Annons

Epson Stylus Photo 2100

Produkter
(logga in för att koppla)

Sonnaren

Aktiv medlem
Funderar på att komplettera mörkrummet med en någorlunda hyfsad skrivare.Tycker laserfärgskrivarna är för dyra i förhållande till mitt relativt lilla behov av digitala utskrifter. Är det någon som har någon erfarenhet av rubricerade apparat? Intryck? Bläckåtgång??
Annat???
Us

Jag har använt en 2100 i snart ett år och gillar bildresultatet den ger. Jag använder den nästan uteslutande med Epsons Archive Matte-papper och det matta svarta bläcket.

Jag minns att den var besvärlig att hantera färgmässigt första veckan. De blå tonerna stack iväg åt det röda hållet något förfärligt. Det slutade med att jag satt en dag och finjusterade inställningarna mjukvarumässigt, och nu ligger utskrifterna kusligt nära min skärm.

Om den drar mycket bläck har jag svårt att säga, jag tappar jämt kollen på hur mycket jag skrivit ut. Men en sak är säker, det är tur att färgpatronerna är separerade för det går åt väldigt olika mycket av de olika tonerna. Mest strykande åtgång är det på "light cyan" och "light magenta".

Sammanfattningsvis är 2100an den fulaste men bästa bläckstråleskrivaren jag haft hittills. I synnerhet som jag är svag för arkivbeständiga utskrifter.

Tack för ditt svar Göran. Beträffande fulheten har jag inga synpunkter. Min förstoringsapparat (en gigantisk amerikansk Beseler) kommer aldrig att hyllas av något skönhetsråd, men den fungerar väldigt bra.....
I värsta fall får man väl låsa in skrivaren i en skrubb och byta bläckpatroner med solglasögon på sig.....;-))
Us

Fundera på om det inte är bättre att skicka in bilderna till nån av internet-framkallarna som tar emot bildfiler. Det kan bli billigare och smidigare... Med tanke på priset på skrivaren och bläck+papper så kostar varje utskrift rätt mycket. Bläck går åt rätt mycket tycker jag, utan att ha några siffror. Det sägs på div ställen på nätet att det är nästan bara epsons papper som funkar bra. Har testat papper från HP själv och det blev uruselt.

Jag bytte ut min Epson1290 mot 2100 därför att hållbarheten på bilderna från 1290 var så dålig. Djupaste svärtan upplevde jag dock som bättre på 1290.
2100 är ganska stor men så ful är den väl inte.
Men visst är väl bilderna bättre från bläckstråleskrivare än laserskrivare?

Om det är bättre att skicka in bilderna till något netlab är tveksamt. Jag har sett en del resultat och är väl tveksam. Givetvis finns det bra lab - men även de är ojämna. Fast det blir säkert billigare förstås, i synnerhet som det inte är så värst mycket bilder det handlar om.
Beträffande kvalitén har du säkert rätt Torsten, bläcksprutorna ger en bättre bild.
Men lasern är bekväm i att man inte behöver byta färgpatron (toner alltså) så värst ofta.
Jag skulle t.ex. aldrig i livet gå tillbaka till bläckstråleskrivare för dokumentutskrift idag.
Us

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar