Tack alla för svar! Jag är inte lika "datormedveten" numera som på den tiden när Windows 3.11 framstod som rena frälsningen, då var det nödvändigt att hålla reda på en massa grejor ;-) Numera flyter det på smärtfritt som oftast, och man glömmer självklarheter. Som att starta Aktivitetshanteraren och kolla diverse värden, till exempel. Jag gjorde så på gamla Dellen med 32 GB RAM, om jag startar LR, Photoshop, Affinity Publisher och någon till kommer jag upp som högst till 35% minnesanvändning när jag dessutom uppdaterar ett av dem. Tack för tipset att kolla, Johan!
Jag kollade även min nya Lap Top med Intel i5 och 8 GB RAM, med Outlook, Edge, LR, Photoshop igång var det ingen konst att komma upp i närmare 100% minnesanvändning ;-)
Per-Eric, som telefon vill jag bara ha Apple Ajjfan, inget annat. Som dator vill jag ha PC, inget annat. Trots strulet att få de båda att samsas... Dessutom är Mac:arna alldeles för kostsamma för en fattigpensionär ;-)
Thomas, jag tror att jag följer ditt råd om 32 GB RAM trots att 16 GB verkar vara fullt tillräckligt. Visserligen inte svårt att komplettera senare, men lika bra att ta det på en gång. Det håller nere fraktkostnaderna ;-)
Sten-Åke, min några månader gamla Lap-Top med Intel i5 uppgraderade jag till Win 11 för någon vecka sedan. En så smärtfri uppgradering har jag aldrig varit med om tidigare, det var fullt möjligt att använda datorn under hämtning och installation, ända fram till omstart. Hittills har det funkat utan bekymmer, peppar peppar för säkerhets skull ;-) Du vet så klart att du kan kolla om det går att uppgradera till 11 via Inställningar - Windows Update. Där får man svar på direkten ;-)