Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Erfarenheter Canon-Samyang 14mm f/2.8?

wfrank

Aktiv medlem
Har förstått att objektivet är rätt speciellt och inte kan utnyttja särskilt mycket automatik (ingen alls?). Samtidigt får det väldigt bra recensioner. Är det någon som har praktiska erfarenheter av detta på Canonkamera? Har tänkt använda det på FF. Erfarenheter av MF och F/2.8 vore tex intressant att höra.

Har förstått att objektivet är rätt speciellt och inte kan utnyttja särskilt mycket automatik (ingen alls?). Samtidigt får det väldigt bra recensioner. Är det någon som har praktiska erfarenheter av detta på Canonkamera? Har tänkt använda det på FF. Erfarenheter av MF och F/2.8 vore tex intressant att höra.

Jag har en 5D2 och 14 mm Samyang.
Ställer man in kameran på tidsauto. Så väljer kameran tid efter bländaren. Brukar oftast bli rätt. Det är väl den automatiken som finns. Lite som att fotografera på 70-talet.
Fokus är svårt att ställa in manuellt på en så här kraftig vidvinkel. Även på 2,8. Bäst är att använda LV. Mattskivan på 5D2 är ju inte tänkt till MF. Men det går ju att byta sådan.
Men bländar man ner till ca 5,6-8 så är det inte så kinkigt med skärpan.

Ja, jag har haft det sedan maj ifjol och det är ett bra objketiv - denna typ av optik har inget större behov av AF och ljusmätaren fungerar även nerbländat så bara att ställa in hyperfocal eller på oändligheten och bländare 8. Inte så svårt - skärpedjupet är stort även på större bländare.

Jag kör mitt enbart på 5D mkII då det bara är på ff som det får den extrema vidvinkeln.

Mattskivan på en 5D mkII byter man givetvis till helmatt om man använder f/2.8 optik eller ljusstarkare - orginal är helt värdelös då det är omöjligt att bedömma placering av skärpeplanet med den.

Här har du en grupp med bilder tagna med objketivet:

http://www.flickr.com/groups/samyang_14mm/

Trådar som behandlar objektivet:

http://www.fotosidan.se/reviews/viewdiscussions.htm?ID=20415

Tack Greger för svar! Jo, jag har funderat länge på ett snittprisma, eller åtminstone snitt-delen.

Bengt! Läste på lite grann nu och blev också intresserad av 85:an. Såg då också att du har erfarenhet av AF-confirm chip. Funkar det på din 5DMkII, dvs piper kameran/blinkar fokuspunkten när man vrider ringen rätt? Det låter ju väldigt smidigt i så fall, så funkar (ju) andra objektiv man kör MF på en 7D.

Sätts det direkt på "mounten", eller behöver man särskild adapter? Har också läst att en del förespråkar att köpa Nikon-mount och sen en EF-adapter. Vet du något om detta?

(ursäkta alla frågor, men dessa objektiv verkar väldigt intressanta :)

jag har satt chipen direkt på objketiven och har även M42 adaptrar med chip, men låter adaptern sitta kvar på objektivet så att det hanteringsmässigt blir ett EF-objketiv - smidigare så, men lite dyrare.

Ja, adaptern ger AF-confirm bra på 5D och även på 40D. Främst köpte jag adaptern för att kunna använda objketivet på 350D vilken saknar vettig sökare och liveview vilket i praktiken gjorde det omöjligt att använda 85 f/1.4 på den kameran utan AF-confirm adapter. Ytterligare en fördel är att man får med rätt brännvidd i EXIF vilket jag tycker är skönt.

Tangtechadaptern har också lite andra roligheter och det är att man köra simulerad AF mode istället för att köra i MF mode - det är en egen historia, men rätt kul och rätt använt även användbart.

Jag har funderat ibland på att köpa optik i nikonfattning just av den orsaken, men det har inte blivit så för mig, men det förefaller som en bra idé så det är inget jag sågar.

Tack igen Bengt. Ska leta mer info kring Nikon-EOS adapter, det verkar vara en intressant väg för EXIF och AF confirm. Ska också ha snittbild har jag tänkt, men kanske det hela blir lite för mycket kaka-på-kaka. Inte helt lätt att välja.

Nu har jag rotat lite till för den som är intresserad. Lite märkligt så verkar det vettigare att köpa Samyang med Nikonfattning till Canon - och en programmerbar Nikon-EOS adapter. Skälet är (som Bengt noterat) att ex.vis EXIF kan sparas på korrekt sätt OCH att man kan få AF confirmation. Dvs en Canonkameras AF piper/lyser då AF-kretsen anser att fokus sitter.

Den kombon tillför alltså funktionalitet mot att köpa ett Samyang med Canonfattning. Det finns som bekant inga EOS till EOS adaptrar, och om det fanns så vore det samma sak som att sätta en smal mellanring på kameran och oändlighetsfokus försvinner. Inte så bra alltså. Däremot kan man göra som Bengt, alltså klistra ett chipset på Samyangens fattning. Men ett sånt chip verkar kosta obetydligt mindre (med klister, fästverktyg) än en adapter - och dessutom gäller det ju att montera den exakt.

Adaptrar verkar komma i div varianter. Programmerbara (som tycks kallas EMF) verkar ligga mellan 20 -60 pund. Oklart vad skillnaden egentligen är, alla är från Kina ändå och förfarandet ser identiskt ut. Det finns också billigare, men de verkar ha begränsningar när det gäller brännviddsdata och vilka bländare som kan användas.

Denna ser dock bra ut för min del, tanken för mig är att ha en till Samyang 85/1.4 och en till Samyang 14/2.8. Man skulle kunna klara sig med en men då måste den programmeras om varje gång man ska byta objektiv...
http://cgi.ebay.co.uk/EMF-AF-Confir...adaptors_ET&hash=item564034dbe9#ht_6782wt_905

Den ska då stödja Av och M på en EOS-kamera. Man ska tom kunna mata in mikrojusteringsdata (!). Om det finns någon som har erfarenhet av sånt så mottages erfarenheter tacksamt :)

Jag har testat med microjusteringdata i tangotech chipet när man kör adaptern i AF läge, men det finns lite oväntade effekter som gör att man dels kan behöva justering och dels som ger lite effekter som iaf inte jag tänkte på direkt.

Problemet är foto av rörliga objket - går objektet långsamt kan man köra AF-trap så att man håller avtryckraren nertryckt och huset har bilden när vald focuspunkt är i focus - lugnt och bra. Problemet uppstår när man försöker få AF-trap på snabbt rörliga objket eftersom kameran måste påbörja att ta bilden INNAN vald focuspunkt är i focus för att kompensera för objektets rörelse under shutter lag tiden. Här kan man labba in "microjusteringen" för att ge en hastigheteskompensation - dock beror denna på hastighet, focusavstånd och även kontrast på det man försöker focusera på så metoden fungerar om man är envis och orkar försöka kontrollera alla parametrar - jag roade mig under någon timme på en folkracetävling att försöka få skarpa bilder vid f/1.4 med hjälp av AF-läge på samyang 85mm - och det går, men jag vill inte påstå att det är praktiskt överhuvudtaget - men det jag tycker att omständigt tycker kanske andra är en kul övning, men det är inte mainstream direkt och skärpedjupet är inte stort på 11 meter, f/1.4 och målfart på omkring 20m/s...

Syftade mest på om kameran triskas på något sätt med tanke på att den inte matas med någon info om bländare.

Är helt på det klara med att jag miste ljusmätning, autofokus etc. Det spelar knappast någon roll för användningsområdet.

Nej, Canon hus har aldrig så vitt jag märkt haft några problem med ljusmätning med CPU-lösa objketiv. Ett problem som dock finns och det är beroende på konstruktionen av ljusmätaren är att om du mäter med mycket nerbländat så stämmer det inte riktigt gentemot om du mäter fullt öppet - inga stora fel utan det går kompensera med exponeringskompensationen, men visst - vid f/11 så mäter de canonhus jag har testat med lite fel - min känsla säger mig att fenomenet blir märkbart efter f/6.3 eller så - inget alarmerande, men något att ha i bakhuvudet.

Syftade mest på om kameran triskas på något sätt med tanke på att den inte matas med någon info om bländare.

Är helt på det klara med att jag miste ljusmätning, autofokus etc. Det spelar knappast någon roll för användningsområdet.

Jag kör den på gamla 5D, funkar fint!

Har inte märkt av att den mäter ljuset fel vid mindre bländare, men då har jag varken gjort några grundläggande tester eller ägt objektivet i mer än 1 vecka. :) Återstår att se om man stöter på det i framtiden.

Kanon det! Har precis beställt mitt. Får se om min 19-35 zoom kommer ut till salu snart, används mest i 19mm.

EMF AF Confirm Chip For Nikon to Canon EOS EF Adapter

Jag köpte detta chip på eBay för $14 och har precis limmat det på min Samyang 85/1,4 som har EF-fattning till min 5D Mark II. Det fungerar klockrent! Jag har programmerat in maximal bländare (1,4), brännvidd (85mm) och justerat fokusindikeringen med "focus micro adjustment" (ett värde på c:a 25 verkar duga). EXIF-info visar både bländare och brännvidd korrekt (liksom slutartid, ISO, osv...). Om man är osäker på om chippet fungerar så kan man trycka det mot kontakterna i kameran utan att först montera det på objektivet. Skaplig uppgradering!

Roligt att höra. Antagligen har du limmat den på adaptern, inte på objektivet om din titel är rätt :cool:

Själv kan jag uppdatera att jag kör Samyang 14/2.8 med Nikonfattning på en Nikon-EOS adapter som hade färdig AF-confirm för ca 250:- (på en 5DMkII). Efter lite övning ger det ultraskarpa resultat på pixelnivå, men objektivet är inte lika krävande som 85/1.4 pga hyperfokal, skärpedjup mm.

Men inte träffar du rätt varje gång(?). AF-confirm styrs av elektroniken i kamerahuset - chipet bara gör det möjligt. Och vid exvis närgränsen (1m) är skärpedjupet blott 1cm (enligt vedertagna normer). Och enligt mig är AF-confirm ganska liberal med toleranser. Eller? Posta gärna exempel i så fall.

Skillnaden är om man kör i AF eller MF mode med chip som kan välja det - i MF mode så upplever jag att af-systemet är mer tollerant och ökar spridningen - man kan ju alltid gaffla annars, men det är klart knepigare på 85 f/1.4 än på andra objketiv just beroende på mycket smalt skärpeplan så focusmissar märks mycket tydligt.

Roligt att höra. Antagligen har du limmat den på adaptern, inte på objektivet om din titel är rätt :cool:

Själv kan jag uppdatera att jag kör Samyang 14/2.8 med Nikonfattning på en Nikon-EOS adapter som hade färdig AF-confirm för ca 250:- (på en 5DMkII). Efter lite övning ger det ultraskarpa resultat på pixelnivå, men objektivet är inte lika krävande som 85/1.4 pga hyperfokal, skärpedjup mm.

Men inte träffar du rätt varje gång(?). AF-confirm styrs av elektroniken i kamerahuset - chipet bara gör det möjligt. Och vid exvis närgränsen (1m) är skärpedjupet blott 1cm (enligt vedertagna normer). Och enligt mig är AF-confirm ganska liberal med toleranser. Eller? Posta gärna exempel i så fall.

Titeln är rätt, men jag har ingen adaptar så vitt jag vet. Jag tänkte att jag köper det billigaste chippet med de funktioner jag vill ha, så det råkade bli ett som var menat för nikon till canon. Jag har höjt upp det i rätt position genom att limma det på en tunn plastskiva, sedan mot kanten på insidan av objektivets metallfattning. Enkelt att ta bort, blir inga limrester kvar. Det tog 3 försök att få till rätt position. Är det någon annan fördel med adapter som jag missat?

Nej jag träffar absolut inte rätt varje gång, långt ifrån! AF confirm verkar indikera fokus inom ett c:a +/- 1 skärpedjup, med MF, och då blir det ju knepigt. Jag har bara använt centrumpunkten vid fokusering hittills. Genom att mäta på flera punkter +/- 1 skärpedjup ifrån där jag vill ha skärpan så kommer jag oftast rätt eller med <1 cm fel på 2-3 meter, och det förbättras ytterligare vid närbildsfoto eftersom jag ser att det är skarpt när fokus ligger rätt. Återstår nu att prova i AF-läge.

Återkommer om detta.

Senast ändrad:
Titeln är rätt, men jag har ingen adaptar så vitt jag vet. Jag tänkte att jag köper det billigaste chippet med de funktioner jag vill ha, så det råkade bli ett som var menat för nikon till canon. Jag har höjt upp det i rätt position genom att limma det på en tunn plastskiva, sedan mot kanten på insidan av objektivets metallfattning. Enkelt att ta bort, blir inga limrester kvar. Det tog 3 försök att få till rätt position. Är det någon annan fördel med adapter som jag missat?

Nej jag träffar absolut inte rätt varje gång, långt ifrån! AF confirm verkar indikera fokus inom ett c:a +/- 1 skärpedjup, med MF, och då blir det ju knepigt. Jag har bara använt centrumpunkten vid fokusering hittills. Genom att mäta på flera punkter +/- 1 skärpedjup ifrån där jag vill ha skärpan så kommer jag oftast rätt eller med <1 cm fel på 2-3 meter, och det förbättras ytterligare vid närbildsfoto eftersom jag ser att det är skarpt när fokus ligger rätt. Återstår nu att prova i AF-läge.

Återkommer om detta.

Ahh, insåg sen hur du ju gjort... :) Nä, det finns väl ingen annan anledning till att köpa adapter annat än möjligen att man kan sälja vidare till både Nikon & Canonägare samt att någon annan än jag klistrar chipet så det blir rätt från början.

Nackdelen, har jag fattat senare, är att Nikonversionen har avståndskalan går åt fel håll. Har inte kört så mycket MF än så någon belastning är det dock inte för mig än så länge.

Ang. precision så låter det ju bra tycker jag. 14/2.8 är snällare av tidigare nämnda skäl, men så är ju skärpedjupet ett helt annat vid all normal fotografering med ett sånt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar