Grodslok
Medlem
Efter att ha sett hur skarpa bilder man skulle kunna ta med ett lite fräsigare objektiv känner jag att det börjar bli dags att uppgradera standardobjektivet (Canon EF-S 18-55 f/3,5-5,6 IS II).
Är inte direkt missnöjd med gluggen som så, men lite skarpare och lite mer ljusstyrka skadar inte, likaså snabbare och tystare fokus. Omfånget är helt ok, men jag kan absolut finna användning för fler brännvidder, om det inte äter för mycket skärpa förstås.
Det sitter i dagsläget på en EOS 1100D, men det bör ju bli nåt som gör sig bra på en framtida uppgradering till t ex EOS 760D eller liknande.
Har sneglat lite på de olika 17-50/2,8 från Canon, Sigma och Tamron; är det någorlunda dött lopp eller är det någon som står över de andra i skärpa, fokushastighet, ergonomi mm?
Har även tittat på de lite längre varianterna, Sigmas 17-70 och Canons 15-85 respektive 18-135.
Är det någon av dessa som rekommenderas?
Jag har mest läst lite blandade omdömen, att några drar ut zoomen vid transport etc.
Har mindre koll på skärpa mm här, om det är några som är något att ha.
Lär ha missat ett antal alternativ, så jag är mycket öppen för förslag här.
Använder det till diverse landskap, ungarna, katterna; allroundfoto mao.
Det bör vara fast frontlins: vill kunna använda tonade filter i framtiden.
Alla tips mottages tacksamt!
Är inte direkt missnöjd med gluggen som så, men lite skarpare och lite mer ljusstyrka skadar inte, likaså snabbare och tystare fokus. Omfånget är helt ok, men jag kan absolut finna användning för fler brännvidder, om det inte äter för mycket skärpa förstås.
Det sitter i dagsläget på en EOS 1100D, men det bör ju bli nåt som gör sig bra på en framtida uppgradering till t ex EOS 760D eller liknande.
Har sneglat lite på de olika 17-50/2,8 från Canon, Sigma och Tamron; är det någorlunda dött lopp eller är det någon som står över de andra i skärpa, fokushastighet, ergonomi mm?
Har även tittat på de lite längre varianterna, Sigmas 17-70 och Canons 15-85 respektive 18-135.
Är det någon av dessa som rekommenderas?
Jag har mest läst lite blandade omdömen, att några drar ut zoomen vid transport etc.
Har mindre koll på skärpa mm här, om det är några som är något att ha.
Lär ha missat ett antal alternativ, så jag är mycket öppen för förslag här.
Använder det till diverse landskap, ungarna, katterna; allroundfoto mao.
Det bör vara fast frontlins: vill kunna använda tonade filter i framtiden.
Alla tips mottages tacksamt!