Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Epson 700/750

Produkter
(logga in för att koppla)

xlunja

Aktiv medlem
Hej på er!

Är det fler som upplever nedanstående problem.

Har skannat en del negativ med min V750 och försökt komma fram till vad som ger bästa resultat.

Epson rekommenderar att man ska skanna med emulsion sidan (matta) sidan upp. Mina tester visar dock att det blir bättre tvärt om. Det spelar ingen roll på vilken höjd det skannas eller om man tittar på mitten eller sidan av bilden (den är ju lite böjd).

Skannar med Silverfast i 3 200 dpi med multiexposure och ställer bara svart/vitpunkt i detta för att sedan göra "jobbet" i PS.

Jag kör blanka sidan upp, annars buktar mina negative ner alldeles för mycket så de inte blir skarpa i mitten. Sen undrar jag hur du får multi-skanningen att funka, på min skanner så flyttas negativet nån 10-dels millimeter när skanners vänder för en andra skanning så jag får oskarpa skanningar med multiskanning..

Tack för svaret.

När jag jämförde multiskannat mot "enkel" skannat så såg jag ingen skärpeskillnad. Det kanske var en tillfällighet. Skannern är nyköpt så jag är fortfarande i teststadiet.

Tyckte det var lite märkligt att emulsionsidan ned ger synbart bättre skärpa trots Epsons uppgifter i manualen.

Det verkar som om du skannat en del med samma skanner. Har du några andra tips?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto