Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Etablerade proffs

Produkter
(logga in för att koppla)

pepe2

Ny medlem
Fotosidan har nu över 20 000 medlemmar.
Fotosidan är en bra sajt,tycker jag.
Bildkvaliten är växlande,många helt underbara bilder och många helt värdelösa bilder.
Min undring är följande:Hur kommer det sig att jag aldrig har sett någon av våra mera kända och etablerade proffsfotografer här på FS? Det finns många fantastiska naturfotografer,dokumentärfotografer,nyhetsfotografer,porträttfotografer mm. mm. i Sverige.Många med gott internationellt rykte.Varför syns ingen här på FS?

Vet inte om min lilla betraktelse i Fritt Forum med beteckningen

Bildkritik, så kan det gå

har något med saken att göra.. vad tror du?

Thouse who can, do.
We other, talks about it.

Ok, kanske lite syniskt, men jag tror att de som är inbitna fotografer hellre fotar än snackar om att fota.

Dessutom, amatörer är mer ambitiösa än profs. Amatörer har ingen ambition att gå ihop ekonomiskt, utan lägger gärna ner tid utan tanke på förvärv. Amatörer genomgår en läroprocess, många profs ägnar sig främst åt att tillämpa sina kunskaper än att förvärva nya. Ja, alltså inte i samma grad som de som har mycket att lära.

Profsfotografer kan mycket väl ha ett liv utöver sin profession, och vill inte låta jobbet sluka hela livet.

Jag tycket det är ganska naturligt att Fotosidan befolkas främst av glada amatörer.

Att bli kallad amatör, är att få en komplimang. Det betyder att man utövar sin verksamhet av pur intresse, och inte slavar för mammon.

Om du kollar på tex en fotbollssite hittar du nog inte så många fotbollsproffs där heller, inte lär du hitta många formel 1 förare på en motorsite heller;)

Jag tror generellt proffsfotografer pratar och lever foto med kunder och träffar likasinnade på tävlingar och dylikt.
Fotosidan är mest till för oss vanliga dödliga även om Erik Malm och Terje är exempel på att även proffsen hittar hit(finns säkert fler).

Många av proffsfotograferna är medlemmar men de lägger inte ut några bilder utan hänvisar bara till sin egen hemsida.I alla fall av de naturfotografer som jag sökt på i sökformuläret.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar