Annons

Epson 3800 - vad händer när bläcket tar slut?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maxe

Aktiv medlem
Hej ärade medlemmar!

En basic-fråga som jag inte vet svaret på:

När jag skriver ut ett större antal bilder och bläcket tar slut i en patron, vad händer då - stannar skrivaren automatiskt eller fortsätter den?

Den borde (tycker jag) stanna, men är det så enkelt.

Den visar ju % hur mycket som är kvar och blinkar och lever bus.

Min förhoppning är ju att den stannar.

Mvh

Johan Maxe

Ingen fara - skrivaren stannar och markerar att du måste byta patron, och sedan fortsätter den utskriften. Dock finns det en liten risk att du får en liten bandning i den utskrift som höll på.

På min 3800 har det fungerat utan problem enligt ovan. Jag har tittat på de utskrifter som blivit avbrutna men kan inte så något ovanligt alls. /FW

Jag tror inte heller det finns någon risk för bandning på "3xxx och uppåt"-modellerna. Det finns så pass mycket bläck i systemet så det inte skall vara någon fara.

Däremot har jag läst (men kan inte hitta referensen) att primingen slösar med mer bläck om man byter under pågående utskrift än om man byter "under vila".

Det beror på vilken färg och vilket papper man skriver ut på. Jag har sett det ibland, ibland inte. Senast var det svart färg som tog slut på blankt papper och det syntes tydligt. Det är någon annan färg också där jag kunnat se en skiftning på papperet när färgen tog slut, men jag minns inte vilken färg det var.

Det klarade sig. Laddade med 25 A3+ och körde, det tog inte slut - skönt.

Har nu skrivit ut 250 st A3+ utan att få en enda felaktig utskrift. Den går som tåget!!!

Väntar nu på att den beställda Epson 4900 kommer till Sverige - skall bli spännande, den har ju fantastisk prestanda på pappret, både avseende färgomfång och hastighet.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto