Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ERR 02 vid Bildöverföring Canon 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

Stephen E

Aktiv medlem
Problemet gäller vid nedladdning av bilder till datorn via USBkabel eller kortläsare från ett nyinköpt Sandisk II CF 2GB.

Jag kan se de tagna bilderna på EOS REBELkameran (utom 4-5 st som anger ERR 02 och låser kameran. Dessa bilder är dock åtkomliga via Kortläsaren och USBkabeln!)
och bilderna syns i "EOS Kiss REBEL 300D"-filen i "Den här datorn" samt via Zoombrowser EX.

Däremot går det INTE att ladda ner de skadade bildfilerna (ett 40tal på ett fullt 2GBkort), än fast de ser bra ut på Displayen och i nämnda program.

Det går alltså att bläddra i bilderna på kameran - utom de extremskadade - och se bilderna på datorn - ÄVEN de extremskadade - men inte ladda ner dom utan ett ERR 02 blinkande på kameran.

Laddar jag via Kortläsaren får jag tillgång till ALLA bilder, men vissa bilder blir bara en Ikon, eller visas med EXTREM färgdistortion och solarisering på varierande procentyta av bilderna, alltid med start från bildernas underkanter - Här blir felen synbara! Felen SYNS INTE i CanonMappen, Zoombrowser EX eller i kameran.

Nu skall ERR 02 vara ett kortfel. kameran är en USAbeg. och kortet köpt via Ebay för 25$.

De flesta bilderna är OK, men jag vill även kunna rädda de 'skadade' 40 styckna.

Finns det något program som kan rädda de skadade bilderna?
 

Bilagor

  • img_0728+.jpg
    img_0728+.jpg
    73.6 KB · Visningar: 225
Tänkte främst efter att du (förhoppningsvis) fått utkopierat bilderna. Finns program för att återskapa raderade bilder, det kan vara en möjlighet.
 
Det är ju det som är grejjen.
Bilder ligger på kortet som INTE kan laddas ner kompletta. De anländer oanvändbara på datorn.
 
Bilderna är TRASIGA, inte Raderade!

Datan i bilderna är inkomplett eftersom de bara kan ses som tumbilder och visas Distorterade i full Storlek.

Bilderna började få dessa fel efter att jag tagit några RAW-bilder och sedan ändrade över till JPEG-fotografering igen.
 
Hej!
Det verkar bli svårt, tror det finns något program för att rädda raderade bilder, men jag tror det inte finns för trasiga bilder, tyvärr.

/Carl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.