Annons

Ersätta DIA med neg.-färgfilm

Produkter
(logga in för att koppla)

Anarkaplupp

Aktiv medlem
Hej
För tillfället fotar jag uteslutande DIA (Kodak E100 VS och SW). Har dock upptäckt problemet att det blir väldigt dyrt att dela med sig av sina bilder. (Inte kan man ha dem i albumet heller) Har därför funderat på att gå över till neg.färg.
Finns det någon neg.film som kan mäta sig med ovan nämna DIA vad gäller färger, korn etc.???

Tacksam för alla tips

Må solen skina på era stigar

Niklas

Nej, Men jag skall kvalificera det lite.

Problemet med negativ film är kopieringen. Slutresultatet beror till stor del på hur kopisten, om det finns någon, gör sitt arbete. Foto testade postorderlab i senaste nummert och där kan du se de stora skillnaderna i resultat.

Fördelen med negativ är att filmerna har större exponeringsomfång, det vill säga den fångar mer detaljer i de mörka och ljusa partierna jmf med dia. (Detta har gjort att filmindustrin nästan uteslutande använder negativ film om de som i Sverige inte använder video.) Jag tycker också att negativfilmer är lättare att skanna och resultatet blir bättre.

Den vanliga metoden för negativfotografering är att justera färger, ljushet och saturation mm vid kopieringen.

Nackdelen med negativfilm är att den måste kopieras och då försvinner en stor del av exponeringsomfånget. Negativ film har av tradition lite större korn än dia, men med dagens moderna filmer ser jag det som ett mindre problem.

Du kan inte förvänta dig samma bilder med negativ som dia. Vilket som är bäst handlar om tycke och smak. Du hittar många professionella fotografer som arbetar med negativ färgfilm. Du kan också efterarbeta skannade neg i Photoshop för att få liknande effekter som med dia.

En film jag tycker om är är Kodaks nya Supra Royal 200 (har inte prövat 400). Den är väldigt deltaljrik i ljusa delarna och ger trevliga bilder.

Annars använder många Fuju Superia.

Michael Pertman hade ett inlägg här för någon vecka sedan om hur överraskad han blev av en av Kodaks vanliga konsumetfilmer (har för mig det var Ultra).

Senast ändrad:
Finns det något hinder (fysiskt eller så) som gör att man inte kan få negativfilm lika detaljrik som diafilm? Naturfotografer, modefotografer och andra använder dia vad jag förstår just för detaljåtergivningen... och kornigheten kanske.

Måste bara säga att jag tycker det är betydligt svårare att scanna negativ ... hur gör man?! Dia är det för det mesta inga problem med. Man kan ju alltid framkalla digitalt om man scannar dia, men är det mycket bilder går det ju åt en del tid.

Hur skannar man negativ?

Det kan vara din Minolta? Såg att fler hade problem med negativskanning med den i recentionsbanken.

Jag har inga problem med min Canon FS4000US

Senast ändrad:
berga skrev:
Nackdelen med negativfilm är att den måste kopieras och då försvinner en stor del av exponeringsomfånget. Negativ film har av tradition lite större korn än dia, men med dagens moderna filmer ser jag det som ett mindre problem.
Ska man göra göra vanliga påsiktsbilder av ett dia förlorar man dock vanligtvis mer. Är slutresultaten en bild i handen är det nog lättast med negativfärg.

berga skrev:
Negativ film har av tradition lite större korn än dia, men med dagens moderna filmer ser jag det som ett mindre problem.
Med risk för att ses som en besserwisser men stämmer detta verkligen? Har inte negativfärg minst korn men dia bättre upplösning? (Bäst upplösning men störst korn har svartvit-film)

Jag tycker att jag får fina kopior från dia som jag har scannat med Minolta Dual III.
Däremot känns det som om personer blir bättre på negativfilm inscannad på samma scanner.

matnyttige skrev:
Har inte negativfärg minst korn men dia bättre upplösning?

Nej, det stämmer inte. Det RMS-tal som anges för diafilm måste i så fall divideras med 2,5 för att du ska få en någorlunda rättvis jämförelse. Varför det är just 2,5 kan jag inte svara på, men det är det talet som är allmänt gällande i alla fall. Du kan förstås även multiplicera den negativa färgfilmens RMS-tal för att få en rättvis jämförelse med diafilm.

Så en Reala med ett RMS-värde på 4 har i jämförelse med diafilm egentligen ett RMS-värde på 10.

När det gäller inscanning av neg med en Minolta Dual 3 upplever jag det som mycket lätt.

Har mest blivit Superia 200 när jag testat neg. Vilket program scannar ni i, vad för efterarbete görs i Photoshop? En liten guide vore trevligt, kanske kan någon länka till någon, engelska går bra.

Jag vill också rekommendera Reala 100 ISO. Lagom mättade färger med någorlunda återhållen kontrast, och ett mycket litet korn. Om man kör den efter 50 ISO blir färgerna ännu lite starkare, kontrasten stiger lite och kornet minskar ännu mera.

Annars har väl dia haft bäst rykte vid långsamma hastigheter, medan t ex en 1600 ISO neg film lätt slår en motsvarande diafilm. Nu börjar ju de riktigt långsamma diafilmerna (ISO 25) dock försvinna. En del menar också att kornet har "vackrare struktur" med dia! ;-)

Jag är ingen klippa på dia, men tänker så här:
-Om jag vill titta på vackra färger i genomfallande ljus eller projicera kör jag dia.
-Om jag vill dela med mig av bilderna, vill ha bättre detaljer i både hög- och lågdagrar och inte behöva tänka alltför mycket på exponeringen, kör jag neg och överexponerar en aning.

/Pontus

Pongu skrev:
Jag är ingen klippa på dia, men tänker så här:
-Om jag vill titta på vackra färger i genomfallande ljus eller projicera kör jag dia.
-Om jag vill dela med mig av bilderna, vill ha bättre detaljer i både hög- och lågdagrar och inte behöva tänka alltför mycket på exponeringen, kör jag neg och överexponerar en aning.

Ok, tack ska ni ha. Inte för att jag blivit så mycket klokare, men ni gjorde i allafall ett tappert försök... *ler*
Antar att det enda raka är att känna efter och pröva sig fram. Som alltid...

Må solen skina på era stigar

Niklas

Agfa Rules !!!!

Det finns en negativ film som heter "Agfa Ultra 100". har testat den och den ger mer färger än någon annan neg-film på marknaden vad jag vet om.

Den kostar ca 39 kronor (www.fotoelektronik.se) vilket jag finner acceptabelt.

ha det toppen och lev livet med AGFA !!!

Niklas, extra color saturation

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar