Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Erfarenhet av pirat-batterier (till D90)

Produkter
(logga in för att koppla)

Strmbrg

Aktiv medlem
Såg att Kjell & co har batteri till D90 för 399 kr.

Original kostar ju närmare det dubbla, så jag blev naturligtvis intresserad.

(Även 399 är en våldsam massa pengar...)

Jag "fick" nyss batterigreppet från kampanjen, och behöver därmed ett ytterligare batteri. Men det skall inte Nikon få sälja till mej hur lätt som helst...
:)

-Någon som har praktisk erfarenhet av "Kjell-batteriet"?

/Strmbrg,
 
Såg att Kjell & co har batteri till D90 för 399 kr.

Original kostar ju närmare det dubbla, så jag blev naturligtvis intresserad.

(Även 399 är en våldsam massa pengar...)

Jag "fick" nyss batterigreppet från kampanjen, och behöver därmed ett ytterligare batteri. Men det skall inte Nikon få sälja till mej hur lätt som helst...
:)

-Någon som har praktisk erfarenhet av "Kjell-batteriet"?

/Strmbrg,

Jag köpte ett orignal till min D90 för 499 på Mediamarkt i Norrköping, men det kanske var ett tillfälligt pris.
 
Kjellbatterierna fungerar.
Jag köpte ett veckan efter jag fick kameran och det har varit lika bra som orginalet

/J
 
Jag tror att det var på Batteributiken jag handlade sist och jag har inte märkt att det batteriet är sämre (eller bättre) än svindyrt orginalbatteri. Tror faktiskt "piratbatterier" numera i allmänhet håller så hög kvalité att man inte behöver fundera på att köpa något dyrare.
 
Jag köpte Kjell-batteriet i fredags.

Det fanns ett speciellt för D300 och ett för andra modeller, bla D90. Det senare var totalslut överallt, så jag tog "D300 batteriet" mot löfte om ångerrätt.

Det funkar utmärkt såhär långt och det verkar fungera mot energimätaren också.

Jag begriper inte vad skillnaden mellan dessa två Kjell-batterier är i praktiken...

/Strmbrg,
 
Köpte just ett batteri till min D90 av Kaffebrus, funkar utmärkt förutom att jag inte kan se hur många bilder jag har kvar på det batteriet när jag går in på batteriinformation, känns dock som något jag kan leva med.
 
Köpte just ett batteri till min D90 av Kaffebrus, funkar utmärkt förutom att jag inte kan se hur många bilder jag har kvar på det batteriet när jag går in på batteriinformation, känns dock som något jag kan leva med.


Hej, jag har kollat runt lite på ebay och där kan man få två batterier från HK suplies för 24 dollar fraktfritt, dom är från Phottix och ska funka till D90.
Kaffebrus har bild på batteriet och det är märkt Phottix så det verkar inte så kul att det inte funkar 100%

Någon som har full funktionalitet på batteriet från Phottix?
Någon som har köpt en annan sort som funkar 100%, vilket märke?
 
Jag har blandat friskt mellan pirat och original ända sedan en D100 hamnade i mina händer. Sedan dess har ytterligare 4 dslr passerat revy och en uppsjö batterier av olika fabrikat. Inte ett enda bekymmer någonsin. Ingen skillnad i kapacitet eller livslängd heller. Funkar precis lika bra med de piratbatterier jag använt som original.
 
Jag har blandat friskt mellan pirat och original ända sedan en D100 hamnade i mina händer. Sedan dess har ytterligare 4 dslr passerat revy och en uppsjö batterier av olika fabrikat. Inte ett enda bekymmer någonsin. Ingen skillnad i kapacitet eller livslängd heller. Funkar precis lika bra med de piratbatterier jag använt som original.

Jag köpte ett "billigast möjliga"-batteri på tradera till min D50, tror jag gav 110:- inkl frakt. Det var dock märkbart sämre än orginalbatteriet. Men eftersom jag bara använde det som reservbatteri och aldrig fotade slut på bägge batterierna samtidigt funkade det helt ok.
Så jag antar att du köpt lite bättre piratbatterier än "billigaste möjliga" när du säger att de har funkat lika bra :)
 
Jag hade inte tagit risken efter allt man hört. visst handlar det oftast om att det bara är skit som inte håller laddningen lika länge och har kortare livstid.

Men man har ju även hört värre saker än så hända, men visst vill man spara ett par hundralappar och sen riskera att förstöra en kamera för 10 tusen så kan man ju köpa piratbatteri.
 
Jag köpte ett "billigast möjliga"-batteri på tradera till min D50, tror jag gav 110:- inkl frakt. Det var dock märkbart sämre än orginalbatteriet. Men eftersom jag bara använde det som reservbatteri och aldrig fotade slut på bägge batterierna samtidigt funkade det helt ok.
Så jag antar att du köpt lite bättre piratbatterier än "billigaste möjliga" när du säger att de har funkat lika bra :)

Har inte en aning om fabrikaten på många av mina piratbatterier. Tror att de flesta av dem var Hähnel eller vad det nu heter. Jag har i alla fall alltid köpt dem i en riktig fotoaffär och oftast har det varit på Scandinavian Photo. De har alltid varit billigare än original men aldrig så billigt som 110:-. Oftast runt 25% billigare....så förmodligen har jag haft turen att köpa premiumpirat :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.