Annons

Ersättning för fotografering av fastigheter/villor ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sniket

Aktiv medlem
Jag hart blivit tillfrågad att fotografera fastigheter/villor och vill fråga er som är kunniga i branschen vad är rimligt att ta betalt och hur bör jag ta betalt.

Kunden vill ha 6 bilder till en folder som sedan ska användas för att sälja objektet.

Ska jag ta betalt per bild, per timme eller en klumpsumma för ett jobb? Restid?
Samt hur ska jag ge dom rättigheter för materialet, per kampanj, eller ge dom fulla rättigheter till bilder?

Är också tacksam för alla typ av tips från er som jobbar med denna typ av fotografering.
Tack på förhand! /Robert

Jag har företag, men jag har märkt att de flesta INTE följer BLF prislista och gör man det har jag fått antydan att man ligger mycket högre än marknadsvärdet.Men jag kanske är helt ute och cyklar.

80% av SFF/BLF's priser är en nivå många ligger på.

Att fotografera objekt ute kanske debitering för nedlagt tid är lämpligt.
För digitalbilder förespråkas numer att man debiterar nedlagt tid istället för per bild.
Rutinerad bör du hinna med 3-4 bilder per timme enligt SFF.

Jag har också precis pratat med ett byggbolag som bygger/säljer fastigheter.

Jag är helt ny på marknaden och vet ju inget om priser (BLF's priser gäller knappast i Finland heller). Men jag gav ett exempel på att jag levererar t.ex 10 bilder, med ett pris på 200 euro.

Jag måste drämma till med något som inte lät helt för mycket eller för lite.

Gjorde jag bort mig?

hasse lundberg skrev:
80% av SFF/BLF's priser är en nivå många ligger på.

Att fotografera objekt ute kanske debitering för nedlagt tid är lämpligt.
För digitalbilder förespråkas numer att man debiterar nedlagt tid istället för per bild.
Rutinerad bör du hinna med 3-4 bilder per timme enligt SFF.

3-4 bilder per timme, då hoppas jag restid och framkallningstid ingår...... det är ju ändå fasta objekt vi talar om....

// Anders

Kjell Ekström skrev:
Jag har också precis pratat med ett byggbolag som bygger/säljer fastigheter.

Jag är helt ny på marknaden och vet ju inget om priser (BLF's priser gäller knappast i Finland heller). Men jag gav ett exempel på att jag levererar t.ex 10 bilder, med ett pris på 200 euro.

Jag måste drämma till med något som inte lät helt för mycket eller för lite.

Gjorde jag bort mig?

Ett pris jag skulle kunna tänka mig att betala, i alla fall om bilderna kommer tryckta på 18*24, även om det bara skulle var 6 bilder, det viktigaste är ju att byggnaden och omgivning dokumenteras i bästa mån

// Anders

ANNONS