Annons

Epson F3200 eller 4990?

Produkter
(logga in för att koppla)

andy

Medlem
Hej på er!

Jag är nyfiken på om det är någon som provat Epsons F3200 eller 4990 för scanning av mellanformat? Är det värt att lägga några tusenlappar extra på F3200?

4990 har ju ICE, vilket F3200 inte har. Men fungerar den bra på 4990?

Jag har läst testerna på photo-i, men vore tacksam för era synpunkter och erfarenheter!

/ Andreas
 
Jag har inget bra svar men jag funderar i samma banor som du. Personligen tror jag 4990 räcker gått om du bara ska scanna mellanformat. Menom någon vet bättre så är jag också nyfiken
 
Jag har en 3200 för scanning av bl. a. mellanformatnegativ. Det är möjligt att 4990 scannar skarpare, det vet jag inte men storleken på filerna med upplösning 3200 ger mycket stora bildfiler, drygt 7000x 7000 pixlar från 6x6 och en filstorlek mellan 50 - 80 MB i JPEG i högsta upplösning. Jag skulle gärna skicka över en sådan fil men jag tror inte att e-mail tar emot sådana gigantiska sjok.
Us
 
Har själv ställt mig den frågan nu ett bra tag och kom fram till att 4990 troligtvis är det bästa valet för mig. Om jag inte minns fel kom photo-i fram till att F3200 var något skarpare än 4870 men det faktum att 4990 är billigare, har högre upplösning, har ICE och högre D-max avgjorde valet för mig. Har beställt en 4990 för ett tag sedan men inte fått den än så jag kan tyvärr inte ge något utlåtande om den. Finns dock ett par recensioner ytterligare.

http://www.galerie-photo.com/comparatif-scanner-epson.html

och

http://www.franzhuempfner.de/tests/contents2.html

//Timmy
 
Sonnaren skrev:
Jag har en 3200 för scanning av bl. a. mellanformatnegativ. Det är möjligt att 4990 scannar skarpare, det vet jag inte men storleken på filerna med upplösning 3200 ger mycket stora bildfiler, drygt 7000x 7000 pixlar från 6x6 och en filstorlek mellan 50 - 80 MB i JPEG i högsta upplösning. Jag skulle gärna skicka över en sådan fil men jag tror inte att e-mail tar emot sådana gigantiska sjok.
Us


Jag skannar i TIF och 16 bitar (filstorlek ca 250 M) som alla digitalvirtuoser förespråkar om man skall joxa lite med bilden i Photoshop. Skriver du ut dina JPEG bilder eller är det bara för skärmvisning?

Fredrik
 
Det är egentligen mest för visning/översändning och ibland för att göra papperskopior (färg) . Jag har diaprojektor för visning i övrigt (ganska överlägset digital bildvisning -minst sagt....).
B/W kopierar jag i mörkrum.
Men när jag ändå skall scanna bilder gör jag det oftast i full storlek - man vet ju aldrig om bilderna skall användas till annat längre fram.
Us
 
Sonnaren skrev:

B/W kopierar jag i mörkrum.

Us

Visst ja,... den varianten att göra bilder existerar fortfarande. Ofta med väldigt bra resultat dessutom. Nu var det flera år sedan jag gjorde en "analog" kopia i ett mörkrum och även om det går att få riktigt bra resultat med skrivare kan man ibland sakna det manuella hantverket och en sen kväll i mörkrummet. Bara jag, bilderna och nattradion..

F
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.