Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ersättningsusb-kabel för Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Babelfish

Aktiv medlem
Idag så har jag försökt att få min Canon Eos 20D att fungera tillsammans med Eos Capture. Eller ja, jag kom inte riktigt så långt för jag försökte installera drivrutiner på datorn först. Men det verkar inte gå om jag inte har någon särskild usb-kabel kompatibel med min kamera, eller något. Jag har i vilket fall som helst köp min kamera begagnad och fick då inte med någon. Så jag undrar vart kan jag få tag på en ersättningskabel? Jag har googlat men det har inte gjort mig det minsta klokare.

Men det verkar inte gå om jag inte har någon särskild usb-kabel kompatibel med min kamera, eller något.

Det är ingen speciell kabel, bara en vanlig USB-mini hane till vanlig USB-hane (USB Mini-A <-> USB A om man ska vara petig). Finns på t ex Clas Ohlson, Kjell & Co och i alla hemelektronikbutiker.

Jag har försökt med flera stycken sådana kablar och har inte fått det att fungera, så något måste det vara.

Jag har försökt med flera stycken sådana kablar och har inte fått det att fungera, så något måste det vara.

Ja, du måste ställa om kommunikationen mellan kameran och datorn. Du hittar detta i menyerna, hur USB-kontakten skall uppföra sig. Läs din manual eller leta i menyerna.

Okej, jag har nu ställt om kommunikationen i kameran och datorn upptäcker den. Men jag kan fortfarande inte slutaföra installationen av drivrutinerna.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto