Annons

Epson Perfection V500 Photo

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har just inhandlat en skanner av ovanståede modell. Den ger helt klart bättre resultat än min gamla Perfection 1250 som dög bäst för dokument.
Nu har jag provat att skanna både dia och negativ. Resultatet blir någorlunda men jag tycker att det blir mycket artefakter och prickar.
Kanske är det kornet i bilden jag ser men tycker det ser mer ut som brus.
Är det någon som har har hittat de optimala inställningarna på denna skanner med Epson Scan som mjukvara?
 
Hej!
Har du Digital ICE påslaget? Ladda gärna upp en bild som exempel. Jag har också V500 och jag tycker den är suverän. Inget brus på mina bilder, om det inte är damm från framkallning etc.
 
Jo jag använder Digital ICE. tycker ofta exponeringen i scannern blir för mörk. Då finns autoexposure. Upplever den ger samma effekt som att dra upp en underexponering i en raw bild. Det vill säga det ger brus.
Kanske är jag för bortskämd med 10 år av digitala bilder och har glömt hur mediokert det ändå var med film.
 

Bilagor

  • Andreas.jpg
    Andreas.jpg
    17 KB · Visningar: 277
Har hört (men har inte prövat det själv) att Vuescan skall vara ett bättre och kraftfullare program än det medföljande Epsonprogrammet. Finns att hämtas som trial, skadar kanske inte att pröva?

http://www.hamrick.com/
 
Provade VueSan. Kändes ännu längre bort från ett fungerande arbetsflöde. Den känner inte igen var filmskannern sitter i V500 utan skannar som det är ett dokument.
När jag väl fick den att förstå vad den skulle skanna så blev färgerna helt åt h--te. Kan kanske fungera för den som har tålamod. Det hade inte jag utan avinstallerade snabbt.
 
Bilden ser ju helt klart konstig ut. Scannar du i Professional Mode? Jag har bara sysslat med mellanformat på denna scanner, så jag vet inte hur den hanterar småbild. Men nog borde den vara bättre än din bild visar? Jag skannar mina bilder i relativt hög upplösning (2400 dpi) och 48-bit color (om svartvitt 16-bit greyscale). Sedan oskarp mask och Digital ICE. Nedanstående bild är scannad med scannern i fråga (visserligen svartvitt, men ändå).

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1980234.htm
 
Då har jag jag kanske gått för långt. Kör med 48 bit. Utan unsharp mask eftersom jag skärper i LR.
ICE påslagen och använder ofta autoexposure för att få rätt exponering.
Upplösning 6400 dpi till tiff.
Gör sedan om bilden till en JPG i LR med 4500 pixlar som längsta sida.
Den omvandlade bilden i LR är klart bättre än originalet.
Bilden du tycker ser konstig ut är en av de bättre.
Den blir faktiskt riktigt bra i utskrift. Kommer åtminstone i närheten av en Canon 20D.
Kanske jag begär för mycket av gamla bilder och film.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.