Annons

Ett fel inträffar vid konverteringen NEF till Jpg

Produkter
(logga in för att koppla)

pia51

Aktiv medlem
Hej,
Jag har en ganska ny kamera och fotograferade enbart Jpg i början. Men sedan en tid har jag provat NEF. Fram tills igår har det gått bra att konvertera från NEF till Jpg men nu kommer ett meddelande "ett oväntat fel har inträffat" och konverteringen avbryts. Jag använder View NX 2, senaste versionen, inlagt från cd som medföljer kameran.
Är det någon som råkat ut för det samma?
Jag har funderat om jag ska köpa ett program eller nöja mig med det jag har. Nu blir jag extra tveksam förstås men det känns ju som en utmaning att lära sig arbetsflödet och se det lite som i ett mörkrum. Låter spännande.

Jag var novis när jag började men tack vare alla duktiga fotografer som gärna delar med sig av sina kunskaper här på FS har det varit både roligt och lärorikt att hänga här. Ett stort tack till er alla.
/PIa

Hej,
Jag har en ganska ny kamera och fotograferade enbart Jpg i början. Men sedan en tid har jag provat NEF. Fram tills igår har det gått bra att konvertera från NEF till Jpg men nu kommer ett meddelande "ett oväntat fel har inträffat" och konverteringen avbryts. Jag använder View NX 2, senaste versionen, inlagt från cd som medföljer kameran.
Är det någon som råkat ut för det samma?
Jag har funderat om jag ska köpa ett program eller nöja mig med det jag har. Nu blir jag extra tveksam förstås men det känns ju som en utmaning att lära sig arbetsflödet och se det lite som i ett mörkrum. Låter spännande.

Jag var novis när jag började men tack vare alla duktiga fotografer som gärna delar med sig av sina kunskaper här på FS har det varit både roligt och lärorikt att hänga här. Ett stort tack till er alla.
/PIa

Du har inte möjligen lite dåligt med minne eller disk? Nikons program är dåligt skrivna (men levererar förstås mkt bra resultat :) )

Jag har 225GB tillgängligt så det ska väl räcka och minnet......... vet ej.
Tittar jag på datorinfo. står det 3 GB.
/pia

Testa ominstallera programmet. Och sen inte ta för många bilder samtidigt utan att starta om det då och då.

Det funkar väldigt bra, men jag tror någonstans har de en så kallad "memory leak" eftersom det blir segare över tiden tills man startat om det igen.

Menar du att hämta det från nätet denna gången och inte använda medföljande cd?
/pia

Nu har jag avinstallerat programmet på min dator och återinstallerat det frånNikons hemsida.
Jag provar med endast i fil åt gången.
Fortfarande avbryts konverteringen och meddelandet att ett oväntat fel har inträffat kommer upp på skärmen.
Finns det någon som kan hjälpa mig med mer felsökning?
/pia

Kör du Windows kan du prova att städa lite, kör programmet "Defrag" så kan den få ordning på ettorna och nollorna.

Kör mac och har ganska rent. För du menar väl skrivbordet?
Kan jag av misstag ha tryckt på någonting jag inte borde så att jag har ändrat inställningarna på datorn?
/pia

Sorry, kör Windows själv då mina program inte är gjorda för att köra Mac ännu, så tyvärr kan jag inte hjälpa dig vidare. Men det ska bli intressant att följa tråden då det ofta heter att Mac aldrig strular och jag gärna skulle vilja köra en MacBook Pro, den är så läcker med sitt massiva alubody ;-)

Kör mac och har ganska rent. För du menar väl skrivbordet?
Kan jag av misstag ha tryckt på någonting jag inte borde så att jag har ändrat inställningarna på datorn?
/pia

Idiotgrej: prova att installera den på engelska.

Det ger dig dessutom bättre möjligheter attgoogla efter felet.

Sist men inte minst, kanske läge att ringa supporten?

Defrag ska inte fixa fel, den flyttar bara om sektorerna så att hårddisken blir snabbare.

;) hehe ... antar det var ironi, för när hårddisken är fragmenterad så missar den ibland sina normala procedurer och program beter sig helt felaktigt. Nu är ju problemen mindre med nyare Windows, men på de gamla så har jag löst flera "problem" enbart genom att köra defragmentering.

Mac har väl inte några sådana möjligheter till städning, eller finns det? Jag har fått berättat för mig att Mac inte behöver städas för operativssytemet tar själv hand om fragmenten, på nåt vis.

Tack alla som har försökt hjälpa till.
Jag har suttit och trixat fram och tillbaka för att förstå varför konverteringen avslutas halvvägs och dessutom läst på hjälpsidorna förprogrammet.

1. Jag har ändrat namn på destinationmappen till de nya filerna
2. Jag kryssade i rutan ändra filnamn trots att det står att man inte ska det.
3. Sedan försökte jag igen och det fungerade

Nu har jag provat med många olika filer och det fungerar. Vet inte vad som hänt och varför det går nu men jag är glad och har inte tappat sugen för att fortsätta med NEF.

PS.
Jag ringde Nikon support i förmiddags och fick rådet ominstallation.
Jag använder en liten usb2-kortläsare direkt i tangentbordet och det är jättepraktiskt.
/hälsningaar pia

;) hehe ... antar det var ironi, för när hårddisken är fragmenterad så missar den ibland sina normala procedurer och program beter sig helt felaktigt. Nu är ju problemen mindre med nyare Windows, men på de gamla så har jag löst flera "problem" enbart genom att köra defragmentering.

Mac har väl inte några sådana möjligheter till städning, eller finns det? Jag har fått berättat för mig att Mac inte behöver städas för operativssytemet tar själv hand om fragmenten, på nåt vis.

Det var ingen ironi, en hårddisk kan vara hur fragmenterad som helst, det tar bara lite längre tid att hämta data.

Problemet är mindre nuförtiden, mest NTFS förtjänst.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto