Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Epson Pro 3800 vs P800

Produkter
(logga in för att koppla)

alfin

Aktiv medlem
Min gamla Epson Pro 3800 tycks aldrig vilja dö. Köpte ny blöja till den idag och nu printar den som vanligt igen. Haft maskinen sedan 2007 och den bara tutar och kör. Jag printar numera bara några gånger i månaden och då främst A4 och kanske ett par, tre A3:eek:r.

Fick möjlighet att printa på en splitter ny P800 hos en kompis. Vi printade på Canson Baryta A3+ med Cansons standardprofiler och mina 16-bitars printfiler i tiff-format.

Det som förvånar mig är hur lite skillnad det är mellan en snart 10 år gammal printer och en alldeles ny Epson printer. Lägger man samma bilder vid sidan om varandra, kan man omöjligt säga vilken printer som printat vilken bild, om det nu inte var för att jag skrivit det på dem. Ok, ska jag vara riktigt petig, och vet från vilken printer utskriften kommer, så verkar P800 ha lite bättre djupsvärta och något större gamut, men skillnaden är verkligen marginell.

Jämför jag utskrifterna från P800 med utskrifter via ImagePrint 8 och deras Cansonprofiler för Pro 3800, så är ImagePrint bilderna marginellt skarpare än P800 med Cansons standardprofiler och Epsons drivrutin.

Inga aha-upplevelser med en alldeles ny P800 vad jag kan se. Kul om någon annan kan bekräfta eller dementera mina erfarenheter av Epsons senaste respektive äldre printrar. Tycker det verkar märkligt att skillnaden inte är större än vad jag kan se.
 

Bilagor

  • Swanlake.jpg
    Swanlake.jpg
    276.6 KB · Visningar: 26
  • Bed.jpg
    Bed.jpg
    64.1 KB · Visningar: 18
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.