Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Error 99 - hjälp!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

lingultblad

Aktiv medlem
Hej,
Befinner mig just n i Paris och igar var jag pa konsert. Ingen trevlig upplevelse. Hade med mig kameran som vanligt och gjorde lite inställningar strax innnan spelningen da en vakt kommer rusande och vill slänga ut kameran, mig och min pojkvän. Ingenstans stod det att man inte fick fota inte heller hade de sagt det till oss i dörren.
Efter lite brak fick vi i alla fall stanna mot att vi lamnade ifran oss kameran. Jag vill lamna den i vaska sa den skulle vara skyddad men det gick absolut inte for utrymmet for beslagtagna saker var tydligen extremt litet.
Nar jag efter konserten skulle ta nagra foton utanfor tycker jag att kameran kanns lite skum i avtryckaren. Jag knäpper kanske fem foton och sedan far jag error 99. Slutaren vägrar fungera och alla bilder jag tar blir svarta.
Tänkte att det kanske kanske kunde vara kylan men nu dagen efter beter sig kameran exakt likadant. Finns det nagot jag kan göra?? Har fullständig panik eftersom jag knappast har rad med lagning än mindre en ny kamera.

Snälla hjälp mig!
 
Sökte lite på nätet och det mesta jag hittade handlade om 300d och Sigmaobjektiv som genererar Error 99. Verkar handla om att sigmaobjektiven inte passar riktigt och att det blir någon slags kortslutning.


Här finns lite tips och råd på hur du kan gå vidare om det är detta som är orsaken i ditt fall:

http://www.phototakers.com/forum/ftopic2602.html

Googlesökningar på "canon sigma error 99" ger massa info.

// Richard
 
Glömde säga men jag använde 300D tillsammans med originalobjektivet!

Provade for säkerhets skull ocksa med mitt canon zoom-objektiv men samma resultat. Kameran bara klickar, ingen slutare och svarta bilder med error 99.

Ar det kört?
 
Senast ändrad:
Från vad jag har hittat på nätet hittils har det att göra med något i objektivfästet eller okompatiblitet mellan objektiv och fäste, alternativt kortslutningar i objektivfäste eller objektiv.

Eftersom du använder originalobjektivet ska det ju inte vara några kompatibilitetsproblem.

Dom kanske var oförsigtiga i hanteringen när dom beslagtog din kamera och skadade något i objektivfästet. Du kanske får skicka in kameran på reparation, jag skulle snacka med canonsupporten om jag var du.

Men jag har bara gjort några sökningar så jag ska inte gräva mig ner djupare i det här nu, kan ju ha helt fel :). Hoppas problemet löser sig i alla fall, lycka till!
 
Har du provat att ta loss objektivet och rengöra kontakterna?

EDIT: såg att du hade provat med ett annat objektiv också, så det kanske inte hjälper...
 
Kan vara slutaren som har pajat. Error 99 är felkoden för alla "övriga" fel som inte har en egen kod.
 
Det enda du kan göra är att lämna in kameran på reparation. :eek:(

Har du tur så blir det inte allt för dyrbart.
 
Ställ in en lång exponering och ta av objektivet när den krashat så ser du om nåt är fel.
Min 300D började ge Err99 oftare och oftare innan den bakre spegelns mekanism gick sönder.
 
jeskata skrev:
Ställ in en lång exponering och ta av objektivet när den krashat så ser du om nåt är fel.
Min 300D började ge Err99 oftare och oftare innan den bakre spegelns mekanism gick sönder.

Provade detta. (tror jag gjorde rätt..) men exakt samma sak hander och om man kollar inuti sa ser man inget.
Det finns inget kenp man kan prova nâr slutaren kranglar?
 
Aktivera sensorrengöring med objektivet losstaget. Om den krashar då måste det vara nåt med spegelmekanismen.
 
Ca 2000:- för byte av slutare

Hej har inne min 10D för byte av slutare och spegel hus, 2000 för slutaren ca 1000 för spegel.
då är arbetet inkluderat, lämnade in min kamera hos Canon i Möndal. Fick som du error 99, men som tidigare sagt så står det för övriga fel.

A
 
Jag fick nyligen Err 99 på en lånad 20D. Felmeddelandet försvann efter att jag lossat och satt fast objektivet, men kameran vägrade exponera trots att allt verkade normalt i övrigt. Då plockade jag ur och satte i batteriet, vilket löste problemet, så testa det innan du gör något mer!
 
jeskata skrev:
Aktivera sensorrengöring med objektivet losstaget. Om den krashar då måste det vara nåt med spegelmekanismen.

Har ej användarmanualen med mig men tryckte pa sensorrengöring via menyn. Har aldrig gjort detta tidigare.Nagot jag bore känna till i samband med detta? Den har blinkat CLEA n i ett bra tag nu men den later inget. Borde den inte lata lite om nagot ska rengöras?
 
Sensorrengöring lyfter bara spegeln och öppnar slutaren så sensorn blir åtkomlig för rengöring.
 
Northern Star skrev:
Lossa objektivet & bara dra lite med fingrarna över de guldpläterade kontakterna så löser det sig;)

Ja ja; visst.

Provade i all fall sensorrengoring men det hander inget hade kameran pa tills batteriet tog slut :( Ar det spgeln da?
 
Nej, du har missförstått dethär. Sensorrengöring är ingenting som automatiskt skrubbar sensorn. Enda det gör är att lyfta spegeln och öppna slutaren så att du kommer åt att blåsa av sensorn.

Ta av objektivet, slå på sensorrengöring och titta om spegeln lyfts och slutaren öppnas. Batteriet måste vara fulladdat, annars vägrar den aktivera funktionen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.