PeterPixel
Ny medlem
Jag roade mig med att i Google leta efter företag som sysslar med överföring av gamla 8mmfilmer till DVD. Jag hittade ganska många, så det är inte lätt att välja.
Är det någon som har erfarenhet av något/några av dessa? Kanske finns det någon ytterligare firma som borde vara med på listan?
Några tankar när jag tittade på dessa företags hemsidor:
- Det är stor variation på hur seriösa websidorna ser ut. En del är väldigt amatörmässiga, andra är mycket proffsiga. Men det säger förstås inget om hur bra överföringen blir... (Men en del skriver saker så man undrar om de riktigt vet vad de pysslar med.)
- Stor variation på priser.
- En del firmor skriver inte ut sina priser, utan man får höra av sig för att få offert (konstigt...)
- De flesta firmor skriver inte ut vilken utrustning de använder (också lite konstigt...)
- Vad jag har förstått så brukar fotoaffärer skicka smalfilmer till någon firma, antagligen någon av dessa.
Det vore intressant att höra om någon kan berätta hur kvaliteten har blivit på inlämnade gamla filmrullar till något av dessa företag.
Här är de företag jag hittade:
www.bgavideo.com
www.smalfilmtilldvd.se
www.uppsalabildteknik.com
www.8mm.se
www.wikingfoto.se
www.dvdfixaren.se
www.solnafotocenter.com
www.vivid.se
www.servyou.se
www.morinmedia.se
www.homevideostudio.se
www.camrent.se
www.filmbiten.se
www.filmraddaren.se
www.super-xfilm.com
www.kftv.nu
www.dvm.se
www.gefafoto.se
www.videoproducenten.se
www.pcgab.se
www.mediastudion.se
www.stenhagensfoto.se
www.runoandersson.se
www.studioh.se
www.ermvision.se
www.diginova.se
www.lindau-multimedia.se
www.konferent.se
www.proffex.se
www.almemedia.se
Är det någon som har erfarenhet av något/några av dessa? Kanske finns det någon ytterligare firma som borde vara med på listan?
Några tankar när jag tittade på dessa företags hemsidor:
- Det är stor variation på hur seriösa websidorna ser ut. En del är väldigt amatörmässiga, andra är mycket proffsiga. Men det säger förstås inget om hur bra överföringen blir... (Men en del skriver saker så man undrar om de riktigt vet vad de pysslar med.)
- Stor variation på priser.
- En del firmor skriver inte ut sina priser, utan man får höra av sig för att få offert (konstigt...)
- De flesta firmor skriver inte ut vilken utrustning de använder (också lite konstigt...)
- Vad jag har förstått så brukar fotoaffärer skicka smalfilmer till någon firma, antagligen någon av dessa.
Det vore intressant att höra om någon kan berätta hur kvaliteten har blivit på inlämnade gamla filmrullar till något av dessa företag.
Här är de företag jag hittade:
www.bgavideo.com
www.smalfilmtilldvd.se
www.uppsalabildteknik.com
www.8mm.se
www.wikingfoto.se
www.dvdfixaren.se
www.solnafotocenter.com
www.vivid.se
www.servyou.se
www.morinmedia.se
www.homevideostudio.se