Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ergonomisk kameraryggsäck

Produkter
(logga in för att koppla)

Nikonetha

Aktiv medlem
Det börjar bli dags att titta på en lite större kameraryggsäck. Samtidigt har jag inte den bästa och starkaste ryggen, så det är viktigt att när jag är ute på vift med min utrustning att det blir ergonomiskt så bra de kan. Jag har också tröttnat på när jag åker iväg över nån natt el två, att resa med 2-3 kollie, jag vill försöka få ner det till så litet antal kollien som möjligt. Idag har jag en Lowepro Computrekker AW

Jag har i dagsläget, tagit hjälp av en kompis, som inte kan någonting om kameror med desto mer om ryggsäckar och hur bära och packa dessa.

Det som framförallt slagit oss, är att verkar inte finnas så många säckar, där du kan packa, typ tröja och personliga tillhörigheter i botten på säcken, utan de jag sett, där har man facket för personliga tillhörigheter antingen överst i säcken, eller i ett fack på utsidan av ryggsäcken.

Är det någon här som har en annan erfarenhet?

Nästa önskemål är att den här ryggsäcken också skall klara de flesta kraven från flygbolagens sida vad gäller handbagage. Jag vet, nu börjar ekvationen se så smått olöslig ut, eftersom mina krav ovan, låter som jag vill ha en stor ryggsäck, medan kraven för handbagage begränsar måtten.

Den skall också helst ha ett bra fack för laptopen, utifall den skall med.

Den skall naturligtvis också vara regntät, eftersom vid de flesta fotoutflykter jag gör, så är det naturfotografering som gäller.

Sådär, det var nog det mesta av mina önskemål jag fick med.

Är min önskan en utopi eller är det någon här på Fotosidan som har den ultimata lösningen åt mig?

Vad jag skall få plats med i fotoväg är ungefär:
Ett kamerahus
Teleobjektiv
4-5 mindre objektiv
blixt
samt alla dom där småprylarna man alltid har med.
 
Kolla på Lowepros Vertex serie. Dom har ryggsäckar för 14", 15,4" och 17" laptopar. Den har också ett stadigt avbärarbälte och breda trevliga axelremmar. Om jag tolkar lowepros små halvkryptiska symboler rätt så ska den funka som handbagage. Den är också rejält väderskyddad med extra täta dragkedjor. Var nära på att köpa en men den var för stor för mig. Har för lite utrustning för att jag skulle kunan motivera en så stor ryggsäck.

http://www.lowepro.com/Products/Backpacks/notebook_camera/Vertex_200_AW.aspx
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.