Annons

Epson 4880 gillar inte CS4

Produkter
(logga in för att koppla)

hornavan

Aktiv medlem
Min Epson 4880 är en underbar skrivare, MEN, den trivs inte med nyligen installerat Photoshop CS4 i min Intelmac.
I cs3 skrevs bilderna ut antingen med: ”låt skrivaren bestämma färger” eller ”låt PS bestämma färger”. Skillnaden var hårfin och resultatet fantastiskt.

I CS4 blir samma bilder och med samma pappaer ( Scandinavinaphotos, Satin Professional) på tok för mörka i den ena inställningen och mjuka och tråkiga i den andra.

Både Epson och Adobe skakar på huvudet och har så klart aldrig hört talas om problemet.

Eftersom Apple inte var med på mötet så skyllde bägge på dom.

Nu vänder jag mig till expertisen på FS för hjälp.
 
När du skriver ut i läge; "låt PS bestämma färger", vilken utskriftsprofil väljer du till ditt papper; "Scandinavinaphotos, Satin Professional"?

Förutsättningen för att det ska bli rätt färger (samma på skärmen som vid utskrift och utan färgstick) är att du har en kalibrerad bildskärm och att din skrivare är kalibrerad för det papper du skriver ut på.

Jag har aldrig fått korrekta färger på mina utskrifter när jag skriver ut med "låt skrivaren bestämma färger" på min Epson 3800, eller med tidigare Epsonskrivare jag använt, så lyckas du med det vet jag inte hur du bär dig åt, framför allt inte om du använder tredjepartspapper utan en specifik utskriftsprofil.
 
I CS4 blir samma bilder och med samma papper ( Scandinavinaphotos, Satin Professional) på tok för mörka i den ena inställningen och mjuka och tråkiga i den andra.

Både Epson och Adobe skakar på huvudet och har så klart aldrig hört talas om problemet.

Eftersom Apple inte var med på mötet så skyllde bägge på dom.

Nu vänder jag mig till expertisen på FS för hjälp.


Om de inte har hört talas om dessa problem undrar jag var de vistats den senaste tiden. För det första, se till att du uppdaterat till ver 10.0.1 av Photoshop. Hjälper inte det, öppna ColorSync-verktyget, gå in på Enheter och markera din skrivare. Där ser du de profiler som är associerade med din skrivare. Byt där till Generic RGB, som du hittar i System > Bibliotek > ColorSync > Profiles. Det brukar rätta till detta problem.

Stefan
 
Epson lever i stenåldern

Nu har beskedet kommit.
Så här skriver Epsons tekniker i ett mejl till mig.

”Det verkar vara så att denna drivrutin inte fungerar korrekt ihop med CS4 utan bara är helt kompatibel med CS3. Tyvärr finns det heller inga uppdateringar för just CS4.

Vi ber om ursäkt för detta och hoppas på att en uppdatering av denna drivrutin finns tillgänglig inom kort.

Med vänliga hälsningar,”

Och.. Vad skall jag nu göra? Köpa CS3 och byta kameror. Vrken 5D 50D eller GH1 fungerar i CS3!

Hyggligt Epson och väldigt proffsigt att ni hänger med i utvecklingen. Märks det att jag är ironisk?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.