Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Error i Jalbum

Produkter
(logga in för att koppla)

klabbarpan

Aktiv medlem
Jag håller på att skapa webgallerier i Jalbum 7.3, senaste versionen. När jag bestämt inställningar och kör Skapa album så får jag ett felmeddelande som säger "Java lang out of memory. error". Meddelandet kan komma efter 15 bilder eller efter 1 bild, lite olika.
Jag har installerat om Jalbum och uppdaterat Java, hjälper inte. En sak som jag märkte strax innan det var dags att nanna kudden igår var att om jag kopierar över samma album från min backupdisk och kör så fungerar det.
Någon som råkat ut för detta? Kan man på något vis tilldela Java mer minne? Borde väl finnas en fil i C:\Program\Jalbum\någonstans som går att editera och sätta värdet på hur mycket minne som ska tilldelas Java?
 
Låter trixigt! Jag uppgraderade till Jalbum 7.3 igår och genererade om mitt album med 233 bilder. Det fungerade hur bra som helst.
Till saken hör att jag har en slö maskin med för lite minne så jag misstänker att felmeddelandet kan bero på något annat än minnesbrist.

Har du ställt frågan på Jalbums forum? De brukar vara bra på att svara.

/Anders
 
AnWi skrev:


Har du ställt frågan på Jalbums forum? De brukar vara bra på att svara.

/Anders

Visste inte att det finns ett Jalbumforum, kollar det ikväll, tack för tipset.
En annan fundering, kan det vara bildernas metadata som ligger och käkar minne? Ska prova med att välja bort det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.