Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Epson Stylus Photo 2100

Produkter
(logga in för att koppla)

Sommer

Aktiv medlem
Har en Epson Stylus Photo 2100 på jobbet. Den köptes innan jag började här.

Det jag undrar över är om det hänger med en så kallad Epson Graybalancer papper med gråskalor på?
Man använder den när man ska ställa in gråskalan till skrivaren. Hittar ingen nämligen.

Tycker att om man ställer allt i graybalancer-programet på default så borde det blir grått när man skriver ut. Men här får vi en jäkla massa rött. Ställer man sedan ner rött så kommer dom andra fägerna fram. Svårt med andra ord.

Tacksam för hjälp då vi inte blir kloka på´t här.
 
Sommer skrev:
Har en Epson Stylus Photo 2100 på jobbet. Den köptes innan jag började här.

Det jag undrar över är om det hänger med en så kallad Epson Graybalancer papper med gråskalor på?
Man använder den när man ska ställa in gråskalan till skrivaren. Hittar ingen nämligen.

Tycker att om man ställer allt i graybalancer-programet på default så borde det blir grått när man skriver ut. Men här får vi en jäkla massa rött. Ställer man sedan ner rött så kommer dom andra fägerna fram. Svårt med andra ord.

Tacksam för hjälp då vi inte blir kloka på´t här.

Mitt sånt papper låg i en större (A4) silverfärgad plastficka. Du kanske kan få ett skickat till dig(er) från Epson? Om du gör dom här inställningarna med Gray Balancer är det VÄLDIGT viktigt att du gör jämförelserna i exakt samma ljus och låt utskrifterna torka lika länge när du jämför. Och det tar tid... men väl värt mödan tycker jag.
 
Tycker det verkar mysko att det ska bli så rött. Måste vara något annat som är fel. Jag tycker man får utmärkta resultat om man använder originalinställningarna. Sedan kan det uppstå mindre men tänkbart störande variationer om man använder olika papper. Kan kanske bero på att jag gjorde testerna med archival matte som är lite gult i basen. Tyckte jag fick lite kalla resultat på glossy och semiglossy (epson). Det finns dock ICCprofiler att hämta på www.epson.com (välj USA och klicka fram till produkt epson 2200. Kanske denna länk också funkar.
http://www.epson.com/cgi-bin/Store/consumer/consDetail.jsp?BV_UseBVCookie=yes&oid=20306147
Hoppas det hjälper.
Har du gjort inställningar som fungerar för några papper, but då inte hej vilt då det kan vara stora variationer i färgåtergivning mellan olika papper. MVH, Niclas
 
Skumt nog så hade inte Epson i Sverige något sådant kort. Kille på Epson sa att jag var tvungen att ringa till England om ingen återförsäljare i Sverige hade någon till övers.. *suck*
 
Den länken var till 2200 skrivaren. Men jag hittade till 2100 skrivaren på senska epson sidan. Ska testa med profilerna. Men jag tror att dom redan är installerade i datorn (är på jobbet).

Men det är ingen som skulle kunna hyra ut sin lilla gråbalanskarta som hängde med?
Skriv i såfall till fredric.sommer.lio.se
 
När man pratar om trollen så hittade jag pappret med gråskalan (har letat i sådär 1 månad).
Men fägerna på pappret sen med en massa gråskalor på verkar vara helt åt skogen. Vete sjutton hur jag ska få till det där. Ingen som har en bra gråskala från programet (graybalancer) att skicka över? Borde väl gå..
 
Sommer skrev:
Den länken var till 2200 skrivaren. Men jag hittade till 2100 skrivaren på senska epson sidan.

Epson 2100 heter 2200 i USA, exakt samma skrivare för övrigt. Men om du vill skriva ut i svartvitt är denna grey balancer ingen höjdare. Jag har suttit och justerat toner hit och dit och det blir aldrig bra. Om det ser OK ut i ett ljus blir det dåligt när du kommer ut i ett annat ljus med bilden.

Det du behöver är en RIP som tar bort det gula pigmentet vid utskriften. Eftersom det är den gula färgen som skapar dessa problem med färgbalans i olika ljus, så försvinner det också om du tar bort den gula färgen.

Det verkar ju som om det skulle vara omöjligt att få en neutral utskrift om man inte hade gult. Men den svarta färgen i dessa skrivare är rätt varm, så genom att tillsätta kontrollerade mängder av cyan och magenta kan man få helt neutrala svartvita bilder och som dessutom ser neutrala ut under alla olika ljusförhållanden.

MVH/Stefan
 
Tackar! Testade programet och vid första utskriften med det så blev det redan bättre!
Nu gäller det bara att hitta en bra inställning i det programet så man får det som man vill ha det.
 
Jag har testat shareware programmet men tycker inte att det blev bra. Skuggorna lättade upp, men tonaliteten försämrades avsevärt. Tycker också att detaljåtergivningen blev lidande. Ev. kan ni testa att bara skriva ut med svarta patronen! Kolla vad ni gillar det, jag tycker det är rätt ok.

mvh
Peter
 
Epsons egna drivrutin är faktiskt riktigt bra, det gäller bara att förstå sig på färghantering i Photoshop och vid utskriften. Gjorde egna profiler nyligen till Ilford Smooth Pearl pappret men de var endast marginellt bättre än de som man kan tanka hem på Ilfords sida, säger en hel del.
 
jonasandersson skrev:
Epsons egna drivrutin är faktiskt riktigt bra, det gäller bara att förstå sig på färghantering i Photoshop och vid utskriften. Gjorde egna profiler nyligen till Ilford Smooth Pearl pappret men de var endast marginellt bättre än de som man kan tanka hem på Ilfords sida, säger en hel del.

Jo, vi har gjort som man ska här. Men det blir fortfarande fel färger på bilderna vi skriver ut. Boven verkar vara epsons egna "skriv ut" program för hur vi än gör så blir färgerna inte 100% bra. Men med QuadTone RIP får vi iaf svartvita bilder som inte är röda.
 
Sommer skrev:
Jo, vi har gjort som man ska här. Men det blir fortfarande fel färger på bilderna vi skriver ut. Boven verkar vara epsons egna "skriv ut" program för hur vi än gör så blir färgerna inte 100% bra. Men med QuadTone RIP får vi iaf svartvita bilder som inte är röda.

Eftersom jag gör mycket svartvita utskrifter åt många fotografer har jag testat ett antal olika lösningar. Enda som jag tycker ger ett tillfredställande resultat är antingen att byta ut bläcket till gråskalebläck (finns en artikel om Piezography under artiklar här) eller en RIP. Nackdelen med att byta bläck är att det är inte så enkelt att byta tillbaka. Så det går åt en skrivare till svartvitt och en till färg.

Med de RIP:ar som finns som kan hantera svartvitt bra, blir resultatet från svartvitt lika bra som från Piezography, men du kan ha kvar dina vanliga färgpatroner. Så när du vill skriva färg väljer du bara en färgprofil, när du vill skriva svartvit väljer du en svartvit profil.

MVH/Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.