Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Erfarenheter av COD-betalning via UPS?

Produkter
(logga in för att koppla)

saranorrehed

Aktiv medlem
Någon som har erfarenheter om hur det funkar med UPS och "Cash on delivery"-betalning på senare tid?

(Hittade några gamla trådar men saker förändras ju)

Beställde objektiv via AC Photo (Tyskland) och det känns inte så bra att skicka iväg ca 20000 i förskott, så då valde jag COD, men det känns inte så bra såhär i efterhand att behöva stå helt själv med 20000 kr i handen.

Ringde UPS och frågade om kortbetalning, och dom sa att det gick att ordna via telefon när grejerna har kommit in i Sverige. Men vadå via telefon? Lämna ut kortnummer via telefon? Det känns ju inte heller bra!

Så, finns det någon som har något vist att säga om situationen eller har erfarenhet av UPS?

Mvh Sara

AC-foto erbjuder ju kortbetalning, varför valde du inte det alternativet? F.ö. är företaget mycket välrenommerat, även förskottsbetalning är nog tämligen riskfritt.

COD betydde i min värld postförskott, alltså gå och hämta/betala på posten, när jag gjorde beställningen, och också vad det verkade som efter en snabb googling. Men, det var tydligen inte så i det här fallet. I efterhand hade jag lätt valt kortbetalning över nätet.

Jag ser 2 alternativ.
1 - Du betalar cash när UPS ringer på hemma hos dig, och betalar. De (UPS) tar inte kort när de levererar.
2 - När UPS ringer upp och säger att de har ett paket till dig, be om att få ringa tillbaka till ett nummer som du kan kolla upp via deras websida, eller hitta.se/nu .

/Björn

UPS har ännu inte nått Glassbilens servicenivå - kortbetalning borde vara en självklarhet. Av mer än en anledning. Det märkliga är att de kommer med en handterminal där man signera på en skärm, men när det gäller betalning är det kontanter som gäller. Se dessutom till att du är hemma när de kommer, vilket i bästa fall kan vara en förmiddag eller eftermiddag.

De gånger jag haft med UPS att göra, har de ringt och bett om ett kortnummer. Attityden är inte direkt hjärtlig. Korrekt, men inte speciellt tillmötesgående.

Be att få motringa, men du har i allmänhet inte speciellt lång tid på dig för att göra det.

Handlar man mycket via nätet(som jag då) så är det kanske lönt att skaffa ett betalkort till.

Jag har ett extra visakort(utan kredit) som jag för över den summan jag ska betala från mitt ordinarie kort.
Pengarna är där aldrig mer än ett par minuter och är annars helt tomt på pengar.

Kostar mig 195:- om året att ha.

Tveksamt om det kan bli lättare och "säkrare" :)

COD har jag testat 1 gång med UPS...inga probem trots att vi hade bestämt träff på ett industriområde(missade att vara hemma den dagen)

Vissa banker har en service där du kan skapa virtuella kreditkort, som du kan förstöra direkt efter att du har använt dem. Kan kanske vara ett alternativ till 200kr om året.

/Björn

Kollade upp, och har man tex Swedbank så ingår det:

"e-kort är en av Swedbanks tjänster för säkra köp på Internet. Du kopplar det till dina vanliga bankkort. Du visar aldrig ditt vanliga kortnummer när du betalar med e-kort på Internet.

e-kort kostar dig ingenting extra utan ingår i årsavgiften för ditt kort. Du ansluter dig till e-kort i internetbanken."

Vad jag menar är att det kan vara värt att kolla upp om det finns någon likande lösning hos den bank man är kund hos idag. Finns det inte det, så kanske 195kr om året är ett vettigt alternativ.

/Björn

Kollade upp, och har man tex Swedbank så ingår det:

"e-kort är en av Swedbanks tjänster för säkra köp på Internet. Du kopplar det till dina vanliga bankkort. Du visar aldrig ditt vanliga kortnummer när du betalar med e-kort på Internet.

e-kort kostar dig ingenting extra utan ingår i årsavgiften för ditt kort. Du ansluter dig till e-kort i internetbanken."

Vad jag menar är att det kan vara värt att kolla upp om det finns någon likande lösning hos den bank man är kund hos idag. Finns det inte det, så kanske 195kr om året är ett vettigt alternativ.

/Björn

Kanonbra tjänst...OM man inte som på paypal måste ha ett verifierat kortnummer...helbökigt att regga alla dom virtuella korten ju...;-)

Har SEB och har inte sett att dom har...men helt klart ett vettigt alternativ om man bara köper via nätet ibland.

Tack för info:)

Risken att man ska råka illa ut när man betalar med kort på nätet eller via telefon är ganska liten. Försvinner pengarna ersätter banken.

Risken är nog betydligt större om man går omkring med 20000 kr i kontanter. Eller betalar med kort i butik.

lite ideer om hur du kan göra. Jag har inte frågat UPS men däremot fedex om jag kan hämta paketet hos dom, vilket aldrig varit några problem och då har jag kunnat betala med kort. Eller rättare sagt jag har inte varit hemma när dom kommit.

Sedan till att betala med kort på nätet så är det alltid bättre att betala med kreditkort en direkt kopplat kort. Banken erbjuder mycket mer hjälp om det blir problem efter som du inte är betalningsskyldig på samma sätt. Detta har med att pengarna inte är dragna från dig vid betalning utan banken ligger ute med dom. Och jag har för mig att dessa Visa kort man skaffar för internutbetalningar eller elektroniska visa kort är absolut sämst om det händer något även om manken vill göra sken av något annat. Då du inte kommer att få tillbaka några pengar om det blir strul.

Risken att man ska råka illa ut när man betalar med kort på nätet eller via telefon är ganska liten. Försvinner pengarna ersätter banken.

Risken är nog betydligt större om man går omkring med 20000 kr i kontanter. Eller betalar med kort i butik.

Njae...det är ju inte själva betalningen/överföringen i sig som någonsin har varit det problematiska...det är ju när alla dessa databaser innehållande ditt kortnr blir stulet som helvetet brakar loss...eller hur...;-)

Sen att banken betalar...eller Visa egentligen...är av "mindre" betydelse...skadan är ju skedd...ditt kortnummer är på vift och du får strulet att byta.

Njae...det är ju inte själva betalningen/överföringen i sig som någonsin har varit det problematiska...det är ju när alla dessa databaser innehållande ditt kortnr blir stulet som helvetet brakar loss...eller hur...;-)

Sen att banken betalar...eller Visa egentligen...är av "mindre" betydelse...skadan är ju skedd...ditt kortnummer är på vift och du får strulet att byta.

Men så fort du betalar med kortet på ICA så finns det i dessa databaser.
Tror inte det är någon större risk att handla från en stor fotoaffär någon stans i värden en din lokala ICA. Däremot så tror jag man skall passa sig för att handla med kortet på restaurang, men vem orkar bry sig?

Precis som Tobias påpekar är risken att dit kortnummer kommer på vift minst lika stor om du använder det i butik eller på krogen.

I många civiliserade länder är det helt otänkbart att lämna ifrån sig sitt kort på t ex en restaurang. När man ska betala kommer kyparen med en trådlös terminal till bordet.

Att det alltid talas om internet i samband med bedrägerier som gjorts med stulna kortnummer beror på att bedragarna använder kortnumren till betalning på nätet.

OK orkar inte läsa hela tråden men UPS tar kort vid COD. Jag har betalt på det viset 2 ggr det senaste året.

Ok, kan berätta att hela affären nu har gått helt smärtfritt! UPS skötte sig utmärkt, både kundtjänst och bud.

I vissa städer finns det UPS-kontor, tex Sthlm & Västerås där man kan hämta sitt paket och betala på plats, dock inte i Uppsala där jag bor.

Buden tar INTE kort, utan man får lämna kortuppgifter över telefon, kvitto kommer per e-mail med en gång (det tog inte ens en minut från det att samtalet av avslutat tills att det var i min inbox), och kommer också med vanlig postgång efter ett par dagar.

Ska man ändra utlämningsadress gör det så fort som möjligt och innan varan är i Sverige helst, jag kunde tex inte ändra adress inom Uppsala eftersom de olika budbilarna hade olika distrikt och inte tänkte röra sig utanför dem.

Så sammanfattningsvis så fick jag mitt fina nya objektiv hela vägen från Tyskland på mindre än 3 dagar och ett helt gäng tusenlappar billigare än i Sverige! Nu kan jag dö som en lyckligare människa!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar