Annons

Era tips för handhållet?

Produkter
(logga in för att koppla)

FilipAhlander

Aktiv medlem
Skakningsoskärpa är aldrig roligt, men det är ju inte alltid man kan ha med sig ett stativ eller kan kompensera upp med en blixt.
Hur gör du för att rädda en situation där stora bländare och hög iso inte hjälper?

Det här är vad jag har i åtanke:
Serietagning, håll nere tills du knäppt tre bilder, 2:a och 3:e bör bli bra.
Luta dig mot något, mot en vägg/bord/vad som helst som är nära till hands.
Andningen, se till att du inte andas in/ut när du trycker av, eftersom det förändrar bröstkorgsvolymen där du förmodligen har armbågarna.
Ställning, stå stadigt med benen.

Jag har vid extremt gynnsamma förhållanden klarat en sekund vid flera tillfällen utan skakningsoskärpa, med VR på 55mm brännvidd (med 1,5 crop). Men det blir genast värre utan VR och längre brännvidder.

Att träna på att hålla stadigt kan ha stor betydelse. Kolla bara på tävlingsskyttar som tränar avfyringsteknik i timmar.

Ett fattigmansstativ som är lätt att ha med sig, som funkar förvånnasvärt bra är en tumskruv att sätta i hålet under kameran (se upp, det finns en skruv med mm-gänga som nästan passar men som tar sönder gängan) och sen knyta ett snöre i skruven. I andra ändan knyter man en mutter som man släpper ner på marken. Man ställer sig med foten på snöret, håller upp kameran så snöret är spänt.

Vips får man stadigare bilder men behåller samma följsammamhet som handhållet.

Ett fattigmansstativ som är lätt att ha med sig, som funkar förvånnasvärt bra är en tumskruv att sätta i hålet under kameran (se upp, det finns en skruv med mm-gänga som nästan passar men som tar sönder gängan) och sen knyta ett snöre i skruven. I andra ändan knyter man en mutter som man släpper ner på marken. Man ställer sig med foten på snöret, håller upp kameran så snöret är spänt.

Vips får man stadigare bilder men behåller samma följsammamhet som handhållet.
Ett mycket bra tips som jag själv använder emellanåt. :)

Ofta finns något man kan stödja sig och/eller kameran emot; ett räcke, en stolpe, en vägg, en sten, etc. Kan vinna på nya bildvinklar också istället för att ta allt från ögonhöjd.

(se upp, det finns en skruv med mm-gänga som nästan passar men som tar sönder gängan)
Bäst är kanske att köpa en riktig stativskruv. Går att hitta i nätbutiker för en tia.

Ett liknande, men ännu enklare, trick känner de flesta som gjort lumpen till, eftersom man gärna använder det vid prickskytte med t ex kpist: lägg axelremmen runt överarmen så att du kan hålla den spänd.

Man använder Live view och den vinklingsbara skärmen och hela kroppen som stöd med kameran nedanför sig .. Samt tänker på andningen på liknande sätt som då man skjuter bössa....... Eller använder man föremål /saker man kan sätta kameran emot och fotar lika enkelt sedan som med sökaren.. I alla fall med Sonys snabba live view...

Jag använder varken blixt eller stativ...

Jag sätter vänster hand på höger axel, lyfter upp armbågen och stöder kameran på armbågen. Det gungar fortfarande men betydligt lugnare än att bara hålla kameran med händerna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar