Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

erfarenhet av Nikon AF-S DX 10,5/2,8 G ED Fisheye

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Hittar ingen recension av Nikon AF-S DX 10,5/2,8 G ED Fisheye på fotosidan!
- Visst är det ett ganska nytt objektiv?
- Kan det klassas som ett "semiproffsobjektiv"?
- Går det att sätta på ett filter för att skydda linsen på detta objektiv?

Någon som har några lagom genomtänkta svar?

Ha ... jag hittade visst ett par recensioner på fotosidan trots allt, men ni får gärna kommentera mina frågor i alla fall.

På tal om fisheye ...

... vad skulle ni säga om Nikon Af 16/2,8D Fisheye. Ett dyrare objektiv än 10,5:an och då säkerligen mer genomarbetat rent tekniskt får man förmoda. Är detta ett sk raktecknat? Gissar att det är bättre bildkvalitet än 10,5an ... eller?

Jag försöker skapa mig en uppfattning om objektiven i trakten kring 10-16mm för jag är sugen på att köpa mig ett med vidvinkel/fisheye.

Är mest intresserad av ett där jag slipper räta ut bilderna i efterhand ... tror jag, kanske!

Jag har ett AF-S Nikkor 18-70/3,5-4,5 DX ED och jag undrar om 16m/2.8 blir nästan samma sak?

Upprätad med Nikon Capture:s automatiska "Fisheye"-funktion som vet om objektivets karakteristik

Bilagor

• fish2.jpg
    fish2.jpg
    48.9 KB · Visningar: 1,300
Är Nikon AF-S 12-24/4G DX (IF) ett sk raktecknat objektiv? Behöver man inte hålla på och räta ut bilderna efteråt? Verkar vara ett intressant objektv detta. Undrar om någon har ett begagnat att sälja?

En 12mm-bild med 12-24, säger kanske inte så mycket men rakt blir det.

Bilagor

• x.jpg
    x.jpg
    41.1 KB · Visningar: 501
Hmm .... Nikon AF-S 12-24/4G DX (IF) seglar mer och mer upp som en favorit!

Var är alla ni som vill sälja beggade vidvinklar ... :)

Glöm 16/2,8. På en digitalare ger den varken fisheye (180 grader) eller är raktecknande. Effekten blir bara en "24 mm" med hiskelig distorsion. Den är inte bättre mekaniskt/optiskt än 10.5 heller. Priset säger inte allt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar