Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Epson SureColor P600

Produkter
(logga in för att koppla)

Stene_68

Aktiv medlem
Har investerat i en skrivare av ovanstående modell och har några frågor. Går det bra att skriva ut med färgrymden Adobe RGB om bilden har den? Testat och tycker det ser bra ut med den bilden men någon annan färgrymd kanske är att föredra?Hur gör man i Photoshop för att få en utskrift i storleken 30x45 cm (exakt) när pappret har storleken A3+? Tacksam för svar.

/Sten

Adobe RGB är en relativt stor färgrymd. Du kan inte få bildfilen att innehålla fler nyanser genom att byta färgrymd, men du kan reducera antalet nyanser genom ändra till en mer begränsad färgrymd som sRGB.

Men om du går tillbaka till råfilen och gör en ny tiff eller jpeg så kan du få en större färgrymd genom att använda en ännu större färgrymd än Adobe RGB. Tänk på att motiv som inte kräver en så stor färgrymd kan få färre nyanser med en stor färgrymd än med en mindre. Det räcker alltså om motivets färger ryms inom färgrymden, och Adobe RGB täcker det mesta.

Kort sagt: Adobe RGB är den högra standarden och sRGB den lägre, håll dig till Adobe RGB.

Jag hade koverterat från råfil till Adobe med 16 bitar och jag undrar om skrivaren kan tillgodogöra sig Adobe., men uttryckte mig nog lite oklart. Vet du om skrivaren stödjer Adobe? Hur kan man veta hur stor färgrymd som krävs?

Jag hade koverterat från råfil till Adobe med 16 bitar och jag undrar om skrivaren kan tillgodogöra sig Adobe., men uttryckte mig nog lite oklart. Vet du om skrivaren stödjer Adobe? Hur kan man veta hur stor färgrymd som krävs?

Skrivaren klarar att återge ett rätt stort omfång, så Adobe RGB är mer lämpligt än sRGB. Är mer tveksam till om du behöver 16 bitar. Det kan vara bra under redigeringen, men när bilden är klar brukar 8 bitar räcka gott och väl.

Skrivaren klarar att återge ett rätt stort omfång, så Adobe RGB är mer lämpligt än sRGB. Är mer tveksam till om du behöver 16 bitar. Det kan vara bra under redigeringen, men när bilden är klar brukar 8 bitar räcka gott och väl.

En avancerad skrivare från Epsons förra generation skrivare klarar ungefär Adobe RGB. I några nyanser lite mer och i andra lite mindre. De nya som P600 lär knappast klara mindre.

Enligt t.ex Jeff Schewen börja man alltid välja skrivarens native upplösning vid utskrifter eller multiplas av det.
Native upplösningen är 360 eker dubbelt upp 720 PPI. Så har man en bild som ger en native upplösning på låt oss säga 280 bör man låta utskriftsprogrammet interpolera upp den till 360 PPI.
I fall man har en bild så ger 400 PPI i native så bör man låta den interpoleras upp till 720 PPI.

Att använda 16-bitar färg ger också en marginell förbättring. Det är ens fråga om den är synbar. Fast varför inte ge skrivaren och programmet bästa möjliga förutsättningar.

Åtminstone tidigare var, igen enligt Jeff Schewe, Lightrooms motor för utskrifter klart bättre än den i PS.
Numera är det ju så att Adobe utvecklar mycket av sin nya grundteknologi för LR och låter PS ärva tekniken. Tidigare var det tvärtom. Så kanske har PS numera samma förutsättningar som LR.
Fast så var det inte i CS5 & 6.
Hoppas detta ger lite vägledning.

Faktum är ju att en bra printad bild idag är det bästa mediet för att optimalt återge en bra bild.
Varken tryck eller elektroniska media som skärmar kommer ännu upp i den nivån.

Ser dock i utskriftsinställningarna att sRGB är standard för Epson. När jag först lät skrivaren hantera färgena fick utskriften gulstick, är det något som sRGB kan ge?

Intressant. Detaljrikedomen tycker jag ser riktigt bra ut trots att jag bara skrivit i A4-storlek och inte gjort någit åt upplösningen. Har läst i någon tidning att 8 bitar kan ge pastörisering på t ex en himmel i vissa fall.
Men vet någon hur man ska göra för att få ett exakt mått på utskriften, t ex 30x45, på ett lite större papper?

Ser dock i utskriftsinställningarna att sRGB är standard för Epson. När jag först lät skrivaren hantera färgena fick utskriften gulstick, är det något som sRGB kan ge?

sRGB ska inte kunna ge gulstick. Skillnaden är att kraftiga färger som rött kan förlora teckning med sRGB.

Vid bildredigeringen kan problem med himlar uppstå om man göra stora justeringar, men när man är klar med bilden brukar det inte gå att se skillnader mellan 8 och 16 bitar. Men visst, diskutrymme är relativt billigt så det gör ingen skada med 16 bitar.

Du bör aldrig låta skrivaren hantera färg. Det skall programmet du skriver ut i från göra.
Det enda fallet där skrivaren eventuellt skall styra är vid avancerad svartvit utskrift.
Fast se det som överkurs just nu.

Så gulsticket kommer nog på grund att du låta skrivaren styra färgen.

Färg och övrigt styrs ju så det ser ut på skärmen. Kalibrerad/profilerad skärm givetvis.
Sedan gäller det att man har en bra profil för det papper man använder. Fast de flesta man kan ladda ner idag är bra.
Sedan ställer man in den profilen i programmet och ställer in vilken typ av papper det är i skrivaren.

Intressant. Detaljrikedomen tycker jag ser riktigt bra ut trots att jag bara skrivit i A4-storlek och inte gjort någit åt upplösningen. Har läst i någon tidning att 8 bitar kan ge pastörisering på t ex en himmel i vissa fall.
Men vet någon hur man ska göra för att få ett exakt mått på utskriften, t ex 30x45, på ett lite större papper?

Om du har Lr så använd det för att skriva ut. Rutinerna där är enklare och bättre än det som finns i PS.

Själv skriver jag aldrig ut direkt ifrån PS. Fast alla mina bilder startar och slutar alltid i LR. Även om jag har gjort redigeringar i PS.

Du bör få bättre resultat om du skriver ut i 360 PPI eller 720 PPI istället för att låta det bli någon annat värde. Vilket det blir om du låter programmet bestämma själv. Igen ingen jättestor skillnad men synbar.

Välj A3+ i utskriftsstorlek. Dra handtagen i LR:s utskriftsmodul till de önskade måtten. Du ser då de vita kanter som kommer att uppstå. Tror även du ska avmarkera fyll papper i skrivarinställningar (har inte datorn tillgänglig och kommer inte ihåg exakt hur det står men något i stil med fyll papper). Sen tror jag det fungerar. Har dock inte testat själv.

Mvh
Jonas

Välj A3+ i utskriftsstorlek. Dra handtagen i LR:s utskriftsmodul till de önskade måtten. Du ser då de vita kanter som kommer att uppstå. Tror även du ska avmarkera fyll papper i skrivarinställningar (har inte datorn tillgänglig och kommer inte ihåg exakt hur det står men något i stil med fyll papper). Sen tror jag det fungerar. Har dock inte testat själv.

Mvh
Jonas

Fyll papper är väl vad som i den engelska versionen heter "zoom to fill". Vilket bättre beskriver vad det gör.
Den skalar upp bilden så den täcker hela utskriftsytan till marginalen man ställt in.
Mycket användbart när bildens proportioner inte stämmer med utskriftsytan man vill ha. Då kommer bilden bli något beskuren på främst en sida..

Så ta ett exempel. Om jag har ett papper med formatet A3+. Fast jag vill att den utskrivna ytan skall vara A3.
Skriver jag i det som på engelska heter Cell size 297 mm x 420 mm.
Då kommer programmet att sätta marginalerna rätt. Det går också att ändra marginalerna men det är lite bökigare eftersom de är fyra stycken.
Om bilden inte stämmer och inte når ända ut till marginalen på bredden eller längden så klicka i Fyll papper/ Zoom to fill.
Har ni både Photoshop och Lightroom så låt LR sköta utskrifterna. Det är enklare och lär enligt experterna ge ett lite bättre resultat.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto