800 är taget ur luften och självklart får experimenteras fram. Är detta ren dumhet? Kommer alldeles oavsett använda SB800 för att utlösa alltihop (satt till 1/64 om den inte ska "synas").

Bilagor

• helkropp2.png
    helkropp2.png
    8.8 KB · Visningar: 298
20 personer på vit bakgrund, det är nog bara att klippa av och kasta när du är klar misstänker jag. Cellplasten jag länkade till är 2 meter hög problemet är bara att hitta en butik som säljer den som "lösvikt" annars har du gott om skärmar :)

Det går att köpa mindre och limma ihop om din befintliga skärm är för liten, jag tror kaffebrus har 5 i 1 skärmar som är ganska stora till någorlunda vettiga priser också och dom går att använda till mer saker.

Nu har vi lämnat de absoluta sanningarna,
här finns inte riktigt rätt eller fel utan
vad som känns rätt för en själv.

Tankeexperiment!
Börja med två hårda ljus (blixtarna utan boxar exempelvis)
kör dem symetriskt 45% vinkel från vardera sidan. kanske 2 meter från modellen, samma effekt på båda.

Nu har du en modell med två näs-skuggor, ser förskräckligt ut!

Nu sätter du boxar på blixtarna, eftersom du vet vad du ska titta efter så ser du dem fortfarande (de båda skuggorna).

Nu sänker du effekten på den ena (som skulle motsvara fyllnadsljuset) tills du inte ser dess näs-skuggan längre.

Så mycket kan du alltså fylla på med riktat upplättningsljus!
nja, om du börjar titta så finns det värre saker än näsor,
kragsnibbar, veck i kläder, gropar i kinder mm mm.

Gör det istället enkelt för dig och sätt fyllnadsljuset
rakt på, ju större desto bättre.

I din uppställning skulle det nog funka ändå, du gör ju fyllnadsljuset väldigt stort genom att dra det i väggen, och är det tillräckligt stort så spelar det inte så stor roll varifrån det kommer. (du måste dock se till att det inte kommer något ljus direkt från kamerblixten på modellen, allt måste komma från väggen) Fast reflexskärmen skulle jag skippa.

Jag skulle ändå dra kamerablixten rakt bakåt för att få fyllnadsljus parallellt med fotograferingsriktningen.

Om du kör ditt race, kolla efter skuggor på golvet!.

Allt sånt här finlir blir svårt att se och göra när
lokalen är liten och har ljusa väggar, det liksom dräller ljus överallt (vilket kan underlätta, man får en massa fyllnadsljus antingen man vill eller inte)

Nu väntar vi bara på bilder!

Hej,
Undrar om en softbox skulle räcka för att belysa bakgrunden?? Fick för mig att vita bakgrunder är väldigt ljuskrävande!

Ett kreativt svar på fråga 4
Lidl hade en variant på (ett bens stöd) såna som man använder när man sätter upp takskivor, kommer inte ihåg vad de heter!
Hursomhelst så kostade de 100 kr styck och du behöver 2! Man behöver inte borra/skruva eller liknande, eftersom de spänner mellan golv och tak (upp till 290cm). Sedan tejpar/skruvar du fast ett rör mellan stöden och låta rullen gå igenom.

Ej beprövat än ;) Jag har köpt stöden men inte hunnit sätta upp de :)

Det finns på nätet e-böcker att ladda ner om just ljussättning/ studioblixtar, alternativ att köpa en bok om intresset/behovet är starkt! Jag hade stort nytta av det :)

Lycka till!

Tack för alla engagerade svar, jag ska ta med mig allt när jag om en halvtimma går in och börjar rigga min uppsättning. Förhoppingsvis får jag någon bra bild eller två av detta, men jag törs inte lova något än :] Ska se till att få upp bilder så fort jag får godkännande från min assisten/försökskanin men jag kan inte lova att det blir idag. Tack än en gång!

Okej, här kommer en uppdatering. Det är färdigfotat, gick ganska fort efter en stund. Är väl halvnöjd/nöjd med dagen, bilderna kan absolut bli bättre men med tanke på att jag är förstagångsförsökare så känns det okej. Good enough helt enkelt.

Fotade till slut med mitt 50/1,4 med 8.0 i bländare, iso100 och 1/125s. Utlöste alltihopa med SB-800 men hade den nedställd så den inte påverkade bilden. Bild på hur jag ställde upp blixtarna ses nedan.

Dagens lärdomar då?
1. Det är sjukt kul att fota.
2. Det är sjukt svårt att fota.
3. Att sätta fokus rätt från 6-7 meter är löjligt svårt.
4. Man borde lära sig fokusera manuellt riktigt bra istället för att använda autfokusen som fallerar ibland.
5. En fotoassistent är otroligt smidigt att ha.
6. Man har grym makt som fotograf.

Bildexempel lägger jag upp när jag har fått godkännande från min försöksmodell. Har förvisso några bilder på mig själv, men då har ju inte jag fotat/komponerat bilden... uppenbarligen.

Bilagor

• setup.jpg
    setup.jpg
    78.7 KB · Visningar: 76
Här kommer två exempelbilder på min fantastiska assistent Marie. Bifogar också 100% utsnitt av bilderna där den operfekta skärpan gör sig påmind :| Bilderna är orörda sånär som på autointsällning i camera raw + lite levels på den stående bilden.

Bilagor

• marie.jpg
    marie.jpg
    39.6 KB · Visningar: 70
  • marie_utsnitt.jpg
    marie_utsnitt.jpg
    80 KB · Visningar: 74
  • marie_porträtt.jpg
    marie_porträtt.jpg
    59 KB · Visningar: 69
  • marie_porträtt_utsnitt.jpg
    marie_porträtt_utsnitt.jpg