Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ersättning, fota motocross

Produkter
(logga in för att koppla)

lamotte

Aktiv medlem
Jag har lite funderingar kring ersättning som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med. Det är nämligen så att en "avlägsen" kompis (dvs jag känner inte honom så bra) undrar om jag är intresserad av att fota när han och hans motocrossklubb har tävling nu i helgen. Givetvis är jag intresserad av detta men samtidigt har jag funderingar kring vilket pris jag ska ta ut.

Det skulle i så fall handla om att jag säljer bilderna till de tävlande efteråt (om de nu vill ha några). Som jag fattade det skulle bilderna enbart vara för privat bruk och eventuellt vara med på deras hemsida.

Frågan är nu vad jag ska ta betalt för bilderna? Jag är helt novis på sånt här med prissättning (har endast sålt till tidning innan och då var priset redan bestämt) och skulle uppskatta lite olika förslag. Jag vill inte ta för lite betalt, då kanske det blir svårt att höja priset sen om jag fotar mer för dom. Sen kanske jag avskräcker dom om jag säger ett för högt pris.

Sen har jag en annan fundering och det är hur jag ska "presentera" bilderna för deltagarna. Jag har ingen laptop att ta med, men funderar på att lägga ut bilderna på min hemsida så kan deltagarna välja därifrån vilka de vill köpa.

Det finns säkert flera trådar om detta ämne, men jag har faktiskt sökt och inte hittat något jag fått hjälp av.
 
Jag tror inte att klubben själva är villiga att betala men jag har ett förslag.

Åk dit och plåta för klubben, ge de sedan t.ex. fem bilder till deras hemsida och i samband med att de visar bilderna så ska det stå under "fler bilder finns på www.jsfoto.com" (fast du byter ut min adress mot din givetvis. ;)). Där visar du alla bilder och har en prislista på både digitala bilder och papperskopior. Eftersom du har en länk från deras hemsida så hittar ju förarna dig enkelt.

Är de dock villiga att betala för att du är där så vore det inte fel men de flesta klubbar brukar ha problem med det.

MVH

Johan



seb80 skrev:
Jag har lite funderingar kring ersättning som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med. Det är nämligen så att en "avlägsen" kompis (dvs jag

bla bla ;)

 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.