Annons

Ett företag vill ha några av mina bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej kära fotomänniskor!
Jag tog några bilder under ett evenemang i somras där ägaren av ett företag och hans gäng fastnade. Han har således kontaktat mig med en förfrågan att använda sig av några bilder till företagets hemsida.

Då jag inte har fått någon förfrågan från ett företag innan undrar jag hur man ska ställa sig till detta?
Låt oss säga att de vill använda sig av en bild där andra evenemangsdeltagare har fastnat på. Själv skulle jag ju inte vilja att mitt ansikte pryder något företags hemsida. Vad är OK enligt lagen?

Kan/ska man ta något betalt för bilderna? Inte för att det är min första tanke. Nöjer mig rätt bra att bara bli uppmärksammad.

Det kan tilläggas att jag inte driver något företag utan bara är en glatt fotograferande snubbe.
 
Så klart du ska ta betalt, hur mycket är en annan fråga.

Då bilden ska upp på företagets webbsida så räknas det nog som reklam och då måste du/ företaget ha ok från de som syns på bilden, du kan ju pixla de som inte hör till företaget
 
intressant - men om man är anställd av ett företag kan man då vägra ställa upp på bild för företaget. Måste de fråga om lov? Vidare så är det inte reklam bar för att de hamnar på företagets hemsida. Är andra saker som styr det men det finns det en väldig massa trådar om.

/martin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.