ANNONS
Annons

Err 40 på Canon 7d

Produkter
(logga in för att koppla)

kanelbulle

Aktiv medlem
Hej

Har precis kört några bilder med den nya kameran och allt fungerar till belåtenhet, men sedan efter ha testat olika inställningar och funktioner, så kommer en felkod i övre display..err 40.

Kollar på olika forum och där sägs det att det kan vara någon form av elektriskt fel, som är lite smygande och icke konstant hos vissa.

Tog ur batteri och satt i igen, funkar bra nu igen.

MEN, saker som sådant kommer igen när man helst inte vill och för att säkerställa det, så blir det säkert retur till Rajala.

Läste ett tips på en amerikansk sida där någon bytte ut CMOS batteriet ( CR1616 ) och efter det hade hans kamera ( 7d ) fungerat.

Har någon hört något om detta?

(Kör endast Canon objektiv och med ett 8gb Sandisk extreme III kort som är 3 år gammalt.)

/ Björn

Jag har fw 1.2.5 i kameran och på Canons hemsida ser det ut att vara den senaste i drift.
Då finns det inte ngn sådan möjlig snabblösning. Mysko men ta i trä å så men jag har hitills inte sett ngt "Error xxx" på min 7:a. Hoppas det löser sig och enkelt. Berätta isf gärna om hur.

Sent from my phone...

Ja visst, jag rapporterar om det händer igen och då också vid vilket tillfälle.

Hände bara en gång och kanske om jag "motionerar" batteriet med några uppladdningar, så kanske felkoden magiskt försvinner...tydligen något elektriskt elände som stressar fram detta.

Annars blir det mail till Canon som gäller.

Jag fick min 7D igår och har testat den idag med ca 20-30 bilder. Dessbättre utan några problem ännu så länge. Hoppas det löser sig för dig.

Nytt meddelande om err 40 på övre display.
Nu ihopkopplad med TV'n via hdmi kabel.

Lösningen från igår,dvs att ta ur batteriet fungerar. Efter den manöver funkar allt som det ska igen.
Tålamod eller åtgärd?
Det kommer inte att försvinna av sig självt,det är klart i alla fall.

Annars måste jag säga att jag är mycket nöjd,speciellt med ISO på höga nivåer.
Jag fotade ett dop igår i kyrka med endast ljus från ett litet fönster och några tända ljus förstås,men skillnaden från 40d'n var verkligen stor och likaså ljusmätningen var toppklass!

Hej

Skickade idag in huset, efter inrådan från Canon.

Intervision i Solna, som service stället heter, får också mitt 70-200/4is L och 50/1.8 II för injustering mot huset. Tydligen gratis om huset inte är äldre än 1 år.

Nu väntar 2-3 veckor innan jag får tillbaka prylarna, men jag hoppas att allt kommer att fungera till belåtenhet efteråt, kanske till och med att skärpan tas till nya höjder, tack vare justering?

Inte den start jag hade hoppats på när jag beställde ett nytt hus, efter veckor av funderingar och tvivel att jag skulle investera i något så dyrt.

Men nu är det gjort och under tiden ska jag försöka lära mig att bildbehandla i RAW, med den medföljande programvaran ( DPP )

/ Björn

Uppdatering idag från Intervision:

Hej

Eftersom produkten är ny så byts kameran ut, en ny kamera är beställd ifrån Canon, Efter vi fått den nya kameran har vi möjlighet att justera denna med er övrig utrustning, vi registrerade in er utrustning den 15:e om vi får leverans i tid så tar allt ca 10 arbetsdagar.

Mvh

Intervision

Uppdatering idag från Intervision:

Hej

Eftersom produkten är ny så byts kameran ut, en ny kamera är beställd ifrån Canon, Efter vi fått den nya kameran har vi möjlighet att justera denna med er övrig utrustning, vi registrerade in er utrustning den 15:e om vi får leverans i tid så tar allt ca 10 arbetsdagar.

Mvh

Intervision

Hej igen

Fick min nya 7D i fredags och har förstås testat och fotat med de finjusterade objektiven, men nu kommer det ett par frågor som gäller själva kameran.

Har det hänt någon gång för er och är det acceptabelt med "frysningar" av kameran, den hängde sig och det enda som kunde få av den, var att ta ur batteriet. Ingen felkod som meddelade något alls.
Kände förstås att det får räcka nu med skit, men en gång är ingen gång, eller?

Den andra frågan gäller 1 ( En ) röd pixel, som jag upptäckt att den också är behäftad med, syns förstås bara vid nattfotografering eller om jag tar en bild med locket på.

Körde ett tips från macrobild ( tackar ) där han beskrev en åtgärd som eventuellt kunde ordna problemet och det var att ta en exponering med lång slutartid ( ca 30s och med lock på ) för att sedan gå in och köra en sensorrengöring i menyn och då " rengör nu" alternativet, men den sitter fint kvar, den lille röde.

Frågan är nu om jag ska skicka in till Intervision igen?

Är bara lite trött på service och hantering, men vill förstås ha en fullgod produkt, därav min lite uppgivna fråga.

Med vänliga hälsningar

/ Björn

Skicka tillbaks den. Ring först för RMA men den borde nog gå i retur.
Jag har själv (ta i trä) inte råkat ut för ngt liknande med min7D men...man vet aldrig.

Not sent from an I-thing...

Tackar för svaret, blir nog ett samtal igen till Intervision imorgon.

Hur vanligt är det annars med röda pixlar och har Canon en noll tolerans/garanti mot dessa?

Hur vanligt är det annars med röda pixlar och har Canon en noll tolerans/garanti mot dessa?

Inte direkt ovanligt med "hot pixels".. Om jag har rätt för mig kompenserar väl Canons DPP alt. LR osv för dessa? I vissa fall kan sensorn mappas om.

Huruvida Canon ser detta som en lösning, eller byter ut/reparerar kameran vågar jag inte svara på.

Inte direkt ovanligt med "hot pixels".. Om jag har rätt för mig kompenserar väl Canons DPP alt. LR osv för dessa? I vissa fall kan sensorn mappas om.

Huruvida Canon ser detta som en lösning, eller byter ut/reparerar kameran vågar jag inte svara på.

Kört med Canon DPP och inte sett någon kompensering där, är det någon inställning jag missat?

Hur gjorde du sensorrengöringen? Du ska ha locket på, om möjligt i en mörk lokal, och sen köra manuell sensorrengöring via menyn och inte den vanliga sensorrengöringen. Ibland måste du köra den några gånger. Men en hotpixel tyckar jagär ingenting i vilket fall som helst. Angående frysning så tycker jag inte det är acceptabelt.

Hur gjorde du sensorrengöringen? Du ska ha locket på, om möjligt i en mörk lokal, och sen köra manuell sensorrengöring via menyn och inte den vanliga sensorrengöringen. Ibland måste du köra den några gånger. Men en hotpixel tyckar jagär ingenting i vilket fall som helst. Angående frysning så tycker jag inte det är acceptabelt.

Yes, locket på, manuell sensorrengöring, men endast en gång på den, kör några gånger få se hur det ter sig.
Känns ändå som jag måste skicka in den för kontroll ang. frysningen, men tack för info!

...
Har det hänt någon gång för er och är det acceptabelt med "frysningar" av kameran, den hängde sig och det enda som kunde få av den, var att ta ur batteriet. Ingen felkod som meddelade något alls.
Kände förstås att det får räcka nu med skit, men en gång är ingen gång, eller?
...

Nä, några frysningar har jag aldrig varit med om. Haft kameran i ett år nu snart. Över 7000 exponeringar.
En tid i början hade jag lite problem med felmedelanden. Och var tvungen att starta om titt som tätt. Men det berodde på ett gammalt Sigma-obektiv jag hade kvar från den analoga tiden. Med rätt prylar på huset så har det funkat klanderfritt. I ur och skur kan jag tillägga.

En gång är ingen gång, två gånger en vana.

Petter ...

Jag har inte heller sett till några frysningar. Inte ens med gamla kit-objektiv till min urgamla eos-500.
En gång är ingen gång, två gånger är en gånggång...

Not sent from an I-thing...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar