Annons

Ersätta 7 år gammal dator, 16 eller 32 GB RAM?

Produkter
(logga in för att koppla)

aasaboe

Aktiv medlem
Min c:a 7 år gamla (minst) bildbehandlingsdator börjar bli seg i Lightroom. Det är en Dell med Intel Core i7-4770 processor och 32 GB RAM. Jag funderar på en LenovoThinkCentre M720q TinyCore i7 SSD 512GB med Intel Core i7 I7-9700T och 16 GB RAM. Den nya datorn är tänkt att användas för bildbehandling med LR Classic och Photoshop, samt enklare videoredigering med Movavi Videosuite 21 och DTP i Affinity Publisher. Skärmen jag har är en Eizo med 1920x1200 px.

Jag undrar om ytterligare 16GB RAM (alltså 32 GB totalt) skulle ge märkbar skillnad?
 
16 gb minne kostar ju ingenting nu för tiden, så jag skulle satsa på 32, om inte annat för att förlänga livstiden... beträffande din fråga: du kan väl kolla minnesåtgången för dina program när du redigerar. Det borde ge en fingervisning om huruvida det kan påverka ...
 
Välj 32G,16G fungerar i dag men programmen vill ha mer i framtiden se till att det finns kraft nog. Jag skall också uppdatera min dator till Win 11 och väljer 32G utbyggbar till 64. Problemet är grafikkortet min 8G och stöd för DirectX 12 och om man skall ha två SSD varav en separat intern enhet för virtuellt minne +/eller en SSD+ en Hårddisk.
Min nästa kamera kommer ha 45 Mpixel, D850 och sedan möjligtvis 50- 55 Mipx via digital backsycke till HB, Fuji GFX 50RII och Z8 om det finns en FTZ adapter med screw drive. Jag kommer troligtvis ha en monitor med 4K i framtiden när jag skall uppdatera Eizo Flexscan till större storlek. För video har jag inget annat planerat än Fuji X i dagsläget.
 
Senast ändrad:
Jag kan ingenting om PC-världen men körde i alla år Lightroom och Photoshop på en Mac Pro, golvstående modell med 32 gig internminne. Datorn var från 2011. Funkade bra, men seg. Bytte för en månad sedan till en Mac mini med M1-processor och 16 Gig internminns. Använder två lösa hårddiskar till detta via USB-C. Och det är numera hastigheter jag hittills bara kunnat drömma om. Enastående helt enkelt. Men Mac som sagt....
 
Välj 32G,16G fungerar i dag men programmen vill ha mer i framtiden se till att det finns kraft nog. Jag skall också uppdatera min dator till Win 11 och väljer 32G utbyggbar till 64. Problemet är grafikkortet min 8G och stöd för DirectX 12 och om man skall ha två SSD varav en separat intern enhet för virtuellt minne +/eller en SSD+ en Hårdisk.

Jag testade min Intel 5i maskin för Windows 11 och jag upptäckte att mängder av Intels maskiner med 3i, 5i och 7i som man idag kan köra Windows 10 på utan problem saknas i kompatibilitetslistan. Undrar om någon vet varför.

Har idag inga större problem tycker jag med exv. Photo Mecchanic Plus och Photolab 5 för mina bilder med max 36 MP. Uppgraderar jag kamera så blir det max en A7IV med 33. Så möjligen passar jag Windows 11 ett tag när det kommer så de hinner åtgärda det värsta strulet.
 
Tack alla för svar! Jag är inte lika "datormedveten" numera som på den tiden när Windows 3.11 framstod som rena frälsningen, då var det nödvändigt att hålla reda på en massa grejor ;-) Numera flyter det på smärtfritt som oftast, och man glömmer självklarheter. Som att starta Aktivitetshanteraren och kolla diverse värden, till exempel. Jag gjorde så på gamla Dellen med 32 GB RAM, om jag startar LR, Photoshop, Affinity Publisher och någon till kommer jag upp som högst till 35% minnesanvändning när jag dessutom uppdaterar ett av dem. Tack för tipset att kolla, Johan!

Jag kollade även min nya Lap Top med Intel i5 och 8 GB RAM, med Outlook, Edge, LR, Photoshop igång var det ingen konst att komma upp i närmare 100% minnesanvändning ;-)

Per-Eric, som telefon vill jag bara ha Apple Ajjfan, inget annat. Som dator vill jag ha PC, inget annat. Trots strulet att få de båda att samsas... Dessutom är Mac:arna alldeles för kostsamma för en fattigpensionär ;-)

Thomas, jag tror att jag följer ditt råd om 32 GB RAM trots att 16 GB verkar vara fullt tillräckligt. Visserligen inte svårt att komplettera senare, men lika bra att ta det på en gång. Det håller nere fraktkostnaderna ;-)

Sten-Åke, min några månader gamla Lap-Top med Intel i5 uppgraderade jag till Win 11 för någon vecka sedan. En så smärtfri uppgradering har jag aldrig varit med om tidigare, det var fullt möjligt att använda datorn under hämtning och installation, ända fram till omstart. Hittills har det funkat utan bekymmer, peppar peppar för säkerhets skull ;-) Du vet så klart att du kan kolla om det går att uppgradera till 11 via Inställningar - Windows Update. Där får man svar på direkten ;-)
 
Att Win11 inte fungerar ska bero på krav på säkerhet. Man måste ha stöd för TPM 2.0. Sedan kan väl konstatera att det finns en viss förvirring exakt vilka maskiner som godkänns.

Om man kör testprogrammet för att testa om PCn är ok för Win11 så kan det vara så att man inte har slagit på TPM i Bios inställningarna. I ett sådant fall blir den godkänd om man bara enablar TPM i Bios.

Jag håller med om att det nog är klokt att vänta lite med Win11, det känns som den inte är riktigt färdig än.
 
Ser att funderar på en rätt gammal processor, generation 9. Snart släpper Intel generation 12, så jag skulle rekommendera minst generation 11. Och för att svara på frågan om hur mycket minne du ska välja är det nog upp till plånboken. Men väljer du 16 så se till att du kan trycka i ytterligare minne utan att behöva byta ut det som sitter i.
 
Jag testade min Intel 5i maskin för Windows 11 och jag upptäckte att mängder av Intels maskiner med 3i, 5i och 7i som man idag kan köra Windows 10 på utan problem saknas i kompatibilitetslistan. Undrar om någon vet varför.

Har idag inga större problem tycker jag med exv. Photo Mecchanic Plus och Photolab 5 för mina bilder med max 36 MP. Uppgraderar jag kamera så blir det max en A7IV med 33. Så möjligen passar jag Windows 11 ett tag när det kommer så de hinner åtgärda det värsta strulet.
Sök på Windows 11 och TPM så har du svaret.
 
Ser att funderar på en rätt gammal processor, generation 9. Snart släpper Intel generation 12, så jag skulle rekommendera minst generation 11. Och för att svara på frågan om hur mycket minne du ska välja är det nog upp till plånboken. Men väljer du 16 så se till att du kan trycka i ytterligare minne utan att behöva byta ut det som sitter i.

Det får i värsta fall duga, pga anslutning för skärm. Jag hittade en till samma pris som Lenovon ovan, men med senaste i7 och 1 TB SSD: (Acer Aspire XC-1660 (DT.BGWEQ.005) - Kraftfull dator med 11:e Gen. Intel Core i7 och 1 TB SSD (netonnet.se). Hade varit utmärkt, om den bara haft Display Port. Sådan saknas men 2 HDMI finns. Till ingen nytta för mig, eftersom min Eizo-skärm kräver Display Port för att fungera fullt ut (med HDMI blir bilden 16:9 i stället för fulla 16:10. Det vill jag inte göra avkall på. Det finns kablar och adaptrar för att ansluta en dators Display Port till HDMI på skärm men inte tvärt om, jag chattade nyss med Kjell&Co. Tråkigt!

Skall leta litet till...
 
Jag kan ingenting om PC-världen men körde i alla år Lightroom och Photoshop på en Mac Pro, golvstående modell med 32 gig internminne. Datorn var från 2011. Funkade bra, men seg. Bytte för en månad sedan till en Mac mini med M1-processor och 16 Gig internminns. Använder två lösa hårddiskar till detta via USB-C. Och det är numera hastigheter jag hittills bara kunnat drömma om. Enastående helt enkelt. Men Mac som sagt....
M1 fungerar annorlunda och kräver inte lika mycket minne.
 
När jag ersatte min 10 år gamla burk (eget bygge 6kärning cpu 16G minne) så blev det återigen eget bygge, 12trådig cpu och 64G minne som jag kör Linux Mint på.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.