Annons

Erfarenhet av mastfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

iBoat

Aktiv medlem
Hej!
Är det någon här som har erfarenhet av mastfoto? Dvs att man monterar kameran på en teleskopmast och skickar upp den ca 10 meter. Kameran styrs via fjärrutlösare.

11 m?

Jag köpte en teleskopstång som kan dras ut till 11 meter. Firman heter Maxman och har varit OK. Gjorde sen ett kamerafäste till min K10D. Köpte lite sladdar mm från Clas Ohlson så att det gick att fjärrutlösa. (IR-grejem funkar inte underifrån).

Sen jag lärt mig att inte klämma fingrarna och att det svajar kopiöst på 11 m, 8 är lagom, så kunde jag ta bilder. Helst ska man dock vara två, det är knöligt att baxa upp stången själv, jag måste i så fall ha stadigt stöd mot nederändan, t ex en stubbe. Man ser ju inget i sökaren och jag har inte investerat i fjärrsökare så det blir lite slumpmässigt med bildutsnitt etc.

Men visst kommer man upp. Det kan bli ett annat perspektiv och man får överblick.

Lämnar nu datorn för ett dygn eller två, kan inte svara på frågor.

Re: 11 m?

Måns H skrev:
Jag köpte en teleskopstång som kan dras ut till 11 meter. Firman heter Maxman och har varit OK. Gjorde sen ett kamerafäste till min K10D. Köpte lite sladdar mm från Clas Ohlson så att det gick att fjärrutlösa. (IR-grejem funkar inte underifrån).

Sen jag lärt mig att inte klämma fingrarna och att det svajar kopiöst på 11 m, 8 är lagom, så kunde jag ta bilder. Helst ska man dock vara två, det är knöligt att baxa upp stången själv, jag måste i så fall ha stadigt stöd mot nederändan, t ex en stubbe. Man ser ju inget i sökaren och jag har inte investerat i fjärrsökare så det blir lite slumpmässigt med bildutsnitt etc.

Men visst kommer man upp. Det kan bli ett annat perspektiv och man får överblick.

Tackar!
Hur blir det när det blåser? Det borde väl svaja rätt bra? Under dåliga ljusförhållanden blir det väl svårt med skärpan?

Då det blåser

Skärpan: jag har plåtat landskap och ställt in manuell oändlighet. F ö verkar det bäst att ställa in allting manuellt så att kameran exponerar direkt. Med K10 D har det blivit skarpt utan problem, dels pga att svajigheten är rätt långsam och man väljer kort exponering, dels pga antiskakfunktionen. Måttlig blåst ökar inte skärpeproblemen. Jag har bara försökt i fullt dagsljus, med sämre ljus blir det väl som vanligt att man får ta fram en ljusstark lins och/eller höja ISO.

Hård blåst = låt bli! Man vill ju behålla kameran och att ingen ska få den i huvudet. Det där kilot längst upp känns väldigt tungt och svårstyrt.

Jag tycker att med 8-9 meters utdrag så funkar det rätt bra om man är två. Jag är oftast själv och 8 meter räcker då. Har kommit lite högre nån gång då det varit mjukt underlag så man vågat lite mer.

Jag köpte stången som en kompromiss mellan pris, hanterbarhet o stadga. Kolfiber borde vara lättare och styvare och dyrare. Var inne på en tysk sajt med amatörradioutrustning "spider"nånting. Dom rekommenderade en 16 eller 18 meters kolfibermast och att man använde dom understa 10 metrarna.

Senast ändrad:
Mastfoto

Hej!
Är det någon här som har erfarenhet av mastfoto? Dvs att man monterar kameran på en teleskopmast och skickar upp den ca 10 meter. Kameran styrs via fjärrutlösare.

Vill du ha lite erfarenheter av mig så hör av dig till
Kjell Nilsson 0705799443

Mastfoto

Ni som vill ha info ang mastfotografering kan hör av sig till mig.
Jag har provat olika teckniker i 2år och kör nu trådlöst med 10meters mast.
Ring gärna 0705799443
Kjell Nilsson

Jag köpte ett långt metspö och hängde upp kameran nästan längst ut, kommer väl en ca 4 m upp gissar jag. Men sen gav jag upp när jag skulle börja rådda med fjärrutlösare. Men jag var nog på rätt väg. Två spön som bildar ett A ökar nog stabiliteten.

var hittat maxman ? Länk ?

Hur mkt kostar en mast på 10 m samt fjärrutlösare. Måste man inte ha en videolänk me?

Såg en som gjorde liknande fast med helikopter. Kostar 4000 kr en sån leksak, Fast sen får man ju ha fjärrisen och videolänken.

killen fotograferade hus sett från himmlen och delade ut bilder i brevlådorna där han fotat, sen fick man köpa stora kopior för 500 kr.
Betalar nog av sig rätt snabbt.

/Stefan

Hur mkt kostar en mast på 10 m samt fjärrutlösare. Måste man inte ha en videolänk me?

Såg en som gjorde liknande fast med helikopter. Kostar 4000 kr en sån leksak, Fast sen får man ju ha fjärrisen och videolänken.

killen fotograferade hus sett från himmlen och delade ut bilder i brevlådorna där han fotat, sen fick man köpa stora kopior för 500 kr.
Betalar nog av sig rätt snabbt.

/Stefan

Min mast kostade ca 4000 kr (Manfrotto). En videolänk vore kul men är ganska onödig enligt min mening. Man lär sig snabbt att sätta kameran i rätt vinkel och plåtar man med kort brännvidd har man oftast en bra marginal för att kunna beskära.

min mast är gjord för mastbilder och är ca 17 meter hög. den kostar betydligt mer än 4000kr. Här är några exempel.

Bilagor

• 01f.jpg
    01f.jpg
    68.7 KB · Visningar: 903
  • 02f.jpg
    02f.jpg
    63.1 KB · Visningar: 900
  • 03f.jpg
    03f.jpg
    66.9 KB · Visningar: 894
Länk till Maxman gruppen. Radiofjärr.

www.maxman.se säljer bl a fönsterputsgrejor. Även nanoprodukter för behandling av glasytor. Det Mercedes Benz tar några tusen för på sina lyxmodeller kan man köpa på flaska. Funkar på duschkabinen och elspisens emalj. Har inte vågat testa på kameralinser. Törs inte använda på tekoppar heller fast det skulle underlätta......hälsoeffekterna tar det säkert lång tid att få koll på.

Stången kostade runt 1400 komplett vill jag minnas. Obs att underdelarna köps separat, ring o fråga. Jag gjorde kamerafästet av en galvad vinkel från byggmarkanden och en träbit, fyrkantig för vinkeln och rund där den träs ner i röret och fästs med en sprint. Det går säkert att adaptera nåt man har till hands.

8 - 10 meter är inte mycket. Riktig flygfotokänsla kräver mer, se inlägget ovan.

Sladdarna var krångliga. Nu använder jag en billig radiostyrd avtryckare, några hundra från "Kreativ Fotografi". Funkar bra, har den som fjärravtryckare och i st f trådutlösare annars också.

Måns H

min mast är gjord för mastbilder och är ca 17 meter hög. den kostar betydligt mer än 4000kr. Här är några exempel.

Jag tycker det kan svaja rätt bra på 8 meter. Det är inte helt utan ångest man skickar upp 65000:- i luften.

Hur är det då på 17 meter? Det måste vara ett ganska stort fundament? Kan man rigga själv eller bör man vara två? Hur lång är den i hopfällt läge?

oj, många frågor blev det...

Jag tycker det kan svaja rätt bra på 8 meter. Det är inte helt utan ångest man skickar upp 65000:- i luften.

Hur är det då på 17 meter? Det måste vara ett ganska stort fundament? Kan man rigga själv eller bör man vara två? Hur lång är den i hopfällt läge?

oj, många frågor blev det...

Ångest?
Va fan det är bara en Nikon kamera!
Vore värre om det var en bladare som åkte i backen.

angående frågorna så kan jag säga att längd hopfälld ca 2 meter, vikt 30kg och jag kör själv ofta. på mina utlandsjobb har jag oftast assistent.
ps en fråga till dig iboat
brukar du problem med att blixten sb-900 lever sitt eget liv?
Rätt vare så utlöser den inte utav går i gång först när man slagit av blixt/kamera. Ibland står den o små blixtar hela tiden. Gäller bägge mina nya sb-900. Sånt skit hände aldrig med canon.

Ångest?
Va fan det är bara en Nikon kamera!
Vore värre om det var en bladare som åkte i backen.

angående frågorna så kan jag säga att längd hopfälld ca 2 meter, vikt 30kg och jag kör själv ofta. på mina utlandsjobb har jag oftast assistent.
ps en fråga till dig iboat
brukar du problem med att blixten sb-900 lever sitt eget liv?
Rätt vare så utlöser den inte utav går i gång först när man slagit av blixt/kamera. Ibland står den o små blixtar hela tiden. Gäller bägge mina nya sb-900. Sånt skit hände aldrig med canon.

Jag hade de problemen med en SB800 och en D200. Småblixtar fyrades av då och då, men den fungerade hela tiden. Det är tydligen ett känt problem hos Nikon. Vad det beror på kommer jag inte ihåg, men det finns en tråd om det här på FS.

Med D3:an har det aldrig hänt (hittills är kanske bäst att tillägga))

Edit:
Hittade tråden: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=101350&highlight=blixt+sb800+d200

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar