Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Epson P800 - Dålig A2 utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

Odde2

Aktiv medlem
Har problem med spår i pappret efter utskrift. Spåren ser ut att vara efter skrivarhuvudet. De uppkommer linjärt över hela pappret. Jag har valt fineart inmatningen på skrivaren och följt de vanliga inställningarna man ska ha i PS. Detta sker då i A2 utskrift i främre arkmatning. Dock så fungerar A3 utskrift utmärkt vid bakre arkmatning. Där blir det inga spår i pappret efter utskrift.
Jag använder Photoshop CS5 vid utskrift. Pappret vid A3 bakre utskrift är Epson Arc matte 192gr och Canson Baryta Photog. 310gr vid främre arkmatning. Använder också rätt ICC-profil för barytapappret.

Varit i kontakt med Epson Support, men de bad bara efter bilder på problemet, sen har jag inte hört nåt från dom, det var 6 dar sedan.

Någon som har någon lösning?


/Johan
 

Bilagor

  • DSCN2374.jpg
    DSCN2374.jpg
    72.7 KB · Visningar: 78
  • DSCN2376.jpg
    DSCN2376.jpg
    66.7 KB · Visningar: 80
Jag har inte din P800, så jag är inte säker på om det fungerar exakt som 3800/3880. Det är inte skrivarhuvudet som slagit i. Märkena brukar kallas Pizza Wheel marks och är små rullar som håller/matar ut papperet och papper med känslig yta får då lätt små märken i ytan och de syns oftast i lågdagrar med släpljus. Epson kommer inte att hjälpa dig med tredjepartspapper eftersom de bara garanterar att deras egna papper inte får dessa märken. (Vilket inte är helt sant alla gånger. Vissa Epsonpapper får också dessa märken, bl a Traditional Photo Paper.)

Däremot blir jag lite konfunderad om du kör Baryta Photographique från frontfacket och du får pizzahjulmärken på dem. På 3800/3880 används styrhjulen vid matning från det bakre facket och autofacket, men inte vid frontmatning. Frontmatningen på 3800/3880 är avsett för typ 1,5 mm tjocka papper, så jag skulle inte köra Canson Photographique från frontfacket. Däremot om du gjort det borde du inte ha pizzahjulmärken om skrivarna fungerar på samma sätt. Din P800 kan dock vara konstruerad annorlunda.
 
Jag har inte din P800, så jag är inte säker på om det fungerar exakt som 3800/3880. Det är inte skrivarhuvudet som slagit i. Märkena brukar kallas Pizza Wheel marks och är små rullar som håller/matar ut papperet och papper med känslig yta får då lätt små märken i ytan och de syns oftast i lågdagrar med släpljus. Epson kommer inte att hjälpa dig med tredjepartspapper eftersom de bara garanterar att deras egna papper inte får dessa märken. (Vilket inte är helt sant alla gånger. Vissa Epsonpapper får också dessa märken, bl a Traditional Photo Paper.)

Däremot blir jag lite konfunderad om du kör Baryta Photographique från frontfacket och du får pizzahjulmärken på dem. På 3800/3880 används styrhjulen vid matning från det bakre facket och autofacket, men inte vid frontmatning. Frontmatningen på 3800/3880 är avsett för typ 1,5 mm tjocka papper, så jag skulle inte köra Canson Photographique från frontfacket. Däremot om du gjort det borde du inte ha pizzahjulmärken om skrivarna fungerar på samma sätt. Din P800 kan dock vara konstruerad annorlunda.

Tack för ditt svar!

Epson svarade snabbt och trodde att de kunde va skrivarhuvudet som låg för nära pappret iom att jag hade (enligt dom) fel ICC. När jag sedan skickade bilder på problemet så har de inte svarat alls.

Jag har testat att köra A2-baryta både med bakre och främre arkmatning, både med s.k.a. Pizza wheels.
Iof har jag bara testat att köra svartvitt än på A2. Kan ju prova färg också men det borde ju inte skilja något. Vill helst inte första fler dyra papper och bläck.

Kan ju också tilläga att detta är min första stormformatsskrivare, och i min iver å prova ett första testark, tog jag det översta vita arket i kartongen. Det visade sig vara dock vara något skyddsark. Färgen fastnade inte riktigt. Det vara dock inte så tjockt så jag anade något dåligt med det.
Kan den första printen ha något med det hela å göra?
Menar du att man inte alls ska använda sig utav andra papper än tillverkarens papper.
Isf så blire dyrt för mig som redan har inhandlat flera Canson papper.

/Johan
 
Det är ett utmärkt papper du köpt från Canson, du behöver inte köra med Epsons egna om du har profiler och lär dig hur du ska ställa in printern för tredjepartspapper. Jag kollade på din printer här; http://www.northlight-images.co.uk/reviews/printer/epson-sc_p800_review.html

och den fungerar annorlunda mot min. Som jag förstår det frontladdas fine-art papper 0,3-0,7 mm och tjockare 1,2-1,5 mm i samma frontfack, men du väljer papperstjocklek på displayen eller i drivrutinen. Jag har istället ett extra fack på baksidan för fine-art papper där du har rullpapperhållaren.

Du måste välja rätt inställning i drivrutinen. Baryta Photographique ska printas med Premium Luster inställning på din skrivare. Dessutom brukar jag öka Platen Gap, alltså avståndet mellan papperet och skrivarhuvudet till Wide. Jag gör det från kontrollpanelen på skrivaren direkt, men det går att göra från drivrutinen också. Kolla hur man gör på din maskin.

Testa med ett mindre papper innan du kör in A2:an. Har du inga mindre så dela en A2 i två delar och kör från frontmataren med rätt inställning för papperstyp, alltså 0,29-0,7 mm.

Jag utgår från att du vet hur man printar med profil från Photoshop och väljer rätt Cansonprofil som du hämtat från deras hemsida. (http://www.canson-infinity.com/_assistants/get_icc.asp?dwn=CIFA_p800_baryta310_P_BK.icc) Du får inte låta skrivaren hantera färgerna, då blir det fel eftersom den då väljer en Epson pappersprofil. Du måste stänga av skrivarens färghantering om det inte görs automatiskt. Fråga igen om du är osäker på hur du gör, det är lätt att göra fel med PS.
 
Det är ett utmärkt papper du köpt från Canson, du behöver inte köra med Epsons egna om du har profiler och lär dig hur du ska ställa in printern för tredjepartspapper. Jag kollade på din printer här; http://www.northlight-images.co.uk/reviews/printer/epson-sc_p800_review.html

och den fungerar annorlunda mot min. Som jag förstår det frontladdas fine-art papper 0,3-0,7 mm och tjockare 1,2-1,5 mm i samma frontfack, men du väljer papperstjocklek på displayen eller i drivrutinen. Jag har istället ett extra fack på baksidan för fine-art papper där du har rullpapperhållaren.

Du måste välja rätt inställning i drivrutinen. Baryta Photographique ska printas med Premium Luster inställning på din skrivare. Dessutom brukar jag öka Platen Gap, alltså avståndet mellan papperet och skrivarhuvudet till Wide. Jag gör det från kontrollpanelen på skrivaren direkt, men det går att göra från drivrutinen också. Kolla hur man gör på din maskin.

Testa med ett mindre papper innan du kör in A2:an. Har du inga mindre så dela en A2 i två delar och kör från frontmataren med rätt inställning för papperstyp, alltså 0,29-0,7 mm.

Jag utgår från att du vet hur man printar med profil från Photoshop och väljer rätt Cansonprofil som du hämtat från deras hemsida. (http://www.canson-infinity.com/_assistants/get_icc.asp?dwn=CIFA_p800_baryta310_P_BK.icc) Du får inte låta skrivaren hantera färgerna, då blir det fel eftersom den då väljer en Epson pappersprofil. Du måste stänga av skrivarens färghantering om det inte görs automatiskt. Fråga igen om du är osäker på hur du gör, det är lätt att göra fel med PS.


Jo,Premium Luster och rätt ICC-profil har jag, inställningar i övrigt verkar stämma. Men har dock inte provat att ändra valsgappet, ska testa det nu. Testar också att ändra papperstjocklek i papperskonfig, , testar nr 10 mot nr 3 som det va innan.
 
Jo,Premium Luster och rätt ICC-profil har jag, inställningar i övrigt verkar stämma. Men har dock inte provat att ändra valsgappet, ska testa det nu. Testar också att ändra papperstjocklek i papperskonfig, , testar nr 10 mot nr 3 som det va innan.

Testat inställningen ovan samt, nr 15 och justering av pappersmatning till -5, men det är fortfarande samma märken...
 
Testat inställningen ovan samt, nr 15 och justering av pappersmatning till -5, men det är fortfarande samma märken...

Du blir nog inte av med dem med det papperet om du inte kan lista ut hur du kan printa utan att pizzahjulen används. På 3800/3880 används de inte om man använder frontmatningen avsedd för tjocka 1-1,5 mm papper. Problemet är bara att ska man printa ett vanligt ark på kanske 0,35 mm tjockt papper från det facket, så får man ha någon form av underlägg i samma storlek som papperet. Se om det går att använda skyddspapperna i kartongen som underlägg.

Om du ställer din maskin på 1,0-1,5 mm tjockt papper och frontmatar arket kanske pizzahjulen inte används på din maskin heller. Kanske går det att se, eller så får du provprinta med slösat bläck och papper som följd. Annars får du nog testa ett annat papper.
 
Fick hem två andra Canson papper idag, och de fungerade perfekt.
Får försöka att skicka tillbaka barytapapprena.

Jag får tacka så otroligt mycket för din hjälp, Lars!
Hoppas också att denna tråd kan va lite till nytta för någon annan i framtiden. Ibland kan de där med fotopapper va ett riktigt gissel, men när det stämmer så ger det en oslagbar känsla.

Tack igen!!


/Johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.