Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Etikettregler för bröllopsbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Regler är ju givetvis till för att brytas. ;-)
Men för att bryta mot dem på rätt sätt så är det viktigt att känna till dem.

Därför undrar jag lite ifall det finns några oskrivna etikettregler för bröllopsbilder? Det jag tänker på i första hand är lite miljöbilder utomhus. Skall man t.ex. tänka på vilken sida brugummen skall stå, hållningen, armar, bukett m.m.

Vore skoj att ha en liten grund att utgå ifrån så varsågoda att fylla på med synpunker!

Hej Dan!
Jag har inget smart tips att ge dig, enda jag vill säga är att söka bilderna på FS själv och kolla. Det finns väldigt många fina bröllopsbilder här.
/Daniel

Om man ser på traditionen så är det så att när man är gift så har man sin fru under höger arm.

Om du tänker på ett brudpar som går in i kyrkan så går mannen till höger. Detta beror dels på att dom inte är gifta ännu och dels på att den vänstra (norra) sidan i kyrkan är den trditionella Maria-sidan och därmed också kvinnosidan i kyrkan.
När dom går ut vänder dom på klacken så kvinnan fortfarande är längst norr ut men mannen har henne då under höger arm, dom är med andra ord gifta.

Lite kuriosa är att det är pga detta som det heter vänsterprassel.

Greven / som nog har läst för mycket kyrkohistoria för att det ska ses som nyttigt.

Det var intressant och grundläggande fakta. Även kuriosat! (Det är ju rätt kul ibland när någon vet mera än vad som är nyttigt). ;-)

Är det då vanligt att man tänker på att bruden bör stå på brudgummens högra sida vid fotografering? Antar att man ej skiljer på ifall man tar bilder före eller efter själva ceremonin?

se till att inte bruden håller buketten under näsan på helbilderna.
hon bör hålla dom lågt och avslappnat.
över lag är det vanliga porträtt"regler" som kan ses som gällande.

Gör något kul med bröllops foto

Jag har själv bara fotat tråkiga bröllops bilder men fotografen som tog bilderna på mig och min man hon gjorde det till det bästa hon tänkte bara på hur vi och bakgrunden en utomhus miljö i en kyrkoruin skulle passa bäst. Både mjuka och väldigt många tuffa bilder tog hon. Jag delger dig gärna en titt på bilderna hör av dig via min sida här.../Jessica

Egotrippad som jag är så kan du ev. få insperation av de bilder jag har tagit?

Spana in mitt almbum "bröllop&högtid".

spana in mina favoritbröllopsfotografer.
jag brukar dräggla när jag kollar deras bilder.
dom vinner ofta priser med sina bilder.
jag försöker ta inspiration från dom och ger mig 17 på att nån vacker dag börja närma mig deras stil och talang.

Estethia skrev:
spana in mina favoritbröllopsfotografer.
jag brukar dräggla när jag kollar deras bilder.
dom vinner ofta priser med sina bilder.
jag försöker ta inspiration från dom och ger mig 17 på att nån vacker dag börja närma mig deras stil och talang.

Ja, de var ju riktigt bra de där bilderna. Kan förstå att man blir inspirerad. Bilderna fick riktigt fram känslorna förknippade med giftemål och bröllop.

FredrikArvidsson skrev:
Ja, de var ju riktigt bra de där bilderna. Kan förstå att man blir inspirerad. Bilderna fick riktigt fram känslorna förknippade med giftemål och bröllop.

Där vill jag tillägga att Christel har en hel uppsättning underbara bröllopsfoton på sin sida. Hade jag sett dina bilder, Christel, innan jag fotade mitt första bröllop, hade jag definitivt gjort annorlunda.

Man måste inte vinna pris för att ta bra bilder.

/AnWi

Jag tittar på dina bilder och får massor med inspriration, jag ska fotografera ett bröllop senare i sommar så det passar utmärkt att få lite tips och idèer nu ..... *tack och bock*

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar