Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ersättare för Kodachrome 64?

Produkter
(logga in för att koppla)

kling

Aktiv medlem
Hej!
Vilken film är mest lik gamla Kodachrome 64.
Både vad beträffar färg och egenskaper vid tex.underexponering?
/Magnus

Att hitta en direkt ersättare till Kodachrome 64 är nog svårt (om man inte provar Kodachrome 200 förstås). För mig var Kodachrome 25 och 64 de enda alternativen tidigare. När jag började skanna diabilder för några år sedan upptäckte jag att Kodachrome var svårskannad i min apparat och beslöt mig för att gå över till en annan film. Valet föll på Fuji Provia 100F som fyller alla behov beträffande skärpa och färger. Sedan används den tydligen av Jim Brandenburg. Inga jämförelser i övrigt dock.

Jag ska förtydliga mig lite. Det jag är ute efter är vilken av de moderna diafilmerna som kan sägas likna Kodachromen mest. När det gäller färg och även kontrast. Jag gillar utseendet på kodachrome.
/M

Prova Fujichrome Astia/Sensia, en del tycker bilderna ser mer ut som Kodachrome än riktiga Kodachrome. Du skall dock inte underexponera denna film, i motsats till vad som är vanligt med Kodachrome.

/Daniel

Bilagor

• mallaig.jpg
    mallaig.jpg
    45.5 KB · Visningar: 153
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar