ANNONS
Annons

Err 1 på 1Ds MkII med adapter...HJÄLP!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

CalleX

Aktiv medlem
Jag har köpt en adapter till minolta MD som jag hade tänkt använda till en bälg och lite sådant. När jag skulle testa med min 1Ds så fick jag felmeddelandet; err 1, som tydligen ska vara kontaktfel med objektivet eller liknande.

Det konstiga är att jag kan inte se att adaptern kortsluter några av objektivkontakerna i kameran. Dessutom så funkar adaptern på min 10D och en annan m42 funkar på min 1ds...

Ett riktigt mysterie i mina ögon som jag VERKLIGEN vill ha hjälp med! Är det någon som har något förslag?

Kameran funkar felfritt annars och adaptern har ingen kontakt med kontakterna. Sätter jag på ett annat objektiv så funkar det som banligt - sätter jag på en annan adapter eller tex ett samyang med rätt fattning men utan kontakter så funkar det felfritt... Jag kan ta exponeringar utan något alls monterat men inte när adaptern är monterad - sjukt mysko!!!

Märkligt!
Troligtvis är det någon kontakt med kontakterna, har du testat att tejpa? I annat fall kan jag bara tänka mig att det finns en spärr som klickar i när du fäster bälgen? Det är konstigt att du kan plåta utan objektiv men inte med adaptern?

Om du håller kameran framför dig utan objektiv monterat, så ungefär kl 10 på bajonetten sitter en liten spak som kan föras uppåt. Den är det som ställer till bekymmer för dig.

Det fungerar nämligen såhär:
Om du har en adapter som petar upp spaken, så måste adaptern ha ett chip, annars får du Err 01.
Om du omvänt har en adapter som inte petar på spaken, men har chip, kommer kameran fungera men den läser inte av chipet.

Så lösningen för dig är antingen att montera ett chip på adaptern eller fila bort nån millimeter från den fliken som påverkar spaken.

om du håller kameran framför dig utan objektiv monterat, så ungefär kl 10 på bajonetten sitter en liten spak som kan föras uppåt. Den är det som ställer till bekymmer för dig.

Det fungerar nämligen såhär:
Om du har en adapter som petar upp spaken, så måste adaptern ha ett chip, annars får du err 01.
Om du omvänt har en adapter som inte petar på spaken, men har chip, kommer kameran fungera men den läser inte av chipet.

Så lösningen för dig är antingen att montera ett chip på adaptern eller fila bort nån millimeter från den fliken som påverkar spaken.

tack tack tack tack tack tack!!!

ANNONS