Annons

Epson 4990 scanner problem

Produkter
(logga in för att koppla)

kjellgerik

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en en Epson 4990 scanner som jag börjat använda för inscanning av diabilder. Tyvärr så får jag inte med hela bilden vid scanningen, utan c:a 2-3 mm av kanterna försvinner och det är ju inte så kul. 2-3 mm kan ju låta lite, men på en diabild på 36 x 24 mm blir det ju ganska stor yta.
Jag har försökt med alla möjliga inställningar utan att komma någonvart.
Nån som har stött på samma problem eller har tips på vad det kan bero på?
Programvaran jag använder är Epson Scan.

// Kjell

Jag kan bara svara för den Epson V330 som jag just nu skannar diabilder med. Där finns en ruta att bocka i om man vill att beskärning ska ske till rätt dia. Problemet är att om kanterna är aningen mörka så beskär den fast jag inte vill. Rutan är nu urbockad och då kommer hela diat med + en liten bit svart kant. Vet inte om du har någon liknande funktion ?

Jag kontaktade Epson-support för att kolla om dom kunde hjälpa mig. Efter ett antal mail fram och tillbaka, där jag skulle prova med ny programvara, annan dator, annat opertivsystem osv fick jag svaret: "Det ligger till så att dessvärre kan vi inte garantera att maskinen fungerar korrekt om du skannar Kodak dia film."
Man frågar sig hur man kan marknadsföra en scanner som inte klarar Kodak diafilm, kunde möjligen ha varit förståligt om det rört sig om någon obskyr östtysk diafilm eller liknande!

gunte skrev:
Jag kan bara svara för den Epson V330 som jag just nu skannar diabilder med. Där finns en ruta att bocka i om man vill att beskärning ska ske till rätt dia. Problemet är att om kanterna är aningen mörka så beskär den fast jag inte vill. Rutan är nu urbockad och då kommer hela diat med + en liten bit svart kant. Vet inte om du har någon liknande funktion ?

Nej, någon sån funktion finns inte i mitt program (Epson Scan). Vilket program scannar du med?

// Kjell

V500

Hej!

Jag har en en Epson 4990 scanner som jag börjat använda för inscanning av diabilder. Tyvärr så får jag inte med hela bilden vid scanningen, utan c:a 2-3 mm av kanterna försvinner och det är ju inte så kul. 2-3 mm kan ju låta lite, men på en diabild på 36 x 24 mm blir det ju ganska stor yta.

// Kjell

Jag använder Epson Scan till V500. Något versionsnummer hittar jag inte. Det finns tre lägen:
helautomatiskt, hemläge och professionellt. Det första är snabbt men vädelöst om det blir fel....
Det sista är absolut bäst med många alternativ till exempel fritt val av ytan. Jag kör med Windows XP

dia-scanneryta epson 4990

Hej!

// Kjell

Jag använder vanligen Hemläge i min 4990.
Efter att ha ställt in Film, Upplösning och Destination, körs Förhandsgranskning.
När Förhandsgranskningen är klar markeras Målstorleken till Original. Markera rutan ”Alla” i Förhandsgranskningsfönstret och sedan rutan/symbolen ”Tag bort den valda markeringsramen” ovanför. Jag använder sällan/aldrig Färgåterställning; bättre att göra ev. justeringar i bildbehandlingsprogram.
/Sigvard

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar