Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ett gäng Nikonspecifika frågor (inställningar d7200)

Produkter
(logga in för att koppla)

JKON

Aktiv medlem
Hej!

Jag har ett gäng frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig att få svar på.

1. Mirror up och och self timer sitter på samma ratt. Går dessa alltså inte kombinera dessa? T ex vid landskapfotografering på stativ för att undvika skak.

2. Hur får jag fram ett histogram i live view?

3. Kan jag få fram linjer på skärmen (live view) och/eller sökare som stöd för "rule of thirds".

4. Hur flyttar man fokuspunkter? Mer specifikt fokuspunkten när man har single point AF.

5. Vad gör reglaget på baksidan av kameran, den bakom "styrkorset" med "ok" i mitten som kan växla mellan L och en punkt.

Tack på förhand!

Hej!

Jag har ett gäng frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig att få svar på.

1. Mirror up och och self timer sitter på samma ratt. Går dessa alltså inte kombinera dessa? T ex vid landskapfotografering på stativ för att undvika skak.

2. Hur får jag fram ett histogram i live view?

3. Kan jag få fram linjer på skärmen (live view) och/eller sökare som stöd för "rule of thirds".

4. Hur flyttar man fokuspunkter? Mer specifikt fokuspunkten när man har single point AF.

5. Vad gör reglaget på baksidan av kameran, den bakom "styrkorset" med "ok" i mitten som kan växla mellan L och en punkt.

Tack på förhand!

Inga bra svar men lite i alla fall:

1. Slå på shutter release delay eller vad det nu heter, i menyn, så kan du få ett par sekunders fördröjning och timer samtidigt.

2. Jag brukar trycka av en bild :) Det finns fler saker som det löser än enbart histogrammet.

3. Vet ej.

4. Se fråga 5.

5. Se fråga 4. Ställ den på L för att låsa fokuspunkten. Annars kan du byta fokuspunkt genom att använda reglaget.

Men varför läser du inte manualen?

Inga bra svar men lite i alla fall:

1. Slå på shutter release delay eller vad det nu heter, i menyn så kan du få ett par sekunders fördröjning och timer.

2. Jag brukar trycka av en bild :) Det finns fler saker som det löser än enbart histogrammet.

3. Vet ej.

4. Se fråga 5.

5. Se fråga 4. Ställ den på L för att låsa fokuspunkten. Annars kan du byta fokuspunkt genom att använda reglaget.

Men varför läser du inte manualen?

Tack för dina svar! Hoppas någon kan fylla på.

Jag har faktiskt letat i manualen men tycker inte jag hittat svar (Jag erkänner dock att en av frågorna har jag inte undersökt närmare på egen hand).

2) vet ej ska man kunna det?
3) linjer och vattenpass får man fram genom att trycka flera gånger på i knappen

Efter er hjälp och lite googlande så har jag kommit fram till följande.

1. Den här frågan tycker jag inte att jag har fått ett tillfredställande svar på. Alltså om det går att ha spegeln uppfälld och använda "timer" samtidigt. Möjligtvis fick jag svaret men jag förstod inte riktigt. Får googla och experimentera vidare.

2. En del kameror klarar detta. Nikon d7200 är inte av en av dem. Kolla histogram på exponeringen verkar vara bästa alternativet.

3. I anpassningsmenyn kan man ställa in detta för sökaren och i live view trycker man på info för att byta mellan olika lägen. Tyvärr är det dock fjärdedelar och inte tredjedelar som skärmen blir indelad i.

4. Svaret på denna är helt enkelt fråga 5! För att återställa fokuspunkten i mitten trycker man på ok.

5. Se fråga 4.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar