Annons

Erfarenheter av Shen Hao 4x5?

Produkter
(logga in för att koppla)

monotux

Aktiv medlem
Jag tänkte gå upp mig ytterligare en negativstorlek, denna gång till 4x5.

Efter att ha klurat och tittat runt så är jag ganska säker på att jag vill ha en fältkamera (snarare än en studiokamera), och det kinesiska märket Shen Hao dyker regelbundet upp som ett vettigt alternativ. Nypriset är humant (ca 800 USD), och begagnatpriset är bra när de dyker upp.

Har någon erfarenhet av denna tillverkare? Jag har tittat på modellen HZX45-IIA om man ska vara lite specifik. Jag har sett den beskrivas som ett alternativ till exempelvis en Tachihara.

Jag tar gärna tips på andra liknande kameror jag missat. Jag kommer gissningvis använda 90 mm, 150 mm och kanske 210 mm (eventuellt 300 mm) vilket kanske begränsar utbudet lite. Jag är inte säker på hur mycket movements jag behöver.

Nej, det har inte blivit av än (flyttat ett flertal gånger). Jag tror jag har bestämt mig för en ShenHao, vill bara spara in prisläget lite mer innan jag slår till.

Såg förresten att du bor i (närheten av?) Linköping, jag gissar att det gör oss till de två enda brukarna av Adox MCC 110? :)

Adox MCC110 är ett trevligt papper. Senast jag gjorde en beställning för att fylla på lagret blev det dock nya 'Ilford Classic', har dock inte hunnit testa det ännu.

(Jo, jag bor i Linköping. Kul att det finns fler analog-entusiaster i stan)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto