Annons

Error + r07 på en Nikon D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotougglan

Ny medlem
Hej!
Något har hänt med min D70 och jag vet inte vad jag ska göra:

När jag sätter igång kameran blinkar det "Err" högst upp i kontrollpanelen och när jag trycker ner avtryckaren visas "r07" istället för antal foton kvar.

Vad jag har förstått så har r07 att göra med minnesbufferten, men jag vet ändå inte vad som är problemet och vad jag ska göra.

Jag har provat allt möjligt: byta minneskort, formatera kortet, ta ur och i batteriet, trycka på återställningsknappen....och inget hjälper. Jag kan se menyn, men inte något mer.

När jag trycker på avtryckaren hörs ett litet knäpp.

Det senaste jag gjorde var att tanka över bilder till datorn och mitt i det tog batteriet slut. Jag laddade batteriet, satte i det igen och tankade över de sista bilderna och sen tog jag bort bilderna från minneskortet. Samma procedur jag gjort massor med gånger.

Jag har ett Sandisk Ultra II 1 Gb.

Är det någon som vet vad det är för fel? Jag blir jätteglad för alla tips jag kan få.
Jag tänkte att jag börjar här i forumet innan jag går till en reparatör.

Hälsningar
/Eva
 
Ursäkta om jag drar upp en gammal tråd, men jag har exakt detta problem. Det hände när jag var ute och fotade, tog ca. 50 bilder utan problem, sedan plötsligt blinkade "Err" på skärmen och detta klickande ljud hördes. Någon som har en aning om vad jag bör göra? Är det lämna in kameran direkt som gäller?

Tack på förhand
 
Hmmm....

Har haft ett liknande fel på min D70s, allt låste sig och det stod [Err] i displayen, och då tog jag ut batteriet, satte i ett nyladdat, samt bytte minneskortet mot ett tomt, och formaterade det. Jag har försökt framkalla felet igen utan framgång :) så jag tror att det bara behövs någon omstart av kamerans programvara....

Använder för övrigt aldrig kameran som minneskortläsare utan har en minneskortläsare kopplad till datorn, det känns betydligt bättre och säkrare....

//Patrik
 
Tack för svaret, men jag tvivlar på att det är samma orsak till felet. Har bytt batteri och testat med ett annat kort, men samma fel och ljud uppstår även när kortet inte är isatt...Ljudet kan liknas vid det som uppstår när man håller för blixten och försöker trycka fram den. Får känslan av att det är något mekaniskt fel.
 
Jag tror inte att r-indikeringen alls har med saken att göra. Kameran visar alltid hur många bilder som ryms i buffereten när avtryckaren trycks ned. Du har troligen bara inte tänkt på detta förr.

Det är snaraere det blinkande "Err" som är en indikering av bekymret. Vad beträffar detta grunproblem har jag dessvärre inget att komma med.

Per.
 
Nej, jag har förstått att r07 inte har något med problemet att göra, det har alltid funnits där.

Jag tar mig nog till närmaste fotoaffär imorgon och frågar.
 
Senast ändrad:
ja me´

Ingen hjälp tyvärr, men jag har exakt samma problem på min D70s. Tagit ca 47.000 bilder och nu hänger den sig och visar ERR i LCD-fönstret. Hjälper inte byta kort, batteri eller objektiv. Tar någon minut, sen funkar den igen som om inget hänt. Detta har hänt tre gånger på en månad nu. Är kanske ett vanligt fel på D70?

Mvh Niclas
 
Börjar din alltså fungera av sig själv igen? Min tvärvägrar. Hörs det ett litet klickande ljud när du håller ned avtryckaren?
 
Hej igen!
Det var jag som frågade om felet från början här i forumet. Och jag ser nu att fler råkat ut för samma problem som jag gjorde.

Jag fick aldrig någon ordning på det själv (trots tester med att byta minneskort, batterier, formatera om.... ALLT), så jag gick till fotoaffären där jag köpt kameran.
Där sa dom att dom kände igen felet och att dom hade haft och hört om fler D70 som fått samma fel. Nu kommer jag ju inte ihåg längre vad det var för fel tyvärr, men inget som gjorde saken något klarare för mig, utan något fel med "typ moderkortet" vad det nu heter i en kamera... ;-) men inget som jag kunde ha åtgärdat själv i alla fall.

Så jag fick lämna in den på reparation (gick på min garanti som tur var) - och fick faktiskt en lånekamera under tiden (köpte den på Schönherrs foto och det var dit jag lämnade den - mycket nöjd med servicen där!). Jag var av med kameran i 7 veckor.

Tyvärr är det ju ingen hjälp, men nu vet ni i alla fall hur jag "löste" mitt problem.

Lycka till! och gott nytt år!
/Eva
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.