Marcus Hellberg
Aktiv medlem
I Sydsvenskan idag, så bifogas ett reklamblad(tidning) om Barn och babyklädes-mässa. Det står klart och tydligt att tidningen är reklam och att den publiceras av ett underbolag till Sydsvenskan. I tidningen finns det ett flertal artiklar kring barnkläder som inte ser ut som reklam och troligen inte uppfattas som reklam av allmänheten.
På samtliga foton i tidningen är fotograferna ej namnigivna, således inte heller min bild. Mitt foto är sålt till klädesföretaget som den närliggande artikeln härrör till. Jag har sålt fria rättigheter till klädföretaget för bilden med förbehåll att mitt namn ska vara med om den publiceras i tidning.
Kan jag kräva ersättning i detta läge och i så fall hur mycket och vem riktar jag det mot?
MVH
Marcus Hellberg
På samtliga foton i tidningen är fotograferna ej namnigivna, således inte heller min bild. Mitt foto är sålt till klädesföretaget som den närliggande artikeln härrör till. Jag har sålt fria rättigheter till klädföretaget för bilden med förbehåll att mitt namn ska vara med om den publiceras i tidning.
Kan jag kräva ersättning i detta läge och i så fall hur mycket och vem riktar jag det mot?
MVH
Marcus Hellberg