Annons

Erkända fotografer...

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Guest
Hej!

Jag är intresserad av att se reportage-/situationsbilder i svartvitt av några erkänt duktiga fotografer.

Vilka "läromästare" finns det egentligen inom denna kategori som man närmare kan studera på internet? Vore kanon om man kunde få ta del av bilder från riktigt "tunga" namn. Hade varit kul att se hur deras svartvita bilder skiljer sig från dem som presenteras här på fotosidan.

Mvh
Jonas

Börjar man leta så finns det hur många som helst. Två klassiska namn som slår mig direkt är Christer Strömholm och Henri Cartier-Bresson. Sök förresten direkt på Magnum, där borde det trilla ut drösvis med berömda reportagefotografer.

Werner Bischof är en av mina absoluta favoriter inom den genren. Det bör finnas bilder av honom under magnumlänken ovan men bättre är att gå till närmaste bibliotek och låna en bok. Han brukar finnas representerad.

En utav mina absolut största favoriter i denna gren utav fotografering är Robert Capa.
Han tog mycket bilder under andra världskriget. Så egentligen är han väll krigsfotograf, om du är intreserad utav det så kan jag rekomendera en bok av Chris Boot; "Great photographers of World War II"

MVH
Greve Nickon

Tack för tipsen!

Henri Cartier - Bresson har jag för mig att jag såg ett reportage om i någon tidning för inte så länge sedan...minns inte riktigt var eller i vilket sammanhang..men någonstans känner jag igen det ifrån iallafall :rolleyes:

Har också fått för mig att Anders Petersen ska vara en riktigt duktig reportagefotograf..men det kan hända att han inte använder sig av svartvitt..?

Forsätt gärna att komma med fler förslag på fotografer som är värda att granska..

/Jonas

Anders Petersen kör svartvitt. Kolla Café Lehmitz och Fängelse. Fantastiska arbeten.
Mary Ellen Mark, Eugene Smith och Henrik Saxgren är andra ruskigt bra fotografer i den gengren.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar