tips och trix
Hej! Jag var på svalbard den 4e-12 april i år för att fotografera och att få upp leva detta fantastiska landskap! Men pga av att det blev riktigt dåligt väder så blev det inte många bilder tagna!
! Man behöver inte ha nån guide med om man inte vill, det går helt finnt att gå på tur utan guide!Man bör ha god erfarenhet av vinter friluftsliv! Jag vet inte om du skall dit på vinter eller på "sommaren" Men det var vinter där när vi var där och det läskigaste är att vädret slår om blixtsnabbt och är det dåligt väder där då är det dåligt, så att god erfarenhet rekommenderas starkt!
Det går helt fint att hyra vapen där, bara du har jägarexamen och kan hantera ett vapen på rätt sätt! Om du skall gå på långtur och bo i tält så rekomenderas att det finns en signalpistol och snubbeltråd i packningen!
Boende:
Tält= gratis
Vandrarhem= dyrt
Vi bodde tre nätter på vandrarhem det kostade 550nok/natt/rum resten bodde vi i tält-fattiga studenter! En viktig grej är att man inte får tälta närmre än 6 km från by gränsen! anledningen är att man inte skall locka björnarna till byn!
Djurlivet: deet beror lite på var man är! På land så är det, isbjörn, ripor, ren och fåglar i fågelfjällen sen så finns det ju säl och vallrossar men det bör man ha båt för att se! Iallafall valross! Vi såg ingen vallross och ingen björn tråkigt nog!
Men det var en underbar resa! Rekomenderas starkt!
MVH Daniel.
Bara att skrika till om det är nåt du undrar över. om du e intresserad så kan jag nog fixa lite nr till boende och vapenuthyrning!