Skrivaren klarar att återge ett rätt stort omfång, så Adobe RGB är mer lämpligt än sRGB. Är mer tveksam till om du behöver 16 bitar. Det kan vara bra under redigeringen, men när bilden är klar brukar 8 bitar räcka gott och väl.
En avancerad skrivare från Epsons förra generation skrivare klarar ungefär Adobe RGB. I några nyanser lite mer och i andra lite mindre. De nya som P600 lär knappast klara mindre.
Enligt t.ex Jeff Schewen börja man alltid välja skrivarens native upplösning vid utskrifter eller multiplas av det.
Native upplösningen är 360 eker dubbelt upp 720 PPI. Så har man en bild som ger en native upplösning på låt oss säga 280 bör man låta utskriftsprogrammet interpolera upp den till 360 PPI.
I fall man har en bild så ger 400 PPI i native så bör man låta den interpoleras upp till 720 PPI.
Att använda 16-bitar färg ger också en marginell förbättring. Det är ens fråga om den är synbar. Fast varför inte ge skrivaren och programmet bästa möjliga förutsättningar.
Åtminstone tidigare var, igen enligt Jeff Schewe, Lightrooms motor för utskrifter klart bättre än den i PS.
Numera är det ju så att Adobe utvecklar mycket av sin nya grundteknologi för LR och låter PS ärva tekniken. Tidigare var det tvärtom. Så kanske har PS numera samma förutsättningar som LR.
Fast så var det inte i CS5 & 6.
Hoppas detta ger lite vägledning.
Faktum är ju att en bra printad bild idag är det bästa mediet för att optimalt återge en bra bild.
Varken tryck eller elektroniska media som skärmar kommer ännu upp i den nivån.