Annons

Erfarenheter av Pro-Optic 8 mm? [även Samyang]

Produkter
(logga in för att koppla)

O-Dog

Ny medlem
Hej, ursakta att jag skriver utan prickar, ar i utlandet.

Jag har en canon 550d och ar riktigt sugen pa att kopa fiskogat pro-optic 8mm
http://www.adorama.com/PRO835EOS.html
Som jag har forstatt det ar detta samma objektiv som Samyang 8mm och Bower 8mm. (En skum grej ar att denna sidan ocksa saljer Bowern, fast mycket dyrare...)

Min fraga galler om detta objektiv kommer att passa min kamera?
Lite langre ner i linken jag bifogat skriver en kille att objektivet inte kan komminucera med hans 550d och som jag forstar det maste han fota helt manuellt. Han rekommenderar istallet att kopa objektivet med Nikon-fattning och kora med en adapter som gor om det till canon-fattning.

Nagon som kan hjalpa mig i denna fraga? Jag har gatt och funderat pa detta objektiv ett bra tag nu och precis nar jag skulle bestalla sag jag detta...

Mvh, Olle
 
Helt manuellt

Har ett Samyang och det stämmer att det är helt manuellt. Du har bländarring och focusring på objektivet som på den gamla goda tiden. Ljusmätningen fungerar i P eller AV. Jag använder en 400D och objektivet när jag fotar hockey och placerar då kameran i målet i en NetCam låda och fjärrstyr den. Fix focuspunkt och helt manuella inställningar....funkar jättebra. Iom objektivets exrema brännvidd är manuell focus inget problem enligt mig.


//jens
 

Bilagor

  • IMG_2915.jpg
    IMG_2915.jpg
    27.3 KB · Visningar: 127
Ok, jag var rädd att man skulle vara tvungen att fota i M och alltid välja slutartid själv. Det tror jag inte att jag skulle palla med. Men om man kan köra i Av så borde jag klara av det! :)

Hur funkar bländarringen? Rattar man bara på den istället för att välja på kameran?

Om den funkar på 400D borde det väl inte vara några problem på min 550D, de är väl inte så olika?

Grym bild förresten, coolt att man kan komma så nära!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.