Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ethics! What do you think of this?!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hi Niklas,
sorry, don't follow that discussion..hey, can't follow them all, right?
That said, it would be interesting to see what the public had to say, or? The forum you mention is mainly for photojournalists, right?

Bests, Duncan

OK Semantics, Niklas. Guess who your audience is, mainly? I'd be really interested in what the public thought, being as it's their and my view of our lives that it effects.
I'm really interested in this thread for a reason, of course. As previous member of the British Marines, I remember many such instances where our actions were "deliberately" misenterpretade or shown in another light... There is no excuse for this "punkt slut"!! History should be reported, not angled at the will of the government propaganda machines, whether it be this war or another....oh...and alliegance has no place in reporting.the truth, however, does....

Duncan

I totally agree with you Duncan, don't get me wrong.
Jag ville bara uppmärksamma dig på att det redan fanns en annan forumtråd kring denna händelse.

Niklas,
I know...sorry if I sounded otherwise...the internet isn't always the best medium for communication:)
Anyways, nothing to apologise for...I'm just stating my case for those that may misunderstand:)

Take Care, Duncan

det är fördjävligt!!!
om man ska bevaka något så viktigt som ett krig ska man inte minipulera hur som helst, vad ger det för budskap...

att det första som försvinner i ett krig är sanningen

Aint that the truth!? Only good thing was that the LA Times fired the photographer when they found out what he'd done.

Bests, Duncan

Det är nog inte första gången det händer. Jag är övertygad om att vi har sett manipulerade bilder från Irak-konflikten tidigare utan att veta det. Tyvärr...

Enda anledningen att vi fick reda på det är ju att manipulationen gjorts på ett oerhört klantigt sätt.

airborn67 skrev:
Edward, don't know about hard labour but the photographer was fired:)

Som om det spelar någon roll.

Så han fick sparken, so what? Om några veckor har han jobb igen någon annanstans där han kan fortsätta fejka sina bilder.

Alla har ju glömt bort att han förstörde alla andra fotografers rykte eftersom han har ju jobbat så länge inom fotobranschen att han måste ha haft en bra anledning till att göra det. Han är ju en snäll, ärlig människa innerst inne. Alla gör misstag.

Och så fortsätter det. Någon annan börjar fejka bilder "för att han den dära viktiga, erfarna fotografen på NY Times gjorde det" och så börjar hans kompisar också göra samma sak, osv.

Det hade ju varit en annan sak om någon började fejka sina bilder med anledningen "jag vill göra som han på NT Times gjorde: fejkade en bild för att bli mer känd för att sedan bli avrättad pga sin idioti".

Nu kom jag på att allt det här handlar om pengar. Han ändrade bilden för att den skulle bli mycket mer kraftfull. Ju kraftfullare bilden, desto mer känd blir han och därmed tjänar han mer pengar.

Suck.

Herregud tänk om folk inom modevärlden eller modellvärlden började manipulera sina kort?

Allvarligt talat så tycker jag inte det är något farligt. Hur många kort tror ni inte man har sett som är manipulerade? Det är ju inget magiskt sant med ett kort? Folk tror ju lika mycket på saker bara för att dem står i tidningen? Att manipulera genom att ljuga i text, arrangera ett foto, eller omarrangera det när det väl är tagit är väl minimal?
Jag kan hålla med om att det är förjävligt när man blir lurad, och det borde inte få ske, men det gör det konstant nuförtiden..

Att hata bilder bara för att dem är fixade i photoshop tycker jag bara är trams, är du lika arg på warhols foton t.ex.?
http://imv.aau.dk/~jfogde/gallery/art/37.html
Jag får känslan av att du inte klarar av det själv och bortförklarar det som skit bara för att du inte kan det själv?

Det är en jäkla skillnad på modebilder och dokumentära bilder!
Modebilderna är ju till för att sälja en produkt, en livsstil. Där är ju konst.
De dokumentära bilderna i tidningar etc är ju till för att spegla vad som händer i vår värld. Att manipulera denna verklighet är ju så inåt helvete fel.

Visst är det förjävligt att det tricksas och fejkas men så är det, hur många kort som varit manipulerade tror ni inte har varit så bra att man inte har märkt det?
Jag tycker att det är bra att stora tidningar har policys som säger att dem inte ska manipulera bilder, men bara att tidningen väljer att publicera vissa bilder, som styr sanningen åt det hållet som dem vill, är ju att manipulera på ett sätt.
Jag blir inte så upprörd av kortet eftersom jag läser på en mediautbildning och diskuterar mycket sånt här och måste säga att jag har blivit mycket cynisk och bitter på senaste, man får reda på att allt funkar på ett sätt som man inte gillar.

Jag tror inte på att det finns nån objektiv sanning som vi nånsin kommer att få reda på.
Men visst kan man tycka att bilderna är den sista "rena" sanningen som inte går att manipulera men det håller ju också på att urholkas nu.

Det är ju media som bestämmer vad jag ska tro och tycka och man känner sig jävligt maktlös för att man inte har nån koll på vad som är det "sanna".

Samma sak gäller ju t.ex. en dokumentärfilm, man skriver ett manus innan om vad man vill få fram och sedan hittar man folk som säger det man vill höra, säger dem något annat klipper man bort dem. Det har ju inte speciellt mycket med sanningen att göra, men så är det tyvärr.

Glad to hear that Calle! But, hey, let's face it: I now fully understand why they doctored that picture: afterall, who would publish a picture that the Iraqi Information Minister had sneaked into:)

Bests, Duncan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar