Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Err90..??

Produkter
(logga in för att koppla)

.di

Aktiv medlem
hejsan.. är i planerna på att köpa en 300D.. men läste nyligen i forumet att det är vissa som har haft problem med Err90.. och nu undrar jag om det är många som har haft problemet.. samt vilkerm Firmware ni har i kameran.. om den är crackad.. eller ej..

eller är det värt att slänga på ~4000kr extra för att få en 10D.. eller har den liknande problem..
 
Hej David.

1. Jag är ingen expert på området, vill bara dela med mig av mina begränsade erfarenheter.

2. Jag har en 300D och har inte haft err99 ännu. Har kört med både original och hackad firmware.
Okej, jag ljuger lite...en gång fick jag err99. Det var när jag lånade en Sigmaglugg som inte var chippad för digitalt bruk. En bekant till mig har upplevt samma sak (han jag lånade av...). Med detta vill jag ha sagt att om man använder sigmaobjektiv som inte är avsedda för digitalare kan man få detta problem. Dock är det så att Sigma chippar om objektiven gratis (du får själv stå för frakten) och därefter brukar det funka bra. Polaren gjorde så och det blev helt kanon.
Leta gärna här i forumet, jag vet att jag har sett en del trådar om detta tidigare.
Lycka till!

/Arne S

PS err99 ska det väl vara?? DS
 
Senast ändrad:
hur blir det med Canon's egna plugg.. det ska väl inte vara några problem.. har tänkt mig köpa till en EF28-135USM IS..
 
Som sagt, det finns de som har betydligt större erfarenhet än jag. Men jag har inte hört om några sådana problem, vad jag förstår rör det sig om "piratgluggar" och då företrädesvis sigma med ett par år på nacken.
Själv har jag ett Canon 50/1.8 och två olika Sigma med tilläggsbeteckningen DC (Digital Camera) och jag har inte haft några som helst problem.
 
Jag har haft min 300D sedan nov-03 och jag har använd min Sigma 28-80 1:3.5-5.6 II Macro sedan dess utan några som helst problem. Objektivet är väl kanske 4-5 år gammalt..
Har tagit ca 16000 bilder med kameran.
 
Köp du lugnt din 300D och var nöjd, du kommer att få fantastiska bilder och lägg de andra 4-5000 på bra "gluggar" så har du gjort ett bra köp. De "Err..." du pratar om är som sagt gamla Sigma optik, som uppgraderas gratis av Sigma. Äldre Canonoptik funkar perfekt(jag vet...) Du tar lika bra bilder med 300D som 10D...det är du som gör bilderna, kamerorna tar exakt lika bra bilder vad gäller kvalitet.
/Brage.
 
Jag har förvisso inte provat 10D, men jag är fräck nog att ändå hålla med Ulf. Jag är jättenöjd med min 300D, kör fn med den sk "hackade" firmwaren. Visst höjde det fotoglädjen ytterligare ett steg, men det är en mycket bra kamera utan också. Men, som sagt, kul att ha. Så sent som i kväll har jag "testat" vad autofokusen klarar att följa, något jag tycker är viktigt. Tog ett antal seriebilder på nära håll (=2-6m)när barnen åkte "virvelvinden" på tivoli. Då jag stod så nära fick jag röra kameran relativt snabbt i sidled under serietagningarna. Med tanke på förutsättningarna kan jag bara säga att jag är impad av vad kameran presterade, allt blev inte bra men mycket.
Trots allt är ju 10D en lite annorlunda kamera. Hus i metall, lite fler funktioner att pyssla med o.s.v. Vad som är viktigt för dig kan ju bara du avgöra. Försök att få tag i ett ex av varje för att testa lite.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.