Annons

Erfarenhet av foto på Svalbard?

Produkter
(logga in för att koppla)

MagnusC

Aktiv medlem
Sitter och planerar och drömmer alltmedan regnet smattrar på rutan utanför. Har kikat lite på ifall man ev. skulle resa till Svalbard framöver.

Är det någon som har erfarenhet av fotografering där:
-Vilken tid på året är den bästa?
-Måste man ha guide med sig som skydd mot isbjörnar eller kan man hyra vapen där - hur fungerar det?
-Boende - priser alternativ?
-Djurliv - vad såg Du när du vad där?

Fortsatt glad sommar!
:: Magnus

Har för mig att

regel nummer ett, när du lämnar byn är att du är beväpnad.

regel nummer två, lämna alltid dörren olåst när du går, så fungerar ditt hus som skydd mot isbjörnar

Inspiration till resa

På senare år har befolkningen ökat på Svalbard och kriminaliteten har tilltagit. Ökat krav på välfärd, som barnpassning, mm, samtidigt som det i stort är fritt för vem som helst att bosätta sig där, givet att denne kan försörja sig själv. Det var aldrig tänkt att man skulle födas och dö på Spetsbergen utan, där skulle man verka en tid för attsedan återvända till sin hemort.

Lycka till och många trefliga bilder.

Om du inte får veta vad du önskar kan du ju kontakta Björn: http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=7191
Och höra litet med honom....det finns också några svalbardbilder på hans sida här.
Just nu är han iväg och seglar men han kommer hem i kommande helg.
Under alla förhållanden kan han berätta om hur det är på Svalbard i mars - april.....
Us

Tack så mycket för tipsen!
Kollade på Polarquests hemsida (följde Rolands länk) och nog verkar det bra, expeditionsresa 7 dagar med M/S Origo runt spetsbergen - enda negativa är priset nästan 26kkr för en vecka...

Finns det annars möjlighet att utforska omgivningarna landvägen eller är det omöjligt?

Att fotografera fjällräv är något av huvudmål för resan. Fjällrävspopulationen lär vara bra på Grönland också som jag förstått det, skulle det vara lättare att åka dit istället månntro?

tips och trix

Hej! Jag var på svalbard den 4e-12 april i år för att fotografera och att få upp leva detta fantastiska landskap! Men pga av att det blev riktigt dåligt väder så blev det inte många bilder tagna! :(! Man behöver inte ha nån guide med om man inte vill, det går helt finnt att gå på tur utan guide!Man bör ha god erfarenhet av vinter friluftsliv! Jag vet inte om du skall dit på vinter eller på "sommaren" Men det var vinter där när vi var där och det läskigaste är att vädret slår om blixtsnabbt och är det dåligt väder där då är det dåligt, så att god erfarenhet rekommenderas starkt!
Det går helt fint att hyra vapen där, bara du har jägarexamen och kan hantera ett vapen på rätt sätt! Om du skall gå på långtur och bo i tält så rekomenderas att det finns en signalpistol och snubbeltråd i packningen!
Boende:
Tält= gratis
Vandrarhem= dyrt
Vi bodde tre nätter på vandrarhem det kostade 550nok/natt/rum resten bodde vi i tält-fattiga studenter! En viktig grej är att man inte får tälta närmre än 6 km från by gränsen! anledningen är att man inte skall locka björnarna till byn!:)
Djurlivet: deet beror lite på var man är! På land så är det, isbjörn, ripor, ren och fåglar i fågelfjällen sen så finns det ju säl och vallrossar men det bör man ha båt för att se! Iallafall valross! Vi såg ingen vallross och ingen björn tråkigt nog! :( Men det var en underbar resa! Rekomenderas starkt!
MVH Daniel.
Bara att skrika till om det är nåt du undrar över. om du e intresserad så kan jag nog fixa lite nr till boende och vapenuthyrning!

MagnusC skrev:
Tack så mycket för tipsen!
Kollade på Polarquests hemsida (följde Rolands länk) och nog verkar det bra, expeditionsresa 7 dagar med M/S Origo runt spetsbergen - enda negativa är priset nästan 26kkr för en vecka...

Nu är det försent för årets resa, men Vårgårda fotoklubb anordnar varje år en resa till Svalbard. Jag åker i september 9 dagar för ca 24 kkr. Samma båt som Polarquest, men lite billigare.

Jag var på förra årets resa, och att jag åker i år igen säger väl egentligen vad jag tyckte om resan.

mvh Christian

MagnusC skrev:

Att fotografera fjällräv är något av huvudmål för resan. Fjällrävspopulationen lär vara bra på Grönland också som jag förstått det, skulle det vara lättare att åka dit istället månntro?

Hej Magnus

Jag har nyss kommit hem från nio dagar i Kangerlussuaqområdet på Grönland. Det finns gott om fjällrävar i området där, och priset är väldigt mycket vänligare än 26 kkr. En flygbilljett går på ca 9000 från Stockholm, och det är egentligen den enda kostnaden du behöver ha. Även om det finns arrangerade turer i området går det utmärkt att vandra själv. Jag såg fyra fjällrävar under de dagar jag var där, så nog borde du, om du koncentrerar dig på dem, kunna få fotomöjlighet (själv var jag mer intresserad av att fota myskoxarna, som området är m el m knökfullt med). En stor fördel jämfört med Svalbard är att man i denna del av Grönland inte riskerar att träffa på isbjörnar (vilket ju är väldigt skönt om man vandrar och sover över i tält!).

mvh

Bent

Det som gör Svalbardresor med båt så dyra är att man ser en hel del mer än bara ett område. På 9 dagar hinner man ett varv runt ögruppen (om väder och vind så tillåter).

Även Svalbard kan man komma billigt undan på. Men då får man nöja sig med dagsturer från Longyearbyen. Så det man ska fråga sig är. Vad vill jag ha ut av resan?

Den resa jag var på gjorde att jag såg stora delar av ögruppen, dock inte nordsidan, pga isläget. Vi gjorde i snitt 1.5 landstigningar per dag (med gummibåtar) och levde som kungar på båten (trerättersmidagar).

När jag var på grönland i 4 veckor var det billigare, men då var det vandring och paddling som gällde, och bära sin egen mat.

Så frågan är vad man vill ha ut av en resa. Vill man ha det bekvämt och/eller se stora områden kostar det en del.

mvh Christian

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar