carlén
Aktiv medlem
Lycklig ägare till en ny Epson p900 ville jag sätta tänderna i Epson Print Layout. Programmet vägrade starta och gav mig felmeddelandet: ”Kunde inte hitta Adobe RGB 1998 ICC. Installera filen och starta om programmet.”
Jag söker på nätet men hittar inget vettigt. Epson har en telefonsupport i Stockholm visar det sig. Där får jag svaret att det inte är deras problem. Kontakta Adobe eller Microsoft! Varpå supportdamen slänger luren i örat på mig.
Jag försöker igen, men träffar på samma dam och får samma svar.
Efter nya rundor på Google hittar jag en amerikan som i ett forum skriver att filen ligger på Epsons japanska sajt, och länkar till den. Efter hjälp av översättningsprogram att tolka de japanska tecknen, kan jag ladda hem icc-filen och installera den med det medföljande lilla programmet.
Att själv är bäste dräng blir väldigt tydligt i detta möte med Epsons svenska support. Jag var väldigt nära att packa ihop skrivaren och skicka tillbaka den; man skulle tro att man som kund betyder mer än så för dem efter att ha spenderat 13000 kr på deras produkt, och dessutom låst sig till deras svindyra bläck för år framöver, men tydligen icke.
Printern står kvar på sin plats, vreden har lagt sig men jag glömmer inte en oförrätt. Som en surrealistisk detalj spelar Epson in alla samtal i utbildningssyfte.
Jag söker på nätet men hittar inget vettigt. Epson har en telefonsupport i Stockholm visar det sig. Där får jag svaret att det inte är deras problem. Kontakta Adobe eller Microsoft! Varpå supportdamen slänger luren i örat på mig.
Jag försöker igen, men träffar på samma dam och får samma svar.
Efter nya rundor på Google hittar jag en amerikan som i ett forum skriver att filen ligger på Epsons japanska sajt, och länkar till den. Efter hjälp av översättningsprogram att tolka de japanska tecknen, kan jag ladda hem icc-filen och installera den med det medföljande lilla programmet.
Att själv är bäste dräng blir väldigt tydligt i detta möte med Epsons svenska support. Jag var väldigt nära att packa ihop skrivaren och skicka tillbaka den; man skulle tro att man som kund betyder mer än så för dem efter att ha spenderat 13000 kr på deras produkt, och dessutom låst sig till deras svindyra bläck för år framöver, men tydligen icke.
Printern står kvar på sin plats, vreden har lagt sig men jag glömmer inte en oförrätt. Som en surrealistisk detalj spelar Epson in alla samtal i utbildningssyfte.