Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Erfarenheter av bälg på D2X eller motsv.

Produkter
(logga in för att koppla)

Marterius

Aktiv medlem
Jag är lite nyfiken på vilka erfarenheter ni har av bälg på Nikons DSLR. Jag har funderingar på att skaffa en bälg till min D2X, men vad jag kan finna så är det tydligen lite trångt att få den på kamerahuset pga vertikalgreppet, så nåogn sort speciell adapter behövs. Stämmer det? Borde det i så fall inte funka att använda en vanlig mellanring mellan bälg och kamera istället någon specialadapter?

Som optik tänkte jag i första hand använda en 35mm/2.0 med reverseringsring - alltså bakvänd glugg. Jag har den idag till mellanringar och får acceptabel skärpa. Vad har ni själva för optik om ni använder bälg?

Hälsningar,
Martin

35 mm låter väldigt kort. De flesta bälgar bygger en hel del även i max infällt läge, så det kan nog bli svårt att fokusera på något som befinner sig framför objektivet. Speciellt om du dessutom behöver bygga ytterligare på grund av kamerans form.

Förstoringsoptik är rätt trevlig på bälg. Dels är de optimerade för närbildsområdet rättvända och supernärbildsområdet felvända, och dels är de lätta (eftersom de ju inte har fokussnäcka, bländarkoppling mm skrymmande saker) så man slipper häng på bälgen. Dessutom är de billiga idag, så ett femtio- och ett åttiomillimeters av god kvalitet behöver inte kosta mycket om du hittar rätt säljare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar